«مایکل داگلاس» هنرپیشه مطرح آمریکایی امسال جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره فیلم کن را دریافت می‌کند.

چارسو پرس: به عنوان بخشی از برنامه بزرگداشت این سینماگر آمریکایی، مستند هنری «مایکل داگلاس، پسر ولخرج» ساخته «آمینه مستا» به تهیه کنندگی «فولامور» به مدت دو روز در جشنواره کن نمایش داده می شود و جایزه نخل طلای افتخاری ۲۰۲۳ به پاس قدردانی از حرفه درخشان و همچنین مشارکت در سینما طی مراسمی در تاریخ ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت) به او تعلق خواهد گرفت.

این جشنواره پیش از این نخل طلای افتخار خود را به ستارگان و فیلمسازانی مانند «فارست ویتاکر»، «آننس واردا»، «ژان پیر لئو»، «جودی فاستر» و «مانوئل دی اولیویرا» اعطا کرده بود.

«مایکل داگلاس» در این باره گفت: «همیشه در کن بودن مثل تنفس هوای تازه است، که مدت‌ها بستری فوق‌العاده برای سازندگان جسور، نوآوری‌های هنری و برتری در داستان‌گویی فراهم کرده است. از اولین حضورم در کن در سال ۱۹۷۹ برای فیلم «سندروم چین» تا آخرین حضور در سال ۲۰۱۳ با فیلم «آنسوی کاندلابرا»، جشنواره کن همیشه به من یادآوری می‌کند که جادوی سینما فقط در آن چیزی نیست که روی پرده می‌بینیم، بلکه در توانایی آن برای تأثیرگذاری بر مردم در سراسر جهان است. پس از بیش از ۵۰ سال فعالیت در این حوزه، بازگشت به کن برای افتتاح جشنواره و پذیرفتن زبان مشترک جهانی فیلم، باعث افتخار است».

«داگلاس» ۷۸ ساله عشق به سینما را از پدرش (کرک داگلاس) به ارث برده است، عشقی که به قدرت فیلم ایمان می‌آورد و میل به دفاع از جسم و روح آن را برمی انگیزد. فیلم «دیوانه از قفس پرید» اثر «میلوش فورمن» گواه این امر است که اولین حضور او به عنوان تهیه‌کننده را رقم زد. اثری که در ۹ شاخه نامزد جایزه اسکار شد و در نهایت اسکار بهترین فیلم سال ۱۹۷۵ را دریافت کرد.

او به‌ عنوان بازیگر با بزرگ‌ترین چهره‌های سینما چون «رابرت زمکیس» در فیلم «عشق بازی با سنگ» (۱۹۸۴)، «ریدلی اسکات» در فیلم «باران سیاه» (۱۹۸۹)، «بری لوینسون» در فیلم «افشاگری» (۱۹۹۴) و .. کار کرده است و به همراه «الیور استون» در سال ۱۹۸۷ برای بازی در نقش یک دلال حریص نیویورکی در فیلم «وال استریت» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد. دنباله این فیلم با عنوان «وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد» نیز در بخش خارج از رقابت شصت و سومین جشنواره کن به نمایش درآمد.

«داگلاس» علاوه بر مشارکت ارزشمند در سینما، در سمت خود به عنوان پیام آور صلح سازمان ملل متحد، از سال ۱۹۹۸ به خلع سلاح هسته‌ای در سراسر جهان متعهد بوده و همچنین از مدافعان قدیمی کنترل سلاح در ایالات متحده بوده است.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.