نشست خبری سیزدهمین جشنواره «فیلم ۱۰۰» امروز شنبه ۶ اسفند با حضور یوسف منصوری (دبیر جشنواره)، حمیدرضا جعفریان (رییس شورای سیاستگذاری جشنواره)، محمد روح‌الامین، الهه طاهایی (مدیر بخش بین‌الملل) در ساختمان سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

چارسو پرس: حمیدرضا جعفریان در ابتدای این نشست اظهار داشت: جشنواره صد همانطور که مطلع هستید در دوره سیزدهم‌ اتفاقات مهمی برایش رخ داده و این اتفاقات خوب برای ما هم فراتر از تصور بود. من اول از آقای منصوری و دیگر همکارانشان و هنرمندان و مدیرانی که با ما همکاری داشتند تشکر میکنم و البته نهادهای مختلفی با ما همکاری داشتند که از آنها هم تشکر میکنم. استقبال امسال خیلی گسترده بود، بیش از دو برابر دوره گذشته از این رویداد استقبال شده است و این نشان می‌دهد جوانان و نوجوانان علاقه‌مند علی‌رغم جریان‌های مختلفی که اتفاقاتی برای جشنواره‌های مختلف رقم زد و شاهدش بودیم از این رویداد استقبال کرده‌اند و به این جریان‌ها توجهی نکرده و این استقبال نویدبخش ظهور نسل‌های بعدی پرانگیزه‌تر است.

وی افزود: از شهرستان‌های بسیاری در سراسر کشور به این رویداد فیلم ارسال کرده‌اند. ما خیلی تلاش کردیم که همراهی و کمک فیلمسازان و هنرمندان معتبر را در کنار فیلمسازان جوان داشته باشیم.

در ادامه یوسف منصوری اظهار داشت: در جلسه ابتدایی درباره بخش‌های مختلف صحبت شد. ما سه بخش ملی، بین‌المللی و کودک و نوجوان داریم، در زمان ارسال آثار استقبال خوبی بود، آثاری به این جشنواره ارسال شد که نشان می‌دهد انگیزه و‌ شور زیادی در بین جوانان وجود دارد. بیش از بیست کشور دنیا برای این جشنواره اثر ارسال کرده‌اند. ما در بخش ملی از شهر‌های غیر از تهران آثار بسیار متنوع و باکیفیتی داشتیم و سعی کردیم که مسیر پیشرفت فیلمسازان فیلم کوتاه به سمت سینمای حرفه‌ای را تسهیل کنیم. ما رویداد پرتاب ایده را داریم که خیلی استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم صد در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: سه اثر برتر جشنواره صد بدون حضور در بخش انتخاب جشنواره به بخش رقابتی جشنواره اسلواکی راه پیدا می‌کنند. اتفاق خیلی خوب دیگر این است که در ایام اکران جشنواره صد، فیلم‌ها از بعد توانایی پخش بین‌الملل آنالیز خواهند شد و طی تفاهمی که با صاحبان اثر خواهیم داشت این آثار را معرفی خواهیم کرد. ما یک تفاهمنامه‌هایی با انجمن سینمای جوان، شبکه مستند و... داشتیم که علاوه بر این رویدادها از میان آثاری که به جشنواره صد ارسال شدند انجمن سینمای جوان و شبکه نسیم آثار مورد پسند و منتخب خود را انتخاب کرده و در بحث سرمایه برای ساخت اثر بعدی کمک می‌کنند.

وی افزود: ۴۶۲۲ اثر به این جشنواره ارسال شده که ۲۴۲۷ در بخش بین‌الملل و ۲۱۹۵ هم مربوط به بخش ملی بود. این آثار در دو بخش در پردیس ملت اکران خواهند شد. یک شکل بخش مسابقه ملی، بین‌الملل و بخشی برای مخاطب کودک و نوجوان داریم. از دوستان تهیه‌کننده دعوت کرده‌ام که در سالن‌ها حضور داشته باشند، فیلم ببینند و اگر مایل بودند با فیلمسازان منتخب خود ارتباط بگیرند و به طور کل فرصتی برای همکاری و ارتباط فیلمسازان فیلم کوتاه و تهیه‌کنندگان ایجاد شده است.

منصوری خاطرنشان کرد: در بخش مسابقه به طور کل ۱۸۱ اثر حضور دارد که در مسابقه ملی ۸۴ فیلم و ۹۷ اثر هم در بخش مسابقه ملی حضور دارند. در بخش کودک و نوجوان ۷۶ اثر را پذیرفتیم و سختگیری صورت گرفت که ما آثاری برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم. از بین این آثار این آثار ۳۵ اثر در بخش مسابقه است.

