کهبد تاراج که برای اجرای نمایش «یتیمچه» در تالار «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر نوبت اجرا داشته است، با انتقاد از وضعیت بلاتکلیف این نمایش می‌گوید: نمی‌گویم تئاتر شهر را به من بدهید اما به کسانی بدهید که قبلا دو بار به این مجموعه آمده باشند تا در دالان‌های آن گم نشوند!

چارسو پرس: این کارگردان تئاتر که برای اجرای نمایش خود در بهار سال ۱۴۰۲ نوبت اجرا داشته، روندی را که برای گرفتن نوبت اجرای این نمایش طی کرده، تشریح و یادآوری می‌کند: خرداد امسال فراخوان تئاتر شهر برای اجراهای تازه منتشر شد و من هم نمایشنامه «یتیمچه» را برای اجرا در تالار چهارسو ارایه کردم. از مهر ماه امسال پیگیر اجرای این نمایش بودم که مدام می‌گفتند سالن‌ پر است و باید سال آینده اجرا بگیرید.

او ادامه می‌دهد : بیش از ۲۰۰ متن متفاضی اجرا بودند که از میان آنها بیست و اندی کار از سوی شورای هنری مجموعه تئاتر شهر انتخاب شدند و «یتمیچه» هم یکی از همان‌ها بود. بعد از تایید متن در چندین جلسه پیگیر اجرا بودم تا بتوانم نامه سه برگی شورای نظارت و ارزشیابی را دریافت کنم که ناگهان گفتند شورای نظارت این متن را رد کرده و مساله را با شورا پیگیری کردم که اعلام کرد متن تازه‌ای جایگزین کنم و من هم همین کار را کردم و نمایشنامه «لندهور» را ارایه کردم اما حالا تئاتر شهر فقط با اجرای «یتیمچه» موافق است در حالیکه همیشه روال این بوده که وقتی متنی رد و متن دیگری جایگزین می‌شود، نوبت اجرای آن گروه محفوظ می‌ماند. این تجربه را هم درباره دیگر همکارانم دیده‌ام و خود من نیز همین تجربه را در تماشاخانه ایرانشهر در دوره آقای مسافر داشتم. یعنی نوبت اجرای گروهی که کارش رد شده، سوخت نمی‌شود. اما متاسفانه تئاتر شهر نه پای «یتیمچه» می‌ایستد و نه اجازه می‌دهد متن دیگری را جایگزین کنم در حالیکه حاضر بودم «یتیمچه» را حتی به صورت پانتومیم اجرا کنم که از نظر دیالوگ، گرفت و گیری نداشته باشد تا اینکه در جدیدترین پیگیری که در هفته جاری داشتم، گفتند در فراخوان جدید شرکت کن! یعنی نوبت اجرای مرا گرفته‌اند. وقتی من نوبت اجرا دارم، چرا باید در فراخوان بعدی شرکت کنم؟! و جالب است که می‌گویند شما رزرو دوم بودید در حالیکه مگر به رزرو دوم، نوبت اجرا می‌دهند؟!

تاراج اضافه می‌کند: به تئاتر شهر گفتم حالا که شورای شما متن مرا قبول کرده ،یک نماینده از طرف خودتان با شورای نظارت توافق کند. به هر حال هرچند اعضای شورا مشورتی تئاترشهر به جامعه تئاتری معرفی نشده‌اند ولی می‌دانیم یکی از همین اعضا قبلا در شورای نظارت و ارزشیابی حضور داشته و ساز و کار شورا را می‌داند.

او با اعتقاد بر اینکه در این میان خلط مبحثی صورت گرفته، این وضعیت را ناشی از اختلافات میان شورای نظارت و ارزشیابی و مجموعه تئاتر شهر می‌داند و می‌گوید: من شخصا با شورای نظارت صحبت کرده‌ام. کار من توقیف نشده اما در این میان اختلاف؛ تئاتر شهر و شورای نظارت گرفتار شده‌ام و تکلیف کارم معلوم نیست.

این کارگردان با اشاره به اینکه بخشی از جامعه تئاتری در وضعیت فعلی تمایلی به اجرای کار ندارد، می‌افزاید: در وضعیت فعلی که بسیاری از همکاران ما علاقه‌ای به کار کردن ندارند، وقتی یک نفر با کمک هزینه ۱۰، ۱۵ میلیونی حاضر است کاری روی صحنه ببرد، آن هم کاری که خودتان تاییدش کرده‌اید، چرا پای کار گروه‌های هنری نمی‌ایستید؟ من که از آن طرف خیابان نیامده‌ام در تئاتر شهر اجرا بگیرم. سالهاست در این مجموعه و دیگر سالن‌ها فعالیت کرده‌ام. حتی حاضر بودم بهمن و اسفند که هیچ کس شوقی برای اجرا ندارد، کارم را روی صحنه ببرم چون می‌دانم کار من نه خوب است و نه بد بلکه استانداری دارد که به اندازه خودش مخاطب جذب می‌کند. در اوج کرونا من در سالن قشقایی تئاتر شهر نمایشم را روزی دو نوبت روی صحنه می‌بردم. یعنی تماشاگر دارم. اما وقتی پیشنهاد اجرا در اسفند را دادم، گفتند یکی از خانم‌های کارگردان نوبت اجرا دارد. اما آن خانم اجرا نرفت و به من هم نوبت ندادند و حالا هم تالار چهارسو بلاتکلیف است.

تاراج ادامه می‌دهد: کدام مدیریتی است که در هفت ماه، دو فراخوان بدهد، آن هم بدون اینکه هیچ خروجی از فراخوان قبلی و میزان فروش نمایش‌هایش اعلام کند. با احترام به همه دوستان و همکارانی که در تئاتر شهر در این مدت اجرا داشته‌اند، اما حواس‌مان هست که فروش گیشه این مجموعه از دخل دستفروشی‌های مجاورش کمتر بوده است. چرا تئاتر شهر باید به اینجا برسد؟ من که دیگر از اجرا در این مجموعه منصرف شدم و حتما در سالن دیگری اجرا می‌گیرم. نمی‌گویم هم به من اجرا بدهید اما ای کاش تئاتر شهر را به کسانی بدهید که حداقل قبلا دو بار به این مجموعه آمده باشند نه اینکه در دالان‌های آن گم شوند و راه خروج را بلد نباشند!

او با بیان اینکه از انجمن صنفی کارگردانان تئاتر هم تقاضای کمک خواهد کرد، تاکید کرد: حتما پی کارم را می‌گیرم. متاسفم نمی‌توانیم، تصمیم‌گیران را ببینیم و با آنان جلسه‌ای بگذاریم ولی قطعا معتقدم مشکلی که برای نمایش من پیش آمده، از ناحیه شواری نظارت نیست.


منبع: خبرگزاری ایسنا