کارگردان فیلم سینمایی «های پاور» از آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بیان کرد: این فیلم ماحصل زحمت دو ساله یک تیم است و ما سعی کردیم بیشتر به تفکر و نبوغ شهید منصور ستاری و نقش نیروی پدافند هوایی ارتش در عملیات «والفجر ۸» بپردازیم.

چارسو پرس: هادی محمد پور که در حاشیه اکران فیلمش در بنیاد سینمایی فارابی سخن می گفت، ادامه داد:فیلم‌هایی در این زمینه ساخته شده است اما ما اصلا بر زندگی شهید ستاری تمرکز نداشتیم و بیشتر تمرکزمان بر ابتکار ایشان و طرحی بود که در عملیات والفجر ارائه دادند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، نابود کردن ۷۸ فروند هواپیما در ۲۰ روز کم سابقه بوده است و داستان اصلی فیلم بر همین موضوع تاکید داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «هایپاور» با اشاره به نحوه شکل‌گیری داستان، ادامه داد: ما در سال ۹۹ به طور اتفاقی ویدیوکلیپی را از شهید ستاری که درباره موشک هاوک صحبت می‌کند، دیدیم و با بررسی‌هایی که همراه با امیر شایان‌مهر داشتیم، به طرح فیلم «هایپاور» رسیدیم. پس از آنکه طرح را به ارتش فرستادیم، ما را به امیر سرتیپ براتعلی غلامی وصل کردند که آخرین بازمانده این پدافند بودند و من حدود سه ماه پای خاطرات ایشان نشستم تا خاطرات ایشان را به فیلمنامه تبدیل کنم.

وی ادامه داد: فیلمبرداری فیلم در پایگاه شکاری اصفهان شروع شد و تقریباً طی ۵۰ روز، کار را به تولید رساندیم. خط اصلی داستان براساس واقعیت و براساس مستندات و نامه‌هایی است که پدافند ارتش در اختیار ما قرار داد. یک سری شخصیت‌های داستان را تغییر نام دادیم و برای جذابیت کار چند ماجرای فرعی هم به داستان اضافه کردیم.

محمدپور با اشاره به انتخاب بازیگران این فیلم گفت: «اتابک نادری» نقش منصور ستاری و «علیرام نورایی» نقش شهید بابایی را بازی کرده بودند. از آنجایی فیلم‌های زیادی با موضوع زندگی شهید بابایی و ستاری ساخته شده بود، انتخاب بازیگر کار سختی بود. من با «اتابک نادری» در تئاتر همکاری کرده بودم و در فیلم «شوق پرواز» نقش شهید اردستانی را بازی کرده بودند و کار کردن با ایشان خیلی راحت بود. «علیرام نورایی» نیز شباهت خوبی با شهید عباس بابایی داشت و گزینه مناسبی برای ایفای این نقش بود.

این کارگردان با اشاره به اکران فیلم در بنیاد سینمایی فارابی با حضور امیران پدافند هوایی ارتش، گفت: یکی از نگرانی‌های من تماشای این فیلم توسط امیران ارتش بود که امروز این اتفاق افتاد. هنگام پخش فیلم خیلی به ری‌اکشن‌هایشان توجه می‌کردم و از آنجایی که سکانس های کلیدی زیادی را در فیلم داشتیم، یاد خاطراتشان می‌افتادند و به صورت کلی از فیلم راضی بودند.

وی گفت: امیدوارم اتفاقات خوبی در زمان اکران فیلم رخ دهد. دوست دارم که نسل جوان با تماشای این فیلم بداند اگر پرچم ایران امروز برافراشته است، چه عملیات‌هایی برای آن انجام شده. بودجه این فیلم توسط پدافند هوایی ارتش تامین شد اما معتقدند که بر عملیات والفجر۸ نمیتوان سرمایه گذاری کرد بلکه باید عملیات را نشان داد و ما سعی کردیم در فیلم سینمایی «هایپاور» این اتفاق را رقم بزنیم.

فیلم سینمایی «هایپاور» به کارگردانی هادی محمد پور و تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی و امیر سرتیپ اباذر جوکار، افتخارات عملیات والفجر ۸ و اعتقادات و دیدگاه‌های شهید ستاری را به نمایش می‌گذارد.
در این فیلم بازیگرانی چون اتابک نادری،علیرام نورایی، فرزاد حسنی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، سپیده خداوردی و مهرداد ضیایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر