گبرلو گفت: «جیران» سریال ضعیفی بود و تماشاگران به احترام حسن فتحی و شهرزاد، جیران را دنبال می‌کردند.

چارسو پرس: محمود گبرلو، منتقد سینما و مجری سابق برنامه سینمایی «هفت» در برنامه «سینماچی» رادیو جوان در نقد سریال «جیران» گفت: ماها که حسن فتحی را می‌شناسیم و دوستش داریم، خیلی رویمان نمی‌شود درباره این سریال صحبت کنیم. من انتظارات زیادی از «جیران» داشتم. باتوجه به سابقه‌ای که حسن فتحی داشت، این سریال انتظارات مرا برآورده نکرد.

گبرلو ادامه داد: آقای فتحی با بزنگاه‌های تاریخی مسیر سریال‌های عاشقانه خود را دنبال کرد. البته شاید این سریال عاشقانه از سریال «شهرزاد» نشات گرفته باشد. از آنجایی که «شهرزاد» انتظارات ما را از «جیران» بالا برد، ولی با سریال ضعیفی روبرو بودیم. چراکه متن پرکشش و جذابی نداشت.

این منتقد سینما درباره فیلمنامه این اثر توضیح داد: به‌نظرم فیلمنامه ساختار محکمی نداشت. قصه‌ها و خرده پیرنگ‌ها خیلی سریع تعریف می‌شد که اجازه تامل به مخاطب نمی‌داد. مسیر عاشقانه داستان هم بخاطر ضعف شخصیت‌پردازی امکان نزدیک شدن به داستان را نمی‌داد. البته سریال سعی می‌کرد در هر قسمت با خرده پیرنگی کشش برای مخاطب داشته باشد. اما این موضوعات در مسیر اصلی فیلمنامه نبوده است.

وی با بیان اینکه اگرچه سریال کشش غیر جذابی داشت، اما ما به احترام حسن فتحی و «شهرزاد» این سریال را دنبال می‌کردیم، تصریح کرد: شاید تماشاگران هم به احترام حسن فتحی و «شهرزاد»، «جیران» را دنبال می‌کردند، ولی این دلیل نمی‌شود که مخاطبان از این سریال خوششان آمده باشد. من احساس می‌کنم فیلمنامه در مسیری بوده که برای مخاطب لذت‌بخش نبوده است. این سریال حاشیه‌هایی داشته که دوست داشتیم تماشا کنیم.

به گفته گبرلو، روایات تاریخی، عاشقانه و مثلثی عاشقانه برای مخاطبان و نسل جوان جذاب است. از طرفی، درباره بازی‌های بازیگران باید گفت که از بعضی بازی‌ها لذت بردم و از بعضی بازی‌ها ناراحت شدم. من از بازی بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه خیلی لذت بردم. نکته مهم این است که باید براساس جهان‌بینی حسن فتحی بهرام رادان را تحلیل کنیم.

سریال جیران این منتقد سینما با بیان اینکه بهرام رادان در سایر فیلم‌ها نقش یک جوان خوش‌تیپ را بازی می‌کرد، بیان کرد: ما هم او را اینگونه می‌دیدیم. اما الان قرار بود نقش یک پادشاه بیست و چند ساله هوس‌باز را نشان دهد که حکومت‌داری نمی‌کرد. بلکه بیشتر سعی می‌کرد حرمسرای خود را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه بعد از بهرام رادان عاشق بازی مریلا زارعی بودم، خاطرنشان کرد: بازی ایشان شاهکار بود. بازی‌های زیر پوستی خیلی خوبی داشت. شخصیت مهد علیا را خیلی زیبا و جذاب به ما نشان داد. آن ریاکاری، توطئه‌گری و خباثت‌اش را به تصویر کشید. در کل سریال «جیران» سریال زنانه است و نباید به دنبال شخصیت مردانه باشیم.  

گبرلو درباره سایر بازیگران توضیح داد: بقیه بازیگران بازی‌های معمولی داشتند. از طرفی، امیرحسین فتحی برای آن شخصیتی که داشت، ساخته نشده بود. حالا حالاها کار دارد که او بازیگر حرفه‌ای شود و بتواند در کنار بازیگران حرفه‌ای همچون پریناز ایزدیار و بهرام رادان بازی کند. ضعف اصلی سریال هم این شده بود که ما نمی‌توانستیم بپذیریم که این مثلث عاشقانه کامل شده است.

این منتقد سینما درباره بازی مهدی پاکدل توضیح داد: در کل مهدی پاکدل برای من بازیگر قابل احترامی است. در همه فیلم‌ها و سریال‌های خودش جایگاه خودش را دارد. نویسنده هم سعی کرده بود شخصیت پاکدل را شخصیت چندگانه‌ای به نمایش بگذارد که به حکومت و پادشاهی وفادار است.

وی درباره بازی پریناز ایزدیار خاطرنشان کرد: بازی پریناز ایزدیار را معمولی دیدم. انتظارم بیشتر این بود. باتوجه به بازی‌های درخشانی که خانم ایزدیار داشته، در «جیران» شخصیت معمولی داشته است. به‌نظرم اشکال پریناز ایزدیار نیست، اشکال در کارگردانی و فیلمنامه است. وگرنه او بازیگر قدرتمندی است.