محمدرضا عطایی‌فر معتقد است: اداره کل هنرهای نمایشی به انباری برای آرشیو دکور نیاز دارد.

چارسو پرس: محمدرضا عطایی‌فر که با نمایش "سایه‌ سار سکوت" در بخش مرور سی و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد با اشاره به تغییرات نمایش نسبت به اجرای عمومی آن، به خبرنگار صحنه گفت: بازیگران و عوامل نمایش "سایه سار سکوت" نسبت به اجرای عمومی تغییر نکرده‌اند اما با توجه به بازخوردهایی که در اجرای عموم از مخاطبان و منتقدین دریافت کردیم، تغییرات را در کارگردانی و حتی بازیگری برای بهبود اثر، اعمال کرده‌ایم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

 
وی همچنین به طراحی صحنه و دکور نمایش خود اشاره کرد و گفت: از آن جایی که دکور اجرای عمومی ما کاملا از بین رفته است،‌ مجبور شده‌ایم برای اجرای جشنواره، ساخت دکور مجدد انجام شود. از این رو در طراحی صحنه نیز تغییراتی داده‌ایم.
 
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: متاسفانه نبود کارگاه ساخت دکور و نیز نبود آرشیو و انباری برای نگهداری از دکورها، هزینه‌های مضاعفی را به گروه‌های تئاتری تحمیل می‌کند. تقریبا قریب به اتفاق گروه‌های تئاتری در ساخت دکور خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و بعد از همه‌ی این مشکلات، با پایان اجرای عمومی، دکور نمایش نیز از هم می‌پاشد. اگر اداره کل هنرهای نمایشی همان‌طور که آرشیو لباس و آکسسوار دارد، بتواند بدنه‌ی اصلی دکورها را نیز آرشیو کند، کار مهمی انجام داده است.
 
وی ادامه داد: شاید گفته شود که اداره کل هنرهای نمایشی جایی یا محلی برای آرشیو دکور ندارد؛ بله درست است اما این مهم، همکاری وزارت ارشاد و شهرداری را می‌طلبد. احتیاجی نیست که این انبار در جایی در وسط شهر باشد؛ اگر سوله‌ای در حومه‌ی تهران- حتی مثلا جایی در جاده‌ی بهشت زهرا- نیز برای این کار در نظر گرفته شود، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر صورت آرشیو دکور نیاز به انبار و سوله‌ای بزرگ دارد اما نیازی نیست که این انبار در منطقه‌ی مرغوبی قرار داشته باشد.
 
عطایی‌فر خاطرنشان کرد: معمولا بیس و پایه‌ی دکورهای تئاتری، چهارچوب‌هایی هستند که می‌شود بارها و بارها از آن استفاده کرد. چه اشکالی دارد که گروه‌ها بتوانند دکور نمایش‌های یکدیگر را تغییر داده و دوباره مورد استفاده قرار دهند؟ در حالی که تولید نمایش و تئاتر همیشه با کمبود بودجه و اعتبارات مالی مواجه است، صرفه‌جویی در تولید دکور، منطقی به نظر می‌رسد.
 
او با بیان این‌که بخش اعظمی از هزینه‌ی تولید دکور یک نمایش صرف دستمزد نجار و آهنگر می‌شود عنوان داشت: وقتی می‌توان هزینه‌ی تولید یک نمایش را بیشتر به جیب هنرمندان فرستاد، چرا بیشتر این پول را خرج حمل و نقل و دستمزد نجار و آهنگر و خرید تیر و تخته کرد؟ اگر کمی اقصادی به ماجرا نگاه کنیم می‌توان این پول را به گونه‌ای مدیریت کرد که هنرمند بیشتر منتفع شود.
 
عطایی‌فر در پایان صحبت‌های خود به کیفیت جشنواره‌ی سی و سوم تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: جشنواره‌ی امسال فجر، بیش از پیش با ایده‌آل‌ها فاصله دارد به طوری که دبیر محترم جشنواره نیز راضی نیست،‌ اما به راستی چه می‌شود کرد وقتی که تئاتر اعتبارات لازم خود را کسب نمی‌کند. ضمن این‌که در کنار این معضل، باید مشکلات و ضعف‌های مدیریتی را نیز لحاظ کرد. با این‌حال همه‌ی هنرمندان تئاتر آرزو دارند روزی جشنواره‌ی فجر در شأن واقعی هنرمند تئاتر ایران برگزار شود.
 
گفتنی است نمایش "سایه‌ سار سکوت" به نویسندگی و کارگردانی محمدرضاعطایی‌فر چهارشنبه هشتم دی‌ماه در تماشاخانه‌ی باران به صحنه می‌رود.
 
خاطرنشان می‌شود این نمایش که از تولیدات مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری محسوب می‌شود، سال گذشته در تماشاخانه‌ی ماه اجرای عمومی خود را پشت سر گذاشت.