چند چهره سینمایی از جمله «آنجلا باست» و «مل بروکس» در جوایز گاورنرز امسال از آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک، جایزه اسکار افتخاری دریافت خواهند کرد.

چارسو پرس: به نقل از ورایتی، «کارول لیتلتون» تدوینگر سینما نیز دیگر دریافت‌کننده امسال جایزه افتخاری آکادمی اسکار است و «میشل ساتر» از موسسه ساندنس نیز جایزه بشردوستانه ژان هرشولت را از آکادمی دریافت خواهد کرد. این چهار جایزه همزمان با چهاردهمین مراسم سالانه جوایز هیات رئیسه آکادمی (گاورنرز) در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۷ آبان) در لس‌آنجلس اعطا می‌شود.

«جنت یانگ» رئیس آکادمی در این باره گفت: هیئت رئیسه آکادمی از قدردانی از چهار چهره پیشگام که صنعت فیلم را متحول کردند و الهام‌بخش نسل‌های فیلمساز و طرفداران سینما بوده‌اند، بسیار هیجان‌زده است. «آنجلا باست» در طول چندین دهه فعالیت حرفه‌ای خود، با ارائه بازی‌های چشمگیر که استانداردهای جدیدی در بازیگری تعریف کردند، به کار خود ادامه داده است. «مل بروکس» با شوخ‌طبعی خود قلب ما را روشن می‌کند و میراث او تأثیری ماندگار بر هر جنبه‌ای از دنیای سرگرمی گذاشته است. حرفه «کارول لیتلتون» در تدوین فیلم به عنوان الگویی برای افرادی است که پس از او می‌آیند. «میشل ساتر» نیز که یکی از ستون‌های جامعه فیلم مستقل است، نقشی حیاتی در حرفه فیلمسازان بی‌شماری در سراسر جهان ایفا کرده است.

جایزه افتخاری آکادمی اسکار سالانه به منظور ارج نهادن به دستاوردهای چشمگیر و کمک‌های استثنایی به هنر و علوم فیلم سینمایی یا خدمات برجسته به آکادمی اعطا می‌شود.

«آنجلا باست» بازیگر کهنه‌کار آمریکایی بیش از ۴۰ سال است که در سینما و تلویزیون یک چهره محبوب محسوب می‌شود. او نخستین نامزدی اسکار خود را برای بهترین بازیگر زن برای بازی خیره‌کننده در نقش تینا ترنر در فیلم «به عشق چه ربطی دارد؟» دریافت کرد.

او اخیرا به خاطر بازی در نقش ملکه راموندا در «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» (۲۰۲۲)، دومین نامزدی خود را برای بازیگر نقش مکمل زن کسب کرد و به‌عنوان اولین بازیگر در آثار استودیو مارول و اولین زن ابرقهرمان، تاریخ‌ساز شد.

بسیاری از فیلم‌های برجسته او به تاریخ آکادمی گره خورده است، مانند «پسرا و محله» (۱۹۹۱)، که برای آن «جان سینگلتون» اولین فیلم‌ساز سیاه‌پوست و جوان‌ترین فرد تاریخ شد که نامزد بهترین کارگردانی شد. «مالکوم ایکس» (۱۹۹۲)، «ماموریت: غیرممکن - فال اوت» (۲۰۱۸) و «روح» (۲۰۲۰) از جمله دیگر فیلم‌های مهم «باست» محسوب می‌شوند.

«باست» که هفت بار نامزد جایزه امی شده است، در عرصه تلویزیون با نقش‌آفرینی در سریال‌هایی چون«جکسون‌ها: رویای آمریکایی»، «داستان رزا پارکز» و «داستان ترسناک آمریکایی» شناخته می‌شود. او امسال نیز با دو فیلم در جوایز امی حاضر است؛ به عنوان بازیگر نقش اول درام «۱-۱-۹» و راوی مستند «شب به‌خیر اوپی».

«مل بروکس» کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، ترانه‌سرا و بازیگر افسانه‌ای است که کار خود را با نوشتن برای برنامه‌های تلویزیونی و ساخت سریال کلاسیک «باهوش باش» آغاز کرد. او در سال ۱۹۶۷ با فیلم کمدی «تهیه‌کنندگان» که کارگردانی و نویسندگی آن را بر عهده داشت، موفق به کسب اسکار بهترین فیلمنامه اصلی شد. این کمدی موزیکال پس از آن در تئاتر برادوی اقتباس شد و رکورد بیشترین جایزه تونی (۱۲ جایزه) را که سه جایزه آن به «مل بروکس» رسید، ثبت کرد. از دیگر کارهای برجسته او در هالیوود می‌توان به فیلم‌های «زین‌های شعله‌ور» و «فرانکنشتاین جوان» در سال ۱۹۷۴ اشاره کرد که برای آن‌ها نامزد جایزه ترانه اصلی و فیلمنامه اقتباسی شد.

«ژان-لوک گدار»، «استیو مارتین»، «ژان-کلود کریر»، «هایائو میازاکی»، «اسپایک لی»، «جکی چان»، «فردریک وایزمن»، «دونالد ساترلند»، «انیس واردا»، «دیوید لینچ»، «ساموئل ال. جکسون»، «لیو اولمان» و «پیتر ویر» از جمله چهره‌هایی هستند که در دو دهه اخیر جایزه افتخاری آکادمی اسکار را دریافت کرده‌اند.