بهروز نشان با اشاره به اینکه برای فیلمبرداری «روی زمینه قرمز» در لوکیشن‌های تاریخی مجبور به دریافت مجوز از وزارت میراث فرهنگی و برخی نهادهای دیگر بودند، تأکید کرد: صدور مجوز دوباره از سوی نهادهایی غیر از وزارت ارشاد باعث شد تا زمان فیلمبرداری افزایش پیدا کند و به تبع آن هزینه تولید نیز بیشتر شد.

چارسو پرس: بهروز نشان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روی زمینه قرمز» به کارگردانی آرش انیسی گفت: به سختی از مرحله فیلمبرداری گذر کردیم و مشغول کارهای پس از تولید هستیم. در مرحله فیلمبرداری با سختی‌های بسیاری مواجه بودیم چراکه فیلمبرداری ما در شهر دزفول بود و واقعاً‌ به این نتیجه رسیدم که کار در شهرستان‌ها بسیار سخت‌ است.

نشان تصریح کرد: فکر می‌کنم که «روی زمینه قرمز» کم‌هزینه‌ترین فیلم امسال باشد و در حالیکه همواره تأکید دارند که فیلمسازان به شهرستان‌ها بروند، هیچ هماهنگی و همکاری با ما صورت نگرفت و الان می‌فهمم که چرا همه گروه‌های تصویربرداری علاقه دارند که در تهران کار کنند. یکی از اهداف ما این بود که از جذابیت‌های توریستی و طبیعی شهر دزفول هم بهره‌مند شویم چرا که خوزستان واقعاً سرزمینی مملو از جذابیت‌ها و زیبایی‌های بسیاری است که به مردم ایران هم به خوبی معرفی نشده و با سینما می‌توان این کار را انجام داد.

وی افزود: من پیش‌تر هم تجربه کار در شهرستان‌ها را داشتم اما امروز باید بگویم که به مراتب شرایط بدتر و سخت‌تر شده است. علاوه بر اینکه هر روز هزینه ساخت فیلم افزایش پیدا می‌کند، عدم هماهنگی لازم بین نهادها و ارگان‌های مختلف باعث شده تا مشکلات بسیاری برای کار به وجود بیاید. وقتی فیلم ما به میراث فرهنگی مربوط می‌شود باید از وزارت میراث فرهنگی مجوز دریافت کنیم، در واقع شرایط به شکلی است که همه نهادها و ارگان‌ها برای خود شورایی مجزا دارند که باید مجوز بدهند و اصلاً مشخص نیست که مجوز وزارت ارشاد در این موارد چه کارایی‌ دارد!

ما مراحل بسیاری برای دریافت پروانه ساخت از وزارت ارشاد طی می‌کنیم،‌ بارها درباره موارد مختلف در فیلم‌مان باید توضیح دهیم و چانه‌زنی کنیم، شورای پرانه ساخت هم زحمت می‌کشد، فیلمنامه می‌خواند و وقت می‌گذارد و پروانه ساخت را صادر می‌کند و در نهایت این پروانه ساخت در وزارتخانه‌های مختلف کارایی ندارد و می‌گویند که حالا شما باید از وزارتخانه ما هم مجوز بگیرید.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: ما برای فیلمبرداری به وزارت میراث فرهنگی مراجعه کردیم، آن‌ها به ما گفتند که برای فیلمبرداری باید شورای ما هم اثر شما را بررسی کنند و مجوز جداگانه‌ای صادر کنند و نکته عجیب و آزاردهنده این است که همین شورا زمان بررسی و ارائه مجوز را به دو ماه بعد موکول می‌کند و ما که در اواسط فیلمبرداری هستیم امکان فوت وقت نداریم و نمی‌توانیم پروژه را متوقف کنیم. این رویه عجیب شامل همه وزارتخانه‌ها و نهادهایی چون نیروی انتظامی می‌شود و باعث شده که کار به مراتب سخت‌تر و زمان‌برتر شود. در واقع امروز سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلم کار پرخطری است، تصور کنید در زمان فیلمبرداری مجبور شوید از یک وزارتخانه مجوزی جداگانه دریافت کنید که دو ماه طول می‌کشد تا مجوزتان صادر شود و در این بین اگر بازیگری ممنوع‌الکار شود که دیگر وضعیت به مراتب بدتر شده و تمام سرمایه شما در خطر قرار می‌گیرد و علاوه بر این مسائل شما صف اکران طولانی را هم در نظر بگیرید که خطر را به مراتب بیشتر می‌کند.

