شانزدهمین قسمت از برنامه نقد سینما شامگاه گذشته ۸ اردیبهشت‌ماه از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت و حمزه صالحی فیلمنامه‌نویس درباره ضعف سینمای کمدی ایران گفت: مهمترین ضعف سینمای کمدی ایران روایت است.

چارسو پرس: امیررضا مافی در ابتدای برنامه به درگذشت عماد افروغ اشاره کرد و اظهار داشت: بهترین تعبیری که می‌توان از ایشان داشت این است که می‌دانست چه زمان، کجا بایستد و چه زمان باید آنجا را ترک کند. دکتر افروغ انسانی صریح بود که تمنای قدرت نداشت، بی‌پرده سخن می‌گفت و همواره به نقادی اوضاع کنونی می‌پرداخت.

فروش بالای فیلمی مثل "فسیل" خوشحال کننده نیست

پس از آن بخش میز نقد سینمای ایران، اولین بخش نقد سینماست که در این قسمت محمد صابری و محمد قربانی از فیلم سینمایی «فسیل» گفتند.

محمد قربانی ابتدا درباره سینمای کمدی مطرح کرد: معمولا در برابر نقد فیلم‌هایی همچون «فسیل»، گزاره گمراه‌کننده‌ای مطرح می‌شود که فیلم می‌فروشد و فروش به سینمای ما کمک می‌کند. هرچند سینما هنر گرانی‌ است و باید مخاطب عام را در نظر بگیرد و به دنبال فروش باشد، اما در شرایط فعلی سینمای ما این فروش خوشحال‌ کننده نیست چراکه صنعت سینمای ایران جایگزینی برای ارایه ندارد. اگر تماشاگر نخواهد فسیل ببیند، به دیدن کدام فیلم برود که توهین به مخاطب نباشد؟!


وی افزود: در مقابل سینمای کمدی، سینمای جشنواره‌ای روشنفکری و یا سینمای سفارشی وجود دارد که مسئولان فرهنگی برای رفع تکلیف چند فیلم در سال تولید می‌کنند. در این دوگانه سینمای کمدی مبتذل، فرصت نفس کشیدن پیدا می‌کند و بنابراین فروش آن خوشحالی ندارد.


تک‌خطی بودن نقطه قوت "فسیل"

در ادامه برنامه نقد سینما، محمد صابری منتقد سینما ایده تک‌خطی فیلم فسیل را هوشمندانه دانست و بیان کرد: داستان یک خطی «فسیل»، روی کاغذ به شدت تراژیک است؛ انسانی که در مقطعی از تحولات غایب می‌شود و بعد باید تغییرات را درک کند. فیلم از این منظر با مخاطب زبان مشترک دارد‌. فارغ از پرداخت سینمایی آن که تاکید می‌کنم جای نقد دارد.

وی یادآور شد: ای کاش «فسیل» با تحولات بیرون از قاب بی‌تناسب نبود و به لحاظ منطقی، حرف به‌روزی را می‌دیدیم. اما همچنان فکر می‌کنم داستان به‌گونه‌ای انتخاب شده است که مردم امروز جامعه ما می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

بلیت 60 هزار تومانی و رکورد شکنی؟!

در بخش بعدی برنامه نقد سینما با عنوان میز سینمای روز، زهرا دمزآبادی که مهمان برنامه بود ابتدا درگذشت کیومرث پوراحمد را به مردم و جامعه سینما تسلیت گفت.

وی در ادامه به شکسته شدن رکورد فروش سینمای ایران اشاره و عنوان کرد: فروش سینمای ایران در روز دوم اردیبهشت‌ماه، هفت میلیارد و پانصد هزار تومان بود. البته بلیت 60 هزار تومانی را می‌توان علت رقم خوردن این رکورد دانست.

دمزآبادی همچنین خبر داد: اکران نسخه عربی انیمیشن #لوپتو که در گیشه ایران نیز بسیار موفق بود، از عید فطر در چهل سینمای کشور لبنان آغاز شده و قرار است در عراق، سوریه و سایر کشورهای عرب‌زبان هم اکران شود.