مجید سرسنگی، دانشیار گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه تهران که به منظور شرکت در سمینار پژوهشی «TPAM» در شهر یوکاهامای ژاپن به سر می برد، در جمع شرکت کنندگان این کنفرانس، سخنرانی خود را تحت عنوان «تئاتر ایران از سنت تا مدرنیسم» ارائه کرد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: سرسنگی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیرعامل خانه  هنرمندان ایران در کنفرانس پژوهشی هنرهای نمایشی ژاپن از تئاتر ایران به عنوان یکی از غنی ترین و پویاترین
تئاترهای آسیا نام برد و گفت: متاسفانه در پژوهش ها و کتاب هایی که درباره تئاتر آسیا نوشته شده، کمتر توجه به تئاتر ایران به چشم می خورد، اما این به آن معنا نیست که ایران فاقد سنت تئاتری است.

دانشیار دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه طولانی هنر نمایش در ایران اشاره کرد و یادآور شد: کمتر کشوری را در دنیا می توان یافت که در حوزه نمایش و گونه های مختلف این هنر بتواند با فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی برابری کند.

وی تنوع در آیین های نمایشی ایران را کم نظیر توصیف کرد و افزود: هم در دوره  پیش از اسلام و هم در دوره اسلامی کشور ایران دارای آیین های نمایشی بسیاری بوده است. در حقیقت، هنر نمایش بخشی از زندگی روزمره مردم ایران بوده و یک شهر ایرانی، صحنه ای بزرگ برای اجرای نمایش های متعدد و متنوع بوده است.

این پژوهشگر تئاتر در ادامه سخنرانی خود به وضعیت حال تئاتر در ایران اشاره کرد و گفت: علی رغم مشکلات مالی ایران که از سوی برخی از کشورها بر این کشور تحمیل شده، تئاتر ایران به مدد حضور خیل گسترده هنرمندان این هنر و نیز حمایت تماشاگران تئاتر دارای رشدی شگفت انگیز است.

سرسنگی حضور چشمگیر جوانان در عرصه تئاتر ایران را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: نسل جوان تئاتر در ایران امروزه به محور اصلی توسعه ی این هنر تبدیل شده است. این نسل در کنار هنرمندان قدیمی و با تجربه، تئاتر ایران را با ظرفیت ها و موقعیت های جدیدی روبرو کرده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در خاتمه سخنان خود از پژوهشگران و اهالی تئاتر در کشورهای دیگر دعوت کرد تا با مطالعه بیشتر در مورد تئاتر ایران، این تئاتر را بیش از پیش به دنیا معرفی کنند.

وی همچنین اظهار کرد: همانطور که در دهه های قبل نمایش های آیینی و سنتی ایران توانست توجه کارگردانان بزرگ دنیا را به خود جلب کرده و تکنیک های این نمایش ها در شیوه های تئاتری کشورهای غربی مورد استفاده قرار گیرد، تئاتر معاصر ایران نیز قادر است رویکردهای نوین و درخور توجهی را به دنیا عرضه کند.

کنفرانس TPAM که همه ساله در شهر یوکوهامای ژاپن برگزار می شود یکی از مهمترین گردهمایی های بین المللی آسیا در حوزه تئاتر است که با حمایت «بنیاد ژاپن» برگزار می شود و امسال بیستمین سال برگزاری خود را پشت سر می گذارد. همزمان با این کنفرانس که شرکت کنندگانی از سراسر جهان دارد، جشنواره ای نیز از تئاترهای ژاپن در این شهر برگزار می شود. این برای نخستین بار است که این کنفرانس از یک محقق ایرانی برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آورده است.

اخبار مرتبط:

اجرای یک تئاتر به محمود دولت آبادی تقدیم شد

پویا پیروز رام از «فصل نامه ناکوک» می گوید

نوید محمد‌زاده با یک کمدی جنگی به صحنه می‌رود

پیچیدگی های روابط زناشویی در«خشم شدید فیلیپ هوتس»

کارگاه بازیگری به شیوه متد اَکتینگ برگزار می شود

«خشم شدید فیلیپ هوتس» برای اهالی رسانه اجرا می شود

دیو را درون آدم ها جست و جو کرده ایم

جشن امضای نمایشنامه « کوکوی کبوتران حرم» در تئاتر شهر

آرزوی بابک حمیدیان برای چرخه اقتصادی سینما

دایره‌المعارف «نمایش‌های ایمانی جهان» به چاپ می‌رسد

سالن تئاتر جدید برای کودکان راه اندازی می‌شود

تئاتر جدید بهاره رهنما در فضایی مردانه

آذرنگ: یادآوری بخشی از رسالت هنرمندان

«بالابر غذا» به نفع کودکان سرطانی اجرا می شود

کاریکاتور هفته / بودن یا نبودن مسأله این است!