نشان درباره لوکیشن فیلمبرداری «روی زمینه قرمز» گفت: ما به این دلیل فیلم را به شهرستان بردیم که بتوانیم از جلوه‌های بصری شهرستان استفاده کنیم و بتوانیم جلوه‌های تاریخی و میراث فرهنگی استان خوزستان را به تصویر بکشیم و به مردم معرفی کنیم. تصور ما این بود که مثل گذشته با مجوز نیروی انتظامی و وزارت ارشاد فیلمبرداری انجام می‌شود ولی درنهایت درگیر مسائل مختلفی چون دریافت مجوز از نهادهای مختلف شدیم که بسیاری از تصاویرمان را از دست دادیم. در واقع با درخواست ما برای دریافت مجوز مخالفت نشد اما آنقدر زمان صدور مجوز طولانی شد که از برخی صحنه‌ها صرف‌نظر کردیم. البته برای فیلمبرداری در برخی لوکیشن‌ها اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با ما همکاری خوبی داشت و برخی تصاویر را توانستیم ضبط کنیم.

وی تصریح کرد: کاش مثل گذشته مجوز وزارت ارشاد را معیار قانون قرار دهند و با این مجوز بتوانیم در لوکیشن‌های مختلف فیلمبرداری کنیم، با این شرایط برنامه‌ریزی‌های زمانی ما بهم می‌ریزد و عملاً امکان فیلمسازی از بین می‌رود و از طرفی اضافه شدن اصلاحیه‌های جدید از سوی سازمانی دیگر مشکل دیگری است که به مشکلات موجود اضافه شده است، به عنوان مثال اگر شما بخواهید عملکرد یک نهاد یا ارگان را در لوکیشنی که به همان نهاد مربوط می‌شود، مورد انتقاد قرار دهید باید از آن همانجا مجوز بگیرید و مشخص است که بخش انتقادی فیلم شما حذف می‌شود و به آن مجوز داده نخواهد شد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پسران دریا» خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را به کار بردیم که این اتفاقات در کیفیت اثر تأثیری نداشته باشد ولی در زمان‌بندی و برآورد هزینه ما خیلی تأثیرگذار بود و حدود 30 تا 40 درصد هزینه ما بیشتر شد. اگر همکاری‌های لازم با ما صورت می‌گرفت قطعاً‌ ما دلگرمی بیشتری برای کار کردن دوباره در شهرستان‌ها داشتیم اما با مشکلاتی که وجود داشت برای ما که با سرمایه خودمان بدون یک ریال کمک گرفتن از نهادهای دولتی فیلم را ساختیم فیلمسازی در شهرستان‌ها با خطر بزرگی همراه است. کاش شرایط تغییر کند تا سینماگران بیشتری میل و رغبت فیلمسازی در شهرهای مختلف ایران را داشته باشند. با این شرایط اگر از بخش خصوصی حمایت نشود و مشکلات موجود کنار گذاشته نشوند، قول می‌دهم در سال آینده هیچ فیلم، تئاتر و موسیقی خوب و با کیفیتی تولید نخواهد شد.

این تهیه‌کننده درباره قصه فیلم «روی زمینه قرمز» گفت: این فیلم روایتگر این قصه است که یک سری آثار از موزه هنرهای معاصر تهران به دزفول منتقل می‌شود تا برای عموم نمایش داده شود و همزمان با این اتفاق یک گروه سینمایی برای فیلمبرداری به آنجا می‌روند که اتفاقاتی پیرامون این ماجرا رخ می‌دهد.

وی افزود: آرش انیسی کارگردان خاصی است که در این فیلم هم فضای تازه‌ای را تجربه می‌کند و به نظرم این فیلم فرم ویژه‌ای دارد. «روی زمینه قرمز» با فیلم اول این کارگردان که «مامان» نام داشت تفاوت زیادی در قصه‌گویی، فیلمبرداری و کارگردانی دارد.

نشان درباره حضور فیلم «روی زمینه قرمز» در جشنواره فجر گفت: با کمال میل علاقه‌مند به حضور در جشنواره فجر هستیم و تمامی ناراحتی ما برای اینکه سنگ‌های بسیاری جلوی پا ما انداختند این است که سعی کردیم در جشنواره حضور داشته باشیم و الان نمی‌دانیم که آیا فیلم برای حضور در این رویداد آماده نمایش می‌شود یا خیر. به نظر من جشنواره فجر هویت سینمایی کشور ما است و هنرمندان بزرگی چون بهرام بیضایی و ناصر تقوایی از این جشنواره جایزه گرفته‌اند و مشخص است که ما هم تمایل داریم در این رویداد حضور داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است فیلمی بسازیم که مردم خودمان آن را ببینند و چه جایی بهتر از جشنواره فیلم فجر برای نمایش آثارمان؟ در شرایط حاضر که در جشنواره در همه استان‌های کشور نیز برگزار می‌شود برای ما حضور در این رویداد به مراتب مهم‌تر از همیشه است و روزی که برای جشنواره ثبت‌نام کردم امیدوار بودم که فیلم آماده شود،‌ هنوز هم ناامید نیستیم و تمام تلاش خود را به کار می‌بریم تا در این جشنواره حضور داشته باشیم.


منبع: خبرگزاری ایلنا