یکی از اتفاقاتی که در قسمت ششم فصل جدید سریال «آیینه سیاه» به‌عنوان مضرات هوش مصنوعی مطرح می‌شود، حالا در هالیوود در حال رخ دادن است.

چارسو پرس: بازیگران هالیوود بعد از ۴۳ سال بار دیگر دست به اعتصاب زده‌اند و با این کارشان کسب‌وکار فیلم و سریال در آمریکا را با خطر تعطیلی مواجه ساخته‌اند. یکی از دلایل اعتصاب بازیگران امریکا نگرانی‌هایشان از تأثیر هوش مصنوعی بر معاش‌شان است.

اتحادیه بازیگران فیلم و سریال‌های تلویزیونی امریکا نتوانست در امریکا به توافق خوبی در زمینه محافظت بهتر از اعضایش در مقابل هوش مصنوعی دست پیدا کند و هشدار داد که «هوش مصنوعی تهدیدی وجودی علیه مشاغل خلاق است».

دانکن کرابتری-آیرلند، سرمذاکره‌گر اتحادیه بازیگران، از تولیدکننده‌ها به خاطر پیشنهادهایی که تاکنون ارائه کرده‌اند انتقاد کرد. او گفت که استودیو‌ها اعلام کردند که می‌خواهند بازیگران این اجازه را به آن‌ها بدهند تا چهره‌های بازیگران پس‌زمینه (سیاهی لشکر) را اسکن کنند و به آن‌ها دستمزد یک روز کار را بدهند و بعد از این تصویر اسکن‌شده تا ابد در هر پروژه‌ای که می‌خواهند بدون گرفتن رضایت یا پرداخت دستمزد استفاده کنند.»

همه این اتفاقات شبیه داستان یکی از اپیزود‌های سریال «آینه سیاه» (black mirror) ساخته چارلی بروکر است. در اپیزود شش فصل جدید این سریال به نام «حال جوآن خراب است» سلما هایک متوجه می‌شود که یک کمپانی فیلم‌سازی از تصویرش بدون اطلاع او استفاده می‌کند.

فقط بازیگران امریکا نیستند که نگران این «تکثیر بازیگران» هستند. لیام باد، یک فعال رسانه‌ای در بریتانیا گفت: «امروز شاهد این هستیم که از این فناوری در انواعی از ابزار‌ها و وسایل مانند کتاب‌های صوتی خودکار، صداهای سنتز شده روی کار (synthesised voiceover work)، آواتار‌های دیجیتالی برای ویدئو‌های شرکتی یا همچنین نقش دیپ‌فیک‌هایی که از آن‌ها در فیلم‌ها استفاده می‌شود.»

باید گفت که اعضای کانون‌ها و اتحادیه‌های بازیگری و هنر‌های خلاف از این ماجرا ترسیده‌اند و اتحادیه سعی می‌کند تا با آموزش صحیح آن‌ها را از حقوقی که در این دنیای به سرعت در حال تغییر دارند آگاه سازد.