آنتاگونیست‌ها بخش مهمی از روایت داستان هستند و سینما در طول تاریخش تعدادی از جذاب‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین آنتاگونیست‌ها را به ما نمایش داده است. در این نوشته با هم ۱۰ آنتاگونیست برتر تاریخ سینما را مرور می‌کنیم.

چارسو پرس: آنتاگونیست‌ها بخش مهمی از روایت داستان هستند و سینما در طول تاریخش تعدادی از جذاب‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین آنتاگونیست‌ها را به ما نمایش داده است. در این نوشته با هم ۱۰ آنتاگونیست برتر تاریخ سینما را مرور می‌کنیم. 

۱۰- مامور اسمیت، ماتریکس
اسمیت آنتاگونیست اصلی مجموعه فیلم‌های ماتریکس است. داستان این مجموعه حول گروهی از شورشی‌ها می‌چرخد که در یک دنیای دیستوپیایی (Dystopia) علیه ماشین‌ها می‌جنگند. اسمیت به‌عنوان مامور این سیستم دیکتاتوری، در کنار ظاهر خاصی که دارد، بسیار حسابگر و خونسرد است و هرکاری را برای حفظ سیستم انجام می‌دهد. 

۹- جک تورنس، درخشش
«درخشش» فیلمی در ژانر وحشت است و داستان آن درباره مردی است که در زمستان مسئول نگهداری یک هتل می‌شود و به مرور مشکلات روانی پیدا می‌کند. وقتی به مرور مشکلات روانی جک تشدید می‌شود، او به تهدیدی برای خانواده خودش تبدیل می‌شود و نقطه اوج فیلم به یکی از ماندگارترین سکانس‌های تاریخ سینما بدل می‌شود. 

۸-  الکس دلارج، پرتقال کوکی
«پرتقال کوکی» که براساس رمانی با همین نام ساخته شده، داستان گروهی از جوانان خلافکار را در آینده‌ای دیستوپیایی روایت می‌کند. الکس به‌عنوان رهبر این گروه شخصیتی کاریزماتیک و وحشتناک دارد و می‌تواند اعمال فجیعی را بدون ذره‌ای پشیمانی انجام دهد. 

۷-  فردی کروگر، کابوس در خیابان الم
فردی کروگر یکی از نمادین‌ترین آنتاگونیست‌های تاریخ سینما است و حضورش در فیلم «کابوس در خیابان الم» بسیار به‌یاد‌ماندنی است. کروگر یک قاتل سریالی است که ترس‌های قربانیانش را از طریق کابوس‌هایشان می‌فهمد و آنها را برای ترساندن و کشتن قربانیان به کار می‌برد. همین توانایی ورود به اذهان است که فردی را به چنین شخصیت ترسناکی تبدیل می‌کند. او استاد بازی‌های ذهنی است و از این توانایی برای زجر دادن قربانیان در کابوس‌ها استفاده می‌کند. این مساله او را تقریبا شکست‌ناپذیر می‌کند و هر کسی در خواب باشد توانایی مقابله با وی را ندارد. 

۶ - پرستار رچد، دیوانه‌ای از قفس پرید
ایفای نقش پرستار رچد برای بازیگرش، لوییز فلچر (Louise Fletcher) اسکار بهترین بازیگر زن را به همراه داشت. رچد سرپرستار یک بیمارستان روانی است که در آن کنترل ظالمانه‌ای بر بیماران دارد. چیزی که رچد را چنین ترسناک می‌کند، طبع ظالم و قدرتمند وی است. او در جست‌و‌جوی نظم و انضباط از تمام قدرتش استفاده می‌کند و در این راه کاملا بی‌رحم است. شخصیت سرد و حسابگر وی، او را به رقیبی قدرتمند برای شخصیت مثبت فیلم تبدیل می‌کند. 

