آکادمی اسکار اگرچه این روزها مشغول بازبینی فیلم‌های بخش بین‌الملل است و هنوز تعداد آثار ارسالی را رسانه‌ای نکرده اما بررسی‌های حاکی از ارسال ۹۳ فیلم به این بخش پرطرفدار است.

چارسو پرس: ۱۱مهرماه، آخرین مهلت ارسال فیلم از سوی کشورها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ بود. امسال، آکادمی برخلاف سالیان گذشته که پس از پایان مهلت، از تعداد فیلم‌های حاضر در این بخش، اطلاعاتی منتشر می‌کرد، هنوز خبری در این رابطه منتشر نکرده و تنها اعلام کرده که مشغول بازبینی فیلم‌ها برای رعایت تمام موازین این بخش است. آکادمی احتمالا پس از بررسی نهایی تمامی فیلم‌ها، آمار و اطلاعاتی راجع به آثار منتشر می‌کند.

طبق بررسی‌های ۹۳ کشور تا پایان ۱۱ مهرماه، نماینده خود را در این شاخه معرفی کرده‌اند که این تعداد، برابر با تعداد کشورهایی است که در این شاخه از اسکار سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شرکت کردند.

اگر روسیه که همواره جزو پای ثابت این بخش بود نیز امسال اسکار را تحریم نمی‌کرد، تعداد کشورها به ۹۴ می‌رسید که یک رکورد خوب برای این شاخه از رقابت‌ها محسوب می‌شود. هم‌چنین این تعداد برای اسکار سال گذشته نیز می‌توانست به ۹۴ فیلم برسد که اردن در لحظات آخر، فیلم امیره را از این رقابت‌ها بیرون کشید تا حالا در سالی که اردن حضور دارد، روسیه فیلمی در اسکار نداشته باشد.

روز گذشته نیز اعلام شد که پاکستان، نمایش فیلم جوی‌لند که باید از ۴ روز دیگر در این کشور آغاز می‌شد را به دلیل محتوای نامناسب، ممنوع اعلام کرده است. اتفاقی که اگر به نمایش فیلم طی روزهای آینده منجر نگردد، درنتیجه این فیلم، از شرط نمایش ۷ روز مستمر، محروم شده و نماینده پاکستان در اسکار ۲۰۲۳، از گردونه این رقابت حذف خواهد شد. تا یک ماه آینده مشخص خواهد شد که آیا نماینده پاکستان، در اسکار ۲۰۲۳ باقی خواهد ماند یا خیر.

ایران نیز با جنگ جهانی سوم، در اسکار ۲۰۲۳ حضور دارد. ایران تنها کشوری است که طی یک دهه اخیر، ۲ بار موفق به کسب جایره این بخش شده و حالا سینمادوستان جهان، با حساسیت و وسواس بیشتری، به نماینده سینمای ایران در این بخش نگاه می‌کنند.

ایتالیا با ۱۴ اسکار در این بخش، یکه‌تازی می‌کند. فرانسه با ۱۲ اسکار، اسپانیا و ژاپن با ۴ و سوئد، دانمارک، روسیه و هلند، هر یک با ۳ اسکار، پیشتازان کشورها در بخش بین‌الملل اسکار محسوب می‌شوند.

برای امسال، نامزدهای اولیه این شاخه که مشتمل بر ۱۵ فیلم است، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) اعلام شده و در مرحله بعد، ۵ نامزد نهایی در ۲۴ ژانویه سال میلادی آینده (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.

نودوپنجمین دوره جوایز اسکار نیز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) برگزار خواهد شد.