در ادامه این نشست الهه طاهایی تأکید کرد: فراخوان جشنواره در چند سایت خارجی و چند پلتفرم مهم ارسال شد و این فراخوان را بارگذاری کردیم. ۲۴۲۷ اثر در بخش بین‌الملل از ۱۲۷ کشور دنیا در این رویداد فیلم داشتیم. همه آثار با دقت دیده شد و انتخاب‌ها با سختگیری صورت گرفت و به ۸۸ عنوان فیلم از ۳۱ کشور رسیدیم. ۳۹ اثر در بخش رقابتی و ۴۹ اثر هم فقط نمایش داده می‌شوند. فیلم‌ها با دو زیرنویس فارسی و انگلیسی پخش خواهند شد.

وی افزود: در کنار نمایش، ورک‌شاپ‌های تخصصی داریم که استاد از یونان به ایران می‌آید. با جشنواره‌ای از کشور اسلواکی یک خواهرخواندگی بسته شده تا فیلمسازانی که از جشنواره صد جایزه میگیرند بتوانند وارد این جشنواره شوند.

در ادامه این نشست محمد روح‌الامین اظهار داشت: من به شخصه به آینده این جشنواره خیلی فکر می‌کردم، ما سعی کردیم یک شکل و بیان مینیمال داشته باشیم و اگر قرار است مخاطب یک خوانشی داشته باشد یک برداشت سریع، صریح و واضح از پوستر جشنواره داشته باشد. جاه‌طلبی‌هایی داشتیم که کارهایی انجام دهیم ولی متاسفانه شرایط زمانی و تکنیکال جواب جاه‌طلبی‌های ما را نداد ولی سعی کردیم حال جوانانه، شیرین و زیبای جشنواره را حفظ کنیم. یک جشنواره با یک نمایه و استانداردی خواهیم داشت و آینده جشنواره و سر و شکل آن و قضاوت در عرصه بین‌الملل دغدغه ما بود.

در ادامه منصوری درباره بحث اقتباس در سینما گفت: در جشنواره صد ما بنا به تولید اثر نداریم، ما شرایطی را فراهم می‌کنیم که فیلمسازان از امکانات جشنواره بهره‌مند شوند. در جشنواره صد شاید در آینده بتوانیم برای ارتباط کتاب و سینما کارگاهی برگزار کنیم.

وی افزود: در رویداد پرتاب ایده شرایط ایجاد ارتباط فیلمسازان و سرمایه‌گذاران را فراهم میکنیم. ۶۰۰ اثر به این بخش ارسال شد و آثاری برای روز رویداد انتخاب شدند و کمتر از سی اثر انتخاب شدند که البته انتخاب‌ها خیلی سخت شده است. انجمن سینمای جوان جدا از این به حداقل‌هایی برای سرمایه‌گذاری اثر بعدی متعهد شده است که حداقل سه اعتبارنامه ساخت فیلم کوتاه در روز پیچینگ و دو اعتبارنامه هم به فیلمهای برگزیده خودش در اختتامیه جشنواره خواهد داد. شبکه امید هم چهار اعتبارنامه ، یک اعتبارنامه تا سقف پنجاه میلیون تومان برای ساخت یک اثر بعدی و یک اعتبارنامه تا سقف پنجاه میلیون تومان برای فیلمی رئال و دو اعتبارنامه تا سقف بیست میلیون برای ایده‌های برتر ارائه می‌دهد و شبکه نسیم هم سه اعتبارنامه که تا سقف پنجاه میلیون هستند در رویداد پیچینگ به سه ایده برتر ارایه می‌دهد.

طاهایی درباره مهمان‌های خارجی گفت:: مهمانهای خارجی خواهیم داشت و لیست اسامیشان اعلام خواهد شد.

در پاشان منصوری درباره شعار جشنواره اظهار داشت: وقتی یک شعاری را انتخاب میکنیم نباید مقطعی نگاه کنیم، باید یک‌ مسیر را ببینیم. هیئت انتخاب ما معیارهای مختلفی را در نظر میگیرد، یک اینکه اثر با شعار جشنواره تطابق داشته باشد، استاندارهای بصری، روایتگویی و داستانگویی هم مهم است و لزوما اثری به خاطر این شعار به جشنواره راه پیدا نمی کنند.