طرفداران «هایائو میازاکی» خارج از سینماهای ژاپن در صف ایستادند تا اولین نفری باشند که آخرین فیلم بلند این انیماتور برنده اسکار را تماشا کنند و البته هیچ ایده ای نداشتند که چه چیزی در انتظارشان است.

چارسو پرس: به نقل از گاردین، حدس و گمان در مورد انیمه «چگونه زندگی می کنی؟» ماه‌هاست مطرح می‌شود چرا که انتظار می‌رود این آخرین فیلم ساخته پیرمرد ۸۲ ساله ژاپنی باشد که پس از تغییر تصمیم خود برای بازنشستگی، پنج سال را صرف ساختن این فیلم کرده است.

استودیو معروف «جیبلی» که میازاکی از بنیانگذاران آن است و تولیدکننده انیمه‌ برنده اسکار «شهر اشباح» (۲۰۰۳) و همچنین «همسایه من توتورو» و «قلعه» قرار دارد، گامی غیرعادی برای مخفی نگه داشتن جزئیات داستان انیمه «چگونه زندگ می‌کنی؟» برداشته و این فیلم را بدون تریلر و تبلیغات محدود به یک پوستر منتشر کرده که طرحی از موجودی پرنده مانند با پرهای سفید و آبی را نشان می داد.

هیچ خلاصه داستانی نیز از اثر جدید «میازاکی» منتشر نشده است.

در حالی که عنوان این فیلم برگرفته از یک رمان پرفروش نوشته سال ۱۹۳۷  نوشته :جنزابورو یوشینو» است، استودیو جیبلی تاکیده کرد که طرح داستان یک داستان اصلی از میازاکی است.

افزایش علاقه کتاب « یوشینو» در میان طرفدارانی که سعی در رمزگشایی سرنخ‌هایی در مورد انیمه میازاکی و انتشار آن داشتند، ناشران را بر آن داشت که کتاب را تجدید چاپ کنند و یک اقتباس مصور را منتشر کنند. این رمان درباره پسری است که پس از مرگ مادرش در آتش سوزی در زمان جنگ ژاپن، با پدرش به روستا می رود. در آنجا او با مرغ ماهیخواری ملاقات می کند که او را به یک جهان جایگزین می برد، جایی که راز مرگ مادرش به آرامی فاش می شود.

«ایساکو کیمورا» دانشجویی که در میان طرفداران میازاکی بود، پس از تماشای فیلم گفت: « اینطور نیست که احساس کنم چیز خاصی در مورد این انیمه وجود دارد، فقط به این دلیل که آخرین کار او بود، اما قطعا ویژگی‌های میازاکی زیادی را در فیلم دیدم و هیجان انگیز بود.

 صف ژاپنی‌ها برای تماشای آخرین فیلم «هایائو میازاکی»مخاطبان در صف تماشای انیمه «چطور زندگی می‌کنی؟»

 

«والریا ماتویوا» معلم انگلیسی از روسیه نیز درباره انیمه «چگونه زندگی می کنی؟» گفت: «این فیلم ترکیبی دیوانه‌کننده از تمام فیلم‌های استودیو جیبلی بود که قبلاً دیده بودم. فیلم گاهی اوقات ترسناک است، اما جادویی هم است. چون هیچ تبلیغی درباره فیلم پیش از اکران وجود نداشت، نمی‌دانستم در مورد آن چه فکر کنم، اما خوب بود».

«هاهیائو میازاکی» در طول دوران فعالیت خود تاکنون چندین بار اعلام بازنشستگی کرده بود و در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری خود به موفقیت‌های فراوانی درحد «نیک پارک»، انیماتور کمپانی والت دیزنی دست یافته است و از مشهورترین و تاثیرگذارترین انیماتورهای تاریخ سینما محسوب می‌شود.

او که متولد توکیو است، انیمیشن‌سازی حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۶۱ آغاز کرد و به عنوان هنرمند طراح برای انیمیشن «سفرهای گالیور فراتر از ماه» کار می‌کرد. وی در آن دهه به کار در نقش های مختلف در صنعت انیمیشن ادامه داد تا زمانی که اولین فیلم برجسته خود را با عنوان «لوپن ۳: قلعه کالیوسترو» در سال ۱۹۷۹ منتشر کرد.

با اینکه فیلم‌های «میازاکی» به مدت طولانی موفقیت‌های تجاری و منتقدانه‌ای را در ژاپن به دست آورده بودند، او تا حد زیادی در غرب ناشناخته بود تا زمانی که کمپانی میراماکس فیلم «شاهزاده مونونوکه» را منتشر کرد که رکورد فروش در سینماهای ژاپن را شکست و اولین فیلم انیمیشنی بود که جایزه تصویر سال را در جوایز آکادمی ژاپن به دست آورد.

«میازاکی» در سال ١٩٩٧، پس از ساخت فیلم «شاهزاده مونونوکه» که در آن دوره از موفق‌ترین انیمیشن‌ها بود، عقب‌نشینی خود را از مقام کارگردانی اعلام کرد تا جایی برای استعدادهای جوان‌تر باز کند، اما در سال ٢٠٠١ دوباره به عرصه کارگردانی بازگشت و فیلم «شهر اشباح» را ساخت که رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن در سطح جهانی را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی برلین در سال ٢٠٠٢ و اسکار ٢٠٠٣ را از آن خود کرد.

او در سال ۲۰۱۳ با انیمیشن جنجالی «باد می‌وزد» به سینماها بازگشت که این فیلم اعتراضات زیادی را برای او به دنبال داشت، تا جایی که به او اتهام حمایت از سازنده‌ هواپیماهای جنگی که باعث جنگ افروزی می‌شوند وارد کردند، اما در نهایت این فیلم موفق شد به جمع نامزدهای نهایی جوایز اسکار راه یابد و در جوایز گلدن گلوب نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی سال شد.