«گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان» نوشته جمشید ملک‌پور و انتشاراتی افراز به چاپ رسید.

 

سایت خبری تئاتر: این کتاب چکیده یافته‌ها، آرا و نظرات محققانی است که سالیان دراز در این راه تلاش کرده و آن‌ها را به ثبت رسانده‌اند.

کتاب "گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان" به توصیف تحولات نمایش در جهان و خصوصاً نمایش معاصر از طریق تصویر پرداخته و حجم اندک مطالب را تعدد بسیار تصاویر جبران کرده است.

نیمی از حجم این کتاب اختصاص به رویدادهای نمایشی در قرن بیستم دارد تا درباره‌ی ادوار کلاسیک تاریخ نمایش مطالب بیشتری به فارسی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. حال آن‌که علاوه بر آشنایی با ادوار کلاسیک، آشنایی با تحولات نمایش معاصر می‌تواند کاربردی زنده‌تر داشته باشد.

معیار برای گزینش مطالب این کتاب در درجه اول حکم اقوال محققان سرشناس این هنر و در درجه دوم براساسِ سلیقه نویسنده اثر بوده است.

ملک‌پور در تدوین کتاب "گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان" کتاب‌های منتشرشده درباره‌ی هریک از دوره های تاریخی را به دقت مطالعه کرده، مطالب مهم را برگرفته و در پایان ویرایش کرده است. وی برای این‌که توالی ادوار تاریخی نمایش را از دست ندهد و طرحی کلی از تحول این هنر از آغاز تا امروز ارائه کند چند کتاب معتبر تاریخ نمایش را به‌عنوانِ منابع اصلی مأخذ قرار داده است و در تدوین به آن‌ها رجوع کرده است.

این کتاب دارای 11 فصل با عنوان "نمایش در یونان باستان"، "نمایش در روم باستان"، "نمایش در قرون وسطی"، "نمایش در شرق"، "نمایش در دوره رنسانس"، "عصر طلایی نمایش در فرانسه"، "تجدید حیات نمایش در انگلیس"، "نمایش در قرن هجدهم"، "نمایش در قرن نوزدهم- رمانتیسم"، "نمایش در قرن نوزدهم- ناتورالیسم" و "نمایش در قرن بیستم" است.

انتشارات افراز همچنین اخیرا از جمشید ملک‌پور رمان "کاشف رویا" را در مجموعه "داستان امروز ایران" منتشر کرده است.

کتاب "گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان" در 572 صفحه در قطع وزیری و در1100 نسخه و با بهای 40هزار تومان منتشر شده است.

 

اخبار مرتبط:

فراخوان هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی منتشر شد

تئاتر «کابوس شب نیمه آذر» در تالار سایه آغاز شد

«اسب های پشت پنجره» برای تئاتری‌ها اجرا شد

«عزیز شنگال» تمدید شد

«خشم شدید فیلیپ هوتس» راهی سوئیس می شود

معرفی هیات بازبینی مرحله اول جشنواره تئاتر دانشگاهی

زاون قوکاسیان درگذشت + عکس

کاریکاتور هفته / وضعیت تئاتر شهر

31 نمایش در تهران بر روی صحنه است