آخرین فیلم میازاکی هایائو با نام «پسر و مرغ ماهی‌خوار» در آمریکای شمالی اکران می‌شود.

چارسو پرس: به نقل از ورایتی، «جی‌کیدز» توزیع‌کننده آمریکایی حقوق آخرین فیلم انیمیشن‌ساز ژاپنی میازاکی هایائو را در آمریکای شمالی به دست آورد و آن را با عنوان «پسر و مرغ‌ماهی‌خوار» اکران خواهد کرد.

این فیلم که انتظار زیادی برای اکران آن در سراسر جهان وجود دارد، از روز جمعه با نام «چطور زندگی می‌کنی؟» در سینماهای ژاپن اکران شد.

استودیو جیبلی با تصمیمی بی‌سابقه هیچ تصویر، تیزر، خلاصه داستان، تبلیغات یا اطلاعات دیگری درباره این فیلم قبل از نمایش سینمایی آن در ژاپن منتشر نکرده است.

هر چند از این فیلم در طول تولید با عنوان «چطور زندگی می‌کنی؟» یاد می‌شد اما اکنون گفته شده «پسر و مرغ‌ماهی‌خوار» عنوان رسمی بین‌المللی آن است. «جی‌کیدز» هم می‌گوید مطابق با نظر جیبلی جزییات بیشتری از این فیلم منتشر نخواهد کرد.

تاکنون گفته شده این فیلم بر اساس کتاب کودکان و نوجوانان نوشته جنزابورو یوشینو در سال ۱۹۳۷ با عنوان «چطور زندگی می‌کنی؟» ساخته شده و داستان پسری ۱۵ ساله را تصویر می‌کند که در سفری برای کشف رشد معنوی، فقر و معنای زندگی با کمک عمویش تلاش می‌کند. «جی‌کیدز» اما گفته است این فیلم داستانی اوریجینال به نویسندگی و کارگردانی میازاکی است.

جی‌کیدز اعلام کرد که «پسر و مرغ ماهی‌خوار» را آخر امسال در آمریکای شمالی اکران خواهد کرد. انتظار می‌رود این فیلم در جشنواره‌های مختلف پاییزی هم دیده شود و شانس قابل توجهی برای حضور در اسکار داشته باشد.

این فیلم توسط بنیانگذار استودیو جیبلی، سوزوکی توشیو، تهیه‌ شده و موسیقی آن از جو هیسایشی، همکار دیرینه میازاکی است.

دیوید جستدت رئیس«جی‌کیدز» از میازاکی به عنوان اسطوره‌ای زنده در فیلمسازی یاد کرد که برنده جایزه اسکار برای «شهر اشباح» شده و ۲ نامزدی اسکار هم برای «قلعه متحرک هاول» و «باد وزیدن گرفته» دریافت کرده است.

«جی‌کیدز» اکران‌ «افسانه شاهدخت کاگویا» نامزد اسکار، «وقتی مارنی آنجا بود» و «برفراز تپه شقایق» نامزد اسکار را در آمریکای شمالی انجام داده و از سال ۲۰۱۷، جشنواره سالانه‌ای با نمایش فیلم‌های استودیو جیبلی در بیش از ۸۰۰ سالن سینما برگزار کرده است.

۱۰ سال از زمانی که جهان فیلم جدیدی از میازاکی دیده می‌گذرد.

میازاکی سال ۲۰۱۴ هم جایزه افتخاری روسای آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک را دریافت کرد و موزه آکادمی اسکار با یک نمایشگاه ویژه در زمان افتتاح موزه در سپتامبر ۲۰۲۱ به آثار هنری او ادای احترام کرد.

استودیو جیبلی سال پیش یک پارک موضوعی بر اساس آثار میازاکی افتتاح کرد که با الهام از فیلم‌هایی مانند «همسایه من توتورو» و «شاهزاده مونونوکه» شکل گرفته است. اقتباس صحنه‌ای «همسایه من توتورو» توسط کمپانی رویال شکسپیر در لندن نیز اجرا شده است.