۵ - آنتون چیگور، جایی برای پیرمردها نیست
چیگور یک قاتل حسابگر و خونسرد است که در راه رسیدن به اهدافش از پا نمی‌ایستد. خاویر باردم (Javier Bardem) در «جایی برای پیرمردها نیست» قاتلی را به تصویر کشیده که باید روی هوشش حساب کنید، هوشی که از آن برای زدودن رقبایش بهره می‌برد. او شخصیت کم‌حرفی است که اعمالش به جای وی صحبت می‌کنند. دلیل اصلی ترسناک بودنش، تعهد او به انجام ماموریتش است. او قاتلی بدون پشیمانی است که اعماش را برای رسیدن به اهدافش ضروری می‌داند. نادیده گرفتن زندگی انسان‌ها از او یک آنتاگونیست هراس‌انگیز می‌سازد و بازی موش و گربه او با شخصیت مثبت فیلم، مخاطب را هر لحظه هیجان‌زده نگه می‌دارد. 

۴-  نورمن بیتس، روانی
نورمن بیتس هم از نمادین‌ترین آنتاگونیست‌های تاریخ سینما است و تصویرسازی او در فیلم روانی یک شاهکار در زمینه تعلیق و وحشت به حساب می‌آید. بیتس یک هتلدار عادی است که از بیماری چندشخصیتی رنج می‌برد. یکی از شخصیت‌هایش یک جنتلمن محترم است و دیگری یک قاتل بیرحم! چیزی که او را ترسناک می‌کند، توانایی ترکیب شدن با جامعه است. او شخصی بی‌آزار به نظر می‌رسد اما در درون، مشکلات بسیاری دارد. این مساله او را به نمادی از خطرات بالقوه زندگی روزمره بدل می‌سازد. 

۳-  جوکر، شوالیه تاریکی
جوکر احتمالا مهم‌ترین آنتاگونیست تمام تاریخ داستان‌های کمیک است و نقش‌آفرینی هیث لجر(Heath Ledger) در نقش او در فیلم شوالیه تاریکی یکی از برترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ سینما است. جوکر یک نیروی فوق‌العاده برای ایجاد هرج‌ومرج دارد. غیرقابل پیش‌بینی بودن از او شخصیتی ترسناک می‌سازد. او حرکت برنامه‌ریزی شده‌ای ندارد، هدف نهایی ندارد و حس همدردی هم ندارد. او یک پوچ‌گرای واقعی است که هر چیز و هر کسی را فقط برای ایجاد آشوب نابود می‌کند. این مساله او را به دشمنی خطرناک برای بتمن تبدیل می‌کند و باعث می‌شود بتمن برای مقابله با او با عقاید خودش درگیر شود. 

۲-  هانیبال لکتر، سکوت بره‌ها
هانیبال لکتر یکی از باهوش‌ترین و کاریزماتیک‌ترین آنتاگونیست‌های تاریخ سینما است. یک روانپزشک فوق‌العاده و یک قاتل سریالی آدم‌خوار! لکتر هم جذاب است و هم ترسناک. او نمونه بی‌نقص یک روانی است که هیچ رحمی به اطرافیانش ندارد. چیزی که لکتر را از بقیه آنتاگونیست‌ها متمایز می‌کند، توانایی او برای نفوذ به ذهن بیمارانش است. او استاد دستکاری روانی است و از این مهارت برای جلب اعتماد دیگران استفاده می‌کند. این مسائل او را به دشمن سرسختی برای نقش مثبت فیلم، کلاریس استرلینگ، تبدیل می‌کند. 

۱ - دارث ویدر، جنگ ستارگان
دارث ویدر بدون شک برترین آنتاگونیست تاریخ است! ویدر که در سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان معرفی شد، یک شخصیت تاریک و باابهت است که با زره تماما سیاه رنگ و شمشیر لیزری قرمزش شناخته می‌شود. او فرمانروای امپراتوری کیهانی است؛ نظامی دیکتاتوری که می‌خواهد با زور بر کهکشان تسلط یابد. چیزی که باعث می‌شود او شخصیتی گیرا داشته باشد، سرگذشتش است. او که زمانی یک شوالیه جدای به نام آناکین اسکای‌واکر بوده است، بعد از تحت‌تاثیر قرار گرفتن توسط امپراتور پالپاتین به سمت نیروهای تاریکی می‌رود. او توسط گذشته‌اش نفرین شده و احساساتش او را عذاب می‌دهند. این مساله باعث می‌شود او شخصیتی تراژیک و در عین حال وحشتناک باشد. 


منبع: روزنامه فرهیختگان