سومین روز جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که هنوز بخش بین المللی آن به طور رسمی آغاز نشده با شکستن یک طلسم، حقیقی شدن امیدواری رسول صدرعاملی برای آزادی یک سینماگر، نشست‌های خبری پرحاشیه و واکنش دبیر این رویداد به انصراف چند فیلمساز خارجی و غیبت بازیگران مطرح همراه شد.

چارسو پرس: جمعه ۱۴ بهمن‌ماه روز سوم چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در حالی در سینمای رسانه به پایان رسید که سه فیلم با فضایی کاملاً متفاوت به نمایش درآمدند و نشست‌های مطبوعاتی آن‌ها در کنار برخی حواشی دیگر حال و هوای پردیس ملت را نسبت به دو روز گذشته کمی تغییر داد.

در این روز یک فیلم اولی با نام «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج در کنار دو فیلم از دو چهره با سابقه و آشنا در سینما رونمایی شد و حاشیه‌نگاری ایسنا از نمایش این فیلم‌ها و برخی اتفاق‌های دیگر را در ادامه می‌خوانید.

*اسم و رسم‌دارترین کارگردان چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر بی‌تردید کیومرث پوراحمد است که اگرچه فیلمش به بخش سودای سیمرغ راه یافت اما او در یادداشتی کوتاه نسبت به حضور در این جشنواره واکنش نشان داده بود؛ به همین دلیل غیبت او در نشست مطبوعاتی فیلمش چندان دور از ذهن نبود. پوراحمد اولین کارگردان این دوره از جشنواره بود که حاضر به شرکت در نشست نشد و بابت همین مسئله نکات و انتقادهایی در جلسه از سوی خبرنگاران مطرح شد. در این‌باره علی قائم‌مقامی، تهیه‌کننده فیلم «پرونده باز است» اشاره کرد که این فیلمساز تمایل به حضور در جلسه مطبوعاتی نداشته و دلیل آن را همه می‌دانند!

*یکی از نکته‌های قابل توجه نشست مطبوعاتی فیلم «پرونده باز است» این بود که یکی از عوامل اظهار کرد، «پرونده باز است» آخرین فیلم کیومرث پوراحمد خواهد بود.

*در شرایطی که بیشتر بازیگران اصلی فیلم‌ها تاکنون در جلسه‌های مطبوعاتی حاضر نشده‌اند و نشست‌ها در روزهای گذشته معمولا با تعداد محدودی از عوامل برگزار شدند، جلسه مربوط به فیلم کیومرث پوراحمد با حضور بیشتر عواملش و بازیگران جوان‌تر فیلم برپا شد.

*قتل ناموسی از سوژه های پرتکرار روزهای اول جشنواره بوده که اگرچه در فیلم کیومرث پوراحمد پیرنگ اصلی داستان نبود اما با روایت زندگی یکی از شخصیت‌ها به این موضوع - که در یکسال گذشته هم بارها موارد مختلفی از آن در جامعه خبررسانی شده بود- اشاره شد.

*دیگر فیلمی که در روز جمعه در سینمای رسانه نمایش داده شد مربوط به یکی از کارگردان اولی‌های جشنواره بود که بعضی‌ها سیمرغ را برای سازندگان آن بخصوص بازیگر اصلی‌اش ژاله صامتی کنار می‌گذارند. البته مواضع گوناگونی نسبت به کیفیت اولین ساخته لیلی عاج درباره فیلمی با موضوع کمپ آزادی خانواده‌هایی که سال‌هاست در انتظار دیدار فرزندان اسیر شده خود در سازمان مجاهدین هستند، میان تماشاگران فیلم در پردیس ملت وجود داشت.

موضوع فیلم «سرهنگ ثریا» مورد توجه جمعی از مخاطبان خاص سینمای رسانه قرار داشت به همین دلیل جلسه مطبوعاتی این فیلم نسبت به باقی جلسات با جمعیت بیشتری برگزار شد که پیش از شروع جلسه یک درگیری لفظی میان چند عکاس و خبرنگار برای نشستن در جای مناسب رخ داد. این اتفاق، البته که تازه نیست و در دوره‌های مختلف جشنواره به تناسب اهمیت یک فیلم یا حاشیه‌های مرتبط با آن و عواملش، سر و صداهایی بر سر کمبود فضای مناسب یا جانمایی نادرست جایگاه خبرنگار و عکاس به پا شده است که باز هم تکرار شد ولی این بار مسئولان سالن نشست‌های مطبوعاتی جشنواره برای ساکت کردن طرفین دعوا یا شاید هم برای اینکه صدای آن‌ها به گوش نرسد، موزیک سالن را تا جای ممکن بلند کردند.

