حمود فرضی‌نژاد، نویسنده و کارگران نمایش «درخت جان» معتقد است، تئاتر خیابانی هنوز نتوانسته جایگاه خود را در بدنه هنرهای نمایشی کشور پیدا کند.

چارسو پرس: محمود فرضی‌نژاد، که با نمایش «درخت جان»، در بخش مهمان تئاتر خیابانی این دوره از جشنواره شرکت کرده است، با بیان این‌که موضوع محوری این اثر، حفظ محیط زیست است، افزود: «این نمایش در حقیقت بیان‌گر ارتباط بین انسان و درخت است؛ به این معنی که در تولد یک درخت، انسان به صورت خودآگاه و ناخودآگاه دخیل بوده است و این دو در کنار یکدیگر می‌توانند رشد و نمو داشته باشند. به بیانی دیگر، رشد درخت، مستلزم حضور انسان است و برعکس.»

او در باره موضوع نمایش «درخت جان» توضیح داد: «در این نمایش، ارتباط انسان با درخت، ابتدا به حدی می‌رسد که جنبه تقدس می‌یابد، لذا انسان تمام مطالبات و حاجات خود را از درخت می‌خواهد. در ادامه و به تدریج، روح پلیدی در او پرورش می‌یابد و انسان برای برآوردن نیازهای مادی خود شروع به قطع درختان می‌کند.»

این کارگردان که از سیاهکل گیلان به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کرده است، با یادآوری وضعیت اسف‌بار جنگل‌های شمال ایران، انگیزه خود از تولید چنین نمایشی را در ضرورت حفظ فضای سبز و توجه بیشتر به مسائل زیست محیطی عنوان کرد.

فرضی نژاد در پایان، ضمن گلایه از این که تئاتر خیابانی هنوز نتوانسته است جایگاه شایسته خود را در بدنه هنرهای نمایشی کشور پیدا کند، افزود: «تئاتر خیابانی از جانب سیاستگذاران عرصه هنرهای نمایشی و دیگر نهادها و سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها دچار بی مهری شده است و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.»

نمایش «درخت جان» با بازی سمیرا واحد، یاسر کاظمی، آرش پروانه، سید محمد میرسیار، پویا امیری، پژمان حدادی، علی اظهری و محمود فرضی‌نژاد، ساعت 16:30 جمعه، سوم بهمن در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری دکتر اردشیر صالح‌پور تا 12 بهمن ماه 93 ادامه دارد.