دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید: سخنان و پندهای امام رضا علیه‌السلام هر کدام دارای مضمون و محتوای عمیق هستند و یک نمایشنامه محسوب می‌شوند.

چارسو پرس: علی محمد رادمنش دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی ضمن اشاره به سابقه اجرایی خود در بخش تئاتر خیابانی و آشنایی با سبک‌ها و شیوه‌های این هنر، پژوهش را پشتوانه تولید یک اثر هنری فاخر در حوزه تئاتر خیابانی دانست.

وی با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی رضوی یک کار هنری عمیق و تاثیرگذار بر مخاطب است، شخصیت امام رضا علیه‌السلام را فراتر و عظیم‌تر از شفابخشی و اعجاز عنوان کرد و افزود: ایشان یک شخصیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و اثر فرهنگی تولید شده بر اساس سیره زندگی این امام همام می‌تواند یک جریان تأثیرگذار باشد.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی رضوی تصریح کرد: بزرگ‌ترین مقیاس‌های سیاسی را می‌توان در سیر سفر تاریخی امام رضا علیه‌السلام از مدینه به مرو  کشف کرد و این مسیر فرهنگ و آیین‌های عظیم را خلق می‌کند.

وی تئاتر خیابانی را کهن‌ترین تئاتر جوان و در عین حال پیشروترین هنر عنوان کرد که می‌تواند هر هنری حتی سینما را در خود حل کند و از تمامی هنرهای جدید وام بگیرد.

رادمنش در خصوص تاریخچه تئاتر خیابانی در جنوب کرمان بیان کرد: قدمت تئاتر خیابانی به بیش از 50 سال قبل بر می‌گردد و در جنوب کرمان در سالیان متمادی در تمامی جشن‌های دینی، مذهبی و ملی اجرا می‌شود و از جایگاه و اهمیت زیادی نزد عموم مردم کرمان برخوردار است به طوری که مردم کرمان، هنرمندان تئاتر رضوی را همچون زائران امام رضا علیه‌السلام و خود را خادمان آنان می‌دانند.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی رضوی خاطرنشان کرد: امسال به منظور آموزش هنرمندان جوان و برگزاری شایسته‌تر این جشنواره، در نوشتن متون طرح‌ها از کارشناسان متخصص در این حوزه و نیز کارشناسان مذهبی برای تولید آثاری فاخر بهره‌مند خواهیم شد.

وی ادامه داد: سخنان و پندهای امام رضا علیه‌السلام هر کدام دارای مضمون و محتوای عمیق هستند و یک نمایشنامه محسوب می‌شوند، لذا ابعاد وجودی امام رضا خصوصیات اخلاقی و نیز فرهنگی که آن امام بزرگوار وارد ایران کردند و تأثیر این فرهنگ بر ادیان و مذاهب مختلف در کشورمان جزء فراخوان‌های این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی است.

رادمنش تأکید کرد: ضمن ارتباط پیوسته جشنواره تئاتر خیابانی رضوی با بنیاد بین المللی امام رضا علیه‌السلام بایستی با دانشگاه‌ها و مدارس نیز ارتباط ویژه داشته باشد تا از طریق این هنر الگوهای ارزشی به صورت اجرایی به نسل‌های جدید معرفی شوند.

وی در ادامه گفت: این جشنواره حول محورهایی چون معرفی ابعاد دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شخصیت امام رضا علیه‌السلام؛ تبیین فرهنگ و سبک زندگی رضوی و کارکرد آن در زندگی معاصر؛ ترویج پندها، حکمت‌ها و آموزه‌های فلسفی اخلاقی امام رضا علیه‌السلام؛  اندیشیدن، خودشناسی و خداشناسی از دیدگاه امام رضا(ع)؛ گشاده‌رویی با مردم و ایجاد نشاط و پویایی در جامعه در مکتب رضوی و ائمه اطهار علیهم‌السلام؛ تحلیل سفر تاریخی سیاسی امام رضا‌ علیه‌السلام از مدینه تا خراسان و تأثیر شگرف آن بر فرهنگ  مردم؛ بهره‌گیری از فرهنگ عامه و آیین‌های رضوی و ارتباط ادیان و مذاهب و مردم سایر ملل با امام رضا علیه‌السلام؛ برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی رضوی به جوایز اهدایی به برگزیدگان در اختتامیه این جشنواره اشاره کرد و گفت: جایزه برگزیده در بخش طراحی فضا و لباس شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 60 میلیون ریال جایزه نقدی و شایسته تقدیر شامل لوح تقدیر و مبلغ 40  میلیون ریال جایزه نقدی و در بخش موسیقی شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 60 میلیون ریال جایزه نقدی و  شایسته تقدیر شامل لوح تقدیر و مبلغ 40  میلیون ریال جایزه نقدی است.

 وی افزود: همچنین به بازیگر زن برگزیده تئاتر تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 80 میلیون ریال جایزه نقدی و به شایسته تقدیر؛ لوح تقدیر و مبلغ 60 میلیون ریال جایزه نقدی؛ و همچنین به بازیگر مرد برگزیده جایزه برگزیده؛ تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 80 میلیون ریال جایزه نقدی و به شایسته تقدیر؛ لوح تقدیر و مبلغ 60  میلیون ریال جایزه نقدی تعلق می‌گیرد.

رادمنش ادامه داد: در بخش طرح و ایده، جایزه تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 80 میلیون ریال جایزه نقدی و به شایسته تقدیر؛ لوح تقدیر و مبلغ 60 میلیون ریال جایزه نقدی؛ و در بخش کارگردانی تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 120 میلیون ریال جایزه نقدی برای برگزیده جشنواره و برای شایسته تقدیر؛ لوح تقدیر و مبلغ 100 میلیون ریال جایزه نقدی در نظر گرفته شده است. همچنین دو گروه برگزیده به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی رضوی گفت: علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جزئیات فراخوان و ثبت‌نام در جشنواره به تارنمای شمس توس به آدرس www.shamstoos.ir رجوع کنند.

///.


منبع: خبرگزاری تسنیم