دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره دارایی مبنی‌بر معافیت مالیاتی تمامی شرکت‌های تولیدی و صنعتی در حوزه حمایت از آثار جشنواره تئاتر فجر خبر داد.

چارسو پرس: کوروش زارعی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های تیم اجرایی و دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سرزدن به تمامی استان‌ها و شهرستان‌هایی است که در آن‌ها گروه‌ها متقاضی حضور در بخش‌های این جشنواره در حال تمرین و تولید آثار نمایشی خود هستند، گفت: طی روز گذشته با سفر به استان یزد و همراه شدن با سه گروه نمایشی که تمرینات خود را برای حضور در جشنواره فجر امسال آغاز کرده‌اند، پای صحبت آن‌ها نشستیم.

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تصریح کرد: در کنار دیدن روند تمرین‌ها؛ توصیه‌ها و نکاتی را که از نظر فنی در راستای ارتقای کیفی آثار به ذهنمان می‌رسید با گروه‌ها در میان‌ می‌گذاشتیم. اما مساله اصلی این است که عمده بحث گروه‌های نمایشی در حوزه لزوم افزایش حمایت مالی با توجه به تورم کشور و هزینه بالای تولید آثار نمایشی است.

زارعی با اشاره به آن‌که امسال در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رقم حمایت از گروه‌های نمایشی را چندین برابر افزایش داده و مقرر شده در بخش آثار صحنه‌ای تا ۶۰ میلیون تومان کمک‌هزینه آثار نمایشی به گروه‌ها تعلق بگیرد، خاطرنشان کرد: مسئله آن است که هزینه تولید آثار حتی برای گروه‌هایی که تعداد بازیگران اندک دارند بسیار افزایش‌ پیدا کرده است؛ برهمین اساس طی صحبت و رایزنی با مدیرکل اداره هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت‌خانه و انتقال تصمیم‌ها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد جدیدی را در نظر گرفتیم.

کوروش زارعی 

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره رویکرد و تصمیم جدید حمایتی خاطرنشان کرد: طی صحبت‌ها و تلاشی که آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای اعلام فراخوان و برنامه‌ریزی‌ها برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مدنظر داشته‌اند و تأکیدشان همواره بر این مسئله بود که تمام‌قد در حوزه حمایت از برگزاری این جشنواره و گروه‌های نمایشی همراه جشنواره خواهند بود صحبت‌ها و تعاملات و جلسات تخصصی با اداره دارایی صورت گرفت که خروجی آن بسیار مفید و خوشحال‌کننده است.

وی تصریح کرد: طی صحبت‌های صورت‌گرفته مقرر شده تا تمامی شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی و تولیدی در سراسر کشور اگر در حوزه تولید آثار نمایشی به‌ویژه آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر در قامت تهیه‌کننده سرمایه‌گذار یا تولیدکننده همکاری داشته باشند از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.

زارعی در پایان افزود: بناست تا اداره دارایی نامه‌ای را در اختیار دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر قرار دهد و این نامه به گروه‌های نمایشی ابلاغ خواهد شد تا آن‌ها با مراجعه به کارخانه‌های صنعتی و تولیدکننده‌های بزرگ کشور در سراسر کشور در راستای جلب حمایت آن‌ها در مسیر تولید آثار نمایشی گام بردارند تا آن‌ها از پرداخت مالیات‌های سنگین چندمیلیاردی به واسطه همدلی با جشنواره تئاتر فجر معاف شوند.


منبع: خبرگزاری ایرنا