پیش‌بینی‌های اسکار در سایت ورایتی نشان می‌دهد که فیلمی مانند تاپ‌گان به عنوان بهترین فیلم در نظر گرفته شده است و فیلمی چون آواتار ۲ که بسیار مورد انتظار بوده جایگاه برتری ندارد.

چارسو پرس: پیش‌بینی از فیلم‌های اسکاری هرساله یکی از بخش‌های پربازدید رسانه‌های سینمایی است. ورایتی نیز متناسب با سنت هرساله‌اش پیش‌بینی بهترین‌های اسکار را ارائه داده که بخش‌های مهمش مانند بهترین فیلم و کارگردانی را در ادامه می‌خوانیم.

اما نکته جالب این پیش‌بینی این است که به‌نظر این سایت بهترین فیلم برخلاف تصورات رایج «آواتار 2» نیست. حتی فیلم‌های هنری مانند «تار» یا «فبلمن‌ها» ساخته اسپیلبرگ هم بهترین فیلم اسکار شناخته نمی‌شود، بلکه فیلم کاملاً تجاری و سیاسی «نظامی تاپ گان: ماوریک» عنوان بهترین فیلم اسکار است. اینکه یک فیلم کاملاً پروپاگاندایی کاخ سفیدی در یکی از مهم‌ترین رسانه‌های هالیوودی عنوان بهترین فیلم را در اسکار لحاظ می‌کند، نشانه این است که هنوز جشن‌ها و رویدادهای سینمایی به فیلم‌هایی مانند «تاپ گان» نظر جدی دارند اما در کشور ما هنوز این جنس از فیلم‌ها را با عناوین غلطی مانند پروپاگاندایی می‌خوانند.

به یاد بیاوریم سالی که فیلم «آواتار» و «قفسه درد» به عنوان دو رقیب اصلی یکدیگر در اسکار وارد شدند و عنوان بهترین فیلم به سینمایی نظامی و جنگی «قفسه درد» ساخته کاترین بیگلو همسر جیمز کامرون که «آواتار» را ساخته بود رسید. به‌نظر می‌آمد که نگاه حمایتی فیلم از سربازان آمریکایی در عراق و سیاست‌های جنگی کاخ سفید بی‌ربط با اسکار طلایی نبود.

در این فهرست نیز «آواتار» هفتمین فیلم جدول است که این نیز نشان می‌دهد باوجود آنکه ورایتی درباره این فیلم پوشش رسانه‌ای بسیار قوی به خرج داده، آن را به عنوان سه فیلم‌ اول نمی‌داند که جای سؤال است.

نکته بعدی آنکه فیلمی مانند RRR از هند که در کشور ما نیز اکران محدودی داشت، به عنوان یکی از فیلم‌های اسکار در شاخه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی عنوان شده است که نشان‌دهنده قدرت و کیفیت بالای فیلم بود، اما به‌خاطر تنگ‌نظری‌هایی که در سینمای ایران وجود دارد، در حاشیه قرار گرفت و با فروش بسیار پایین کارش تمام شد.

البته مراسم اسکار چندان نزدیک نیست اما صدرنشینی این فیلم برای اسکار، نشان می دهد که این سینما هنوز اهمیت جدی دارد و هالیوودی‌ها به آن ضریب می‌دهند. البته این تنها ورایتی نیست که توجه جدی به تاپ گان دارد بلکه اخبار، تحلیل‌ها و پوشش رسانه‌ای وسیعی که درباره این فیلم وجود دارد نشان می‌دهد که همواره تاپ‌گان‌ها مورد توجه جدی هالیوود قرار دارد.

نکته مهم دیگر آنکه فیلم‌های تاریخ‌ساز و مهمی چون «بلوند» که درباره سرنوشت شاید محبوب‌ترین ستاره آمریکایی یعنی مرلین مونرو حقایق تلخی را می‌گوید، جایی در فهرست برتر ندارد.

این فهرست بعد از 10تای اول که گمانه‌زنی‌های ورایتی از بهترین فیلم است، تا 20 فیلم دیگر (مجموعاً 30 فیلم) به عنوان احتمالات دیگر جلو می‌رود.

پیش‌بینی‌های ورایتی از بهترین فیلم:

* تاپ گان: ماوریک

* فبلمن‌ها

* بانشی‌های اینیشرین

* همه چیز همه جا به یکباره

* تار

* الویس

* آواتار: راه آب

* حرف‌های زنانه

* RRR

* زندگی
 

بهترین کارگردانی:

* استیون اسپیلبرگ برای فبلمن‌ها

* مارتین مک‌دونا برای بانشی‌های اینیشرین

* تاد فیلد برای تار

* جیمز کامرون برای آواتار: راه آب

* جوزف کازینسکی برای تاپ گان: ماوریک

* دنیل کوان برای همه چیز همه جا به یکباره

* باز لورمن برای الویس

* سارا پولی برای حرف‌های زنانه

* جینا پرینس-بایدوود برای پادشاه زنان

* اس. اس. راجامولی برای RRR

///.