احمد صمیمی که با نمایش «نگرانم» در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر امسال شرکت کرده است، با اشاره به حضور نام‌های آشنا، رقابتی سخت و تنگاتنگ را در این بخش پیش‌بینی کرد.

 چارسو پرس: احمد صمیمی، کارگردان نمایش «نگرانم» که از تهران در بخش خیابانی حضور یافته است، این اثر را با موضوع بحران کم‌آبی معرفی و تاکید کرد: « تئاتر خیابانی همیشه به دنبال معضلات اجتماعی است، بر عکس نمایش‌های صحنه‌ای که بر محور یک درام مشخص هستند. از نظر من، معضل فعلی ما کم‌آبی است برای همین این نمایش را بر اساس همین موضوع طراحی کردم. شاید دیدن این نمایش مخاطبانم را لحظه‌ای به فکر وا دارد و تاثیری روی روند مصرف و رویکردشان داشته باشد.»

او با اشاره به حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی در جشنواره امسال، کم لطفی‌های چند سال اخیر را دلیل اصلی کم‌کاری نمایش‌گران خیابانی تهرانی دانست و اضافه کرد: «در یکی دو سال اخیر خیلی اذیت شدیم و دلیل اصلی کم‌کاری هنرمندان تهرانی هم همین است. تئاتر خیابانی ابزاری تاثیرگذار است که می‌تواند به معضلات اجتماعی بپردازد و مخاطبان زیادی را دور خود جمع کند. حق‌مان نیست که با این کم‌لطفی‌ها با ما برخورد کنند و از ما حمایت نکنند. آن هم وقتی که تئاتر خیابانی برای شهری مانند تهران می‌تواند خیلی مفید و کاربردی باشد.»

این کارگردان تئاتر با اشاره به زمانی که تئاتر خیابانی در تهران رونق خاصی داشت، گفت: «زمانی بود که اجراهایی متفاوت در محیط دور تئاتر شهر اجرا می‌شدند و فضایی بسیار صمیمی و زیبا را به وجود می‌آوردند. آدم‌های مختلف از پیرزن‌ها و پیرمردها تا مادرها وپدرهای جوان با نمایش‌ها ارتباط برقرار می‌کردند و بعضی از آنان، مخاطبان همیشگی این کارهای خیابانی بودند.»

این هنرمند تهرانی ادامه داد: «تئاتر خیابانی می‌تواند منجر به فرهنگ‌سازی خوبی در تهران شود و امیدوارم نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف دست به دست هم بدهند و با رویکردی جدید، تئاتر خیابانی پایتخت را احیا کنند.»

او حضور افراد کاربلد را در جشنواره امسال، اتفاقی فرخنده دانست و اضافه کرد: «حضور نام‌های آشنا در جدول آثار امسال، اتفاق بسیار مثبتی است. اکثر کسانی که حضور دارند، این عرصه را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند در خیابان چه باید کرد؛ آدم‌هایی با سابقه طولانی که سال‌هاست مشغول فعالیت هستند. امسال با وجود این هنرمندان رقابت سختی در پیش است.»

احمد صمیمی با اشاره به شهرام کرمی، حسین عاطفی و حسین فرخی، بازبین‌های بخش خیابانی را گروهی حرفه‌ای خواند که با این فضا آشنا هستند. او ادامه داد: «افرادی برای بازبینی انتخاب شده بودند که در چند سال اخیر کارهای خیابانی را دیده‌اند و با فضای آن آشنا هستند. حضور انتخاب‌کنندگان متخصص، یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت امسال بود که بی‌شک در ارتقاء کیفیت بخش خیابانی تاثیر مثبت دارد.»

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور از اول تا ۱۲ بهمن ماه ۹۳ برگزار می‌شود.