*در این نشست خبری ژاله صامتی که خودش حاضر نبود و گفته شد سر لوکیشن یک فیلم در کرج است، از سوی شخصیت‌های واقعی داستان (خانواده های منافقین) که نمایندگانی از آن‌ها در سالن حضور داشتند، به صورت جداگانه قدردانی شد.

*حضور بهزاد عبدی، آهنگساز «سرهنگ ثریا» که دبیر جشنواره موسیقی فجر امسال است هم از نکات قابل توجه این نشست بود. عبدی چند روز قبل در واکنش به یک فایل تصویری از سخنران و اظهارت او درباره فعالان عرصه موسیقی از سمت خود در جشنواره فجر استعفا کرد مگر  اینکه صاحب آن ویدیوی قدیمی عذرخواهی کند که این درخواست در نهایت اجابت شد.

*پیش از شروع فیلم دوم، مجتبی امینی که در این روزها ساعت‌های بیشتری را به دلیل حضور برخی مهمان‌های ویژه در برج میلاد سر کرده بود، به همراه مسعود نقاش‌زاده، دبیر دوره قبل جشنواره فجر، برای افتتاح نمایشگاه عکس «چهل+یک» به پردیس ملت آمد. این نمایشگاه مربوط به عکس‌ها و پوسترهای چهل دوره قبل جشنواره فیلم فجر و نیز دوره چهل و یکم است که طبق گفته مجتبی امینی به اهتمام مسعود نجفی افتتاح شده و قرار است کتاب آن هم با همین عنوان همزمان با پایان جشنواره رونمایی شود.

*امینی در جمع خبرنگاران پاسخگوی چند سوال آن‌ها شد که البته بخاطر ازدحام خبرنگاران، با یادآوری ابتلای مسعود نقاش‌زاده به کرونا، همزمان با روزهای اول جشنواره سال گذشته، به شوخی گفت: می‌خواهید بلایی را که سر آقای نقاش‌زاده آوردید سر من هم بیاورید.

*او در حاشیه حضورش در سینمای رسانه درباره انصراف چند فیلمساز خارجی که آثارشان در بخش بین‌الملل پذیرفته شده گفت، همه چیز بر اساس پروتکل‌ها پیش رفته و و فیلم‌ها هم در بخش رقابتی نیستند. اودرباره غیبت بازیگران چهره در نشست‌های مطبوعاتی هم به صراحت بیان کرد که تمام عوامل یک فیلم در اختیار تهیه‌کننده هستند و اوست که برای یک فیلم تعیین تکلیف می‌کند.

* امینی به همراه نقاش‌زاده در نشست فیلم لیلی عاج هم حضور پیدا کرد تا به عنوان دبیر جشنواره، اولین جلسه مطبوعاتی که در کنار میهمانان ویژه‌ی فیلم در آن شرکت می‌کند برای فیلم «سرهنگ ثریا» باشد.

*سومین فیلم نمایش داده شده برای اهالی رسانه در این روز «عطر آلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست بود که برخلاف دیگر فیلم‌ها بازیگر اصلی آن یعنی مصطفی زمانی به نشست مطبوعاتی آمد تا طلسم حاضر نشدن چهره‌های بازیگری در این دوره شکسته شود. درباره مصطفی زمانی با وجود برخی اختلاف‌نظرها نسبت به فیلم، این پیش‌بینی هم عنوان می‌شود که او از نامزدهای کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگری باشد.

*یکی از اتفاق‌های تکراری جشنواره در این سه روز پخش یک تیزر قبل از نمایش فیلم‌هاست که در آن یک زن، خوشحالی خود را بابت زندگی، فرزندان و همسرش روایت می‌کند. او این موفقیت و همچنین شخصیت خود را صرفاً به «مادر» بودنش گره می‌زند ومشهود است که بیشتر در راستای توصیه به فرزندآوری و ازدواج در جامعه ساخته شده است. این کلیپ دستمایه شوخی و نیز انتقاد از سوی برخی اهالی رسانه شده است آن هم در حالی که در روزهای گذشته بعضی فیلم‌ها نگاهی جدی‌تر به زنان داشتند و حتی در نشست‌های مطبوعاتی هم عنوان شد که نگاه به حقوق زنان در جامعه تغییرات مثبتی داشته است.

*خبر آزادی جعفر پناهی در میانه‌های نشست مطبوعاتی فیلم «سرهنگ ثریا» در حالی مخابره شد که در روز دوم، رسول صدرعاملی، تهیه کننده فیلم «جنگل پرتقال» و نیز سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما ابراز امیدواری کرده بود که تا یکی دو روز آینده این فیلمساز به همراه محمد رسول‌اف آزاد شود.

*عصر جمعه خبر رونمایی از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) همزمان با برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر و با عنوان «سینما؛ کلید پیشرفت» منتشر شد که تصویر دیوارنگاره بازخورد چندان مثبتی از اهالی رسانه به ویژه در فضای مجازی نگرفت.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر