کتابی درباره یکی از سال‌های مهم زندگی «ویلیام شکسپیر» به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس جایزه ادبی «بیلی ‌جیفورد» ‌ به عنوان اثر برنده‌ برندگان انتخاب شد.

چارسو پرس: کتاب «۱۵۹۹: یک سال از زندگی ویلیام شکسپیر» ‌ به قلم «جیمز شاپیرو» ‌ که در سال ۲۰۰۶ به عنوان برنده جایزه معتبر ادبیات غیرداستانی «بیلی جیفورد» انتخاب شده بود، ‌ در جریان مراسمی که در موزه ملی اسکاتلند برگزار شد بار دیگر تجلیل و با اهدای جایزه ۲۵,۰۰۰ پوندی به عنوان اثر برگزیده برگزیدگان معرفی شد.

«شکسپیر» ‌ در سال ۱۵۹۹ میلادی نگارش نمایشنامه «ژولیوس سزار»، «هنری پنجم» ‌ و «هر طور شما دوست دارید» ‌ را تمام کرد و طرح اولیه «هملت» را نوشت. «شاپیرو» که استاد دانشگاه ادبیات انگلیسی در دانشگاه کلمبیا است در کتابش به تاثیرات مفاهیم سیاسی و فرهنگی آن دوره بر نگارش آثار شکسپیر پرداخته است.

کتاب «۱۸۹۹»‌ از بین فهرستی متشکل از ۶ نامزد نهایی از جمله «یک دو سه چهار: بیتلز در زمان» ‌ اثر برنده سال ۲۰۲۰ و نوشته «کریگ براون»، ‌ «به سوی سکوت» اثر برنده سال ۲۰۱۲ نوشته «وید دیویس»، ‌ «چیزی برای حسادت وجود ندارد» ‌ اثر برنده سال ۲۰۱۰ نوشته «باربارا دمیک»، ‌ «امپراتوری درد» اثر برنده سال ۲۰۲۱ نوشته «پاتریک رادن کیف» و «پاریس ۱۹۱۹»‌ اثر برنده سال ۲۰۰۲ نوشته «مارگارت مک‌میلان» انتخاب شد.

جایزه ادبیات غیرداستانی «بیلی جیفورد» تاکنون به ۱۶ نویسنده مرد از جمله یک نویسنده رنگین‌پوست و هشت نویسنده زن اهدا شده است.

جایزه «بیلی جیفورد» ‌ در سال ۲۰۲۲ به «کاترین راندل» برای کتاب «فرا بی‌نهایت: تغییرات جان دان» ‌ اهدا شد.

جایزه ۵۰ هزار پوندی «بیلی جیفورد» که معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا برای آثار غیرداستانی محسوب می‌شود، کتاب‌هایی با تمام موضوعات غیرداستانی، از تاریخ و طبیعت گرفته تا زندگی‌نامه و خاطرات را دربرمی‌گیرد و تا چند سال پیش با نام «ساموئل جانسون» شناخته می‌شد. این جایزه مختص کتاب‌های انگلیسی‌زبان به قلم نویسندگان سراسر بریتانیا است که درباره موضوعاتی مانند تاریخ، سیاست، علم، مسائل روز، ورزش، سفر، زندگی‌نامه و هنر به نگارش درآمده‌اند.