در فاصله کمتر از سه ماه تا آغاز جشنواره کن ۲۰۲۳، شایعات پیرامون فیلم‌های حاضر در این رویداد مهم سینمایی قوت گرفته است .

چارسو پرس: به نقل از شوبیز، هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن از اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت) در جنوب فرانسه آغاز به کار می‌کند از همین حالا گمانه‌زنی‌های فراوانی از نمایش فیلم‌های مورد انتظار سینمایی در این رویداد منتشر شده است.

بنابر اعلام برخی منابع، فیلم سینمایی «قاتلان ماه کامل» ساخته «مارتین اسکورسیزی» نخستین نمایش جهانی خود را قطعاً در کن تجربه خواهد کرد. این فیلم در افتتاحیه و احتمالا در بخش رقابتی نخواهد بود و اما «تیری فرمو» مدیر جشنواره کن بی‌صبرانه در انتظار حضور اسکورسیزی، دنیرو و دی کاپریو روی فرش قرمز در کاخ جشنواره کن خواهد بود.

«قاتلان ماه کامل» بر اساس کتاب پرفروش و غیرداستانی نوشته «دیوید گرن» ساخته شده و داستان آن درباره مجموعه قتل‌هایی است که در دهه ۱۹۲۰ میلادی در اوکلاهاما روی می‌دهد؛ زمانی که سرخپوستان منطقه اوسیج در زیرزمین‌های خود نفت کشف کردند و سپس تک به تک کشته شدند و با افزایش آمار قتل‌ها سازمان تازه‌تاسیس اف‌بی‌آی پرونده را در دست گرفت و یکی از هولناک‌ترین جنایت‌های سازمان‌یافته تاریخ آمریکا افشا شد.

در این فیلم «لئوناردو دی کاپریو» در نقش «ارنست برکهات» بازی می‌کند که خواهرزاده یک دامدار قدرتمند به نام «ویلیام هیل» با نقش‌آفرینی «رابرت دنیرو» است. «لیلی گلداستون» نیز در فیلم در نقش همسر «دی کاپریو» بازی می‌کند.

فیلم کوتاه (۳۰ دقیقه‌ای) ساخته «پدرو آلمادوار» با عنوان «روش عجیب زندگی» با نقش‌آفرینی «اتان هاوک» و «پدرو پاسکال» که می‌تواند انتخاب مناسبی برای شب افتتاحیه کن باشد.

این فیلمساز یک ماه پیش تایید کرده بود که با این فیلم به جشنواره کن سفر می‌کند، اما این نمایش به عنوان فیلم افتتاحیه، برای یک فیلم کوتاه غیرعادی خواهد بود. فیلم کوتاه قبلی «آلمادوار» به زبان انگلیسی به نام «صدای انسان» با بازی «تیلدا سوینتون» سه سال پیش در ونیز به نمایش درآمد.

فیلم «اوپنهایمر» ساخته جدید «کریستوفر نولان» که بسیاری از سینمادوستان در انتظار تماشای آن هستند نیز در میان گزینه‌های اصلی نمایش در کن ۲۰۲۳ قرار دارد که در آن «کیلین مورفی» در نقش «رابر اوپنهایمر» دانشمند و فیزیکردان آمریکایی ملقب به پدر بمب اتمی بازی کرده است. این فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری، از فیلم‌های علمی تخیلی نولان فاصله گرفته و شبیه فیلم «دانکرک» یک روایت تاریخی است. فیلم‌نامه این فیلم بر اساس کتاب «پرومته آمریکایی، پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» نوشته شده و علاوه بر «کیلین مورفی» در نقش اصلی؛ «امیلی بلانت»، «رابرت داونی جونیور» «مت دیمون»، «کنت برانا» و «کیسی افلک» بازیگران اصلی این فیلم هستند.

پنجمین قسمت از این سری فیلم‌های «ایندیانا جونز» به کارگردانی «جیمز منگولد» که با بازگشت «هریسون فورد» ۸۰ ساله در نقش ایندیانا جونز همراه شده است هم طبق اعلام برخی منابع شانس بالایی برای نمایش در کن دارد. «ایندیانا جونز: روزشمار سرنوشت» در ابتدا قرار بود توسط «استیون اسپیلبرگ» ساخته شود اما در نهایت «جیمز منگولد» به کارگردانی این پروژه رسید.

گفته می‌شود فیلم جدید و فرانسوی با عنوان «مورد علاقه» ساخته «مایوین» با بازی «جانی دپ» نیز در فهرست فیلم‌های کن ۲۰۲۳ حضور دارد که می‌تواند با حضور این ستاره پرحاشیه توجهات ویژه‌ای را به سوی جشنواره معطوف کند. پیش‌بینی می شود این فیلم در کنار فیلم کوتاه ساخته «پدرو آمادوار» در افتتاحیه کن رونمایی شوند.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۶ تا ۲۷ می سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.