از پایان‌بندی «تلقین» تا اندازه دری که رز در «تایتانیک» روی آن می‌خوابد و جک در آب یخ می‌زند، ده لحظه بحث‌برانگیز در تاریخ سینما را بررسی می‌کنیم. جای تعجب نیست که فیلم‌ها از بحث برانگیز شدن در میان دوستداران مشتاق سینما مستثنی نیستند. ناگفته نماند که در تاریخ طولانی سینما، طرفداران سینما ناگزیر با صدها لحظه در فیلم‌های مورد علاقه‌شان مواجه شده‌اند که باعث می‌شد سر خود را بخارانند تا به نتیجه‌ای درباره‌شان قاطع برسند.

چارسو پرس: امروز، این لحظات از فیلم‌های مهم و افسانه‌ای به موضوعی برای بحث‌های بی‌پایان تبدیل شده‌اند، بدون اینکه در نهایت پاسخی برای سوالاتی که بر سر آن‌ها وجود دارد، پیدا شود. بنابراین، با تجدید خاطرات شما، در اینجا ده مورد از بحث‌برانگیزترین لحظات فیلم‌ها در تاریخ سینما را بررسی می‌کنیم.

۱۰. اندازه دری که رز روی آن خوابید در «تایتانیک» (Titanic)

۱۰. اندازه دری که رز روی آن خوابید در «تایتانیک» (Titanic)

حتی پس از گذشت بیش از بیست و پنج سال از اکران تایتانیک، جای تعجب نیست که پایان فیلم جیمز کامرون هنوز تا این حد بحث!برانگیز است. و همه ما می‌دانیم که این بحث و جنجال بر سر چیست. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید بحث بر سر این است که آیا جک می‌توانست زنده بماند اگر رز فقط کمی حرکت می‌کرد تا جایی برای معشوقش روی آن تخته چوبی که در واقع یک در است، ایجاد کند. آن زمان، و حتی تا همین اواخر، این یک بحث داغ بود اما خوشبختانه چند ماه پیش، کامرون یک‌بار برای همیشه این بحث را حل کرد که اگر رز فضای در چوبی را در اختیار جک می‌گذاشت، جک از آب یخ‌زده اقیانوس اطلس جان سالم به در می‌برد. در واقع، کارگردان در مصاحبه خود با رولینگ استون اعتراف کرد که باید اندازه در را کمتر می‌کرد تا مطمئن شود جایی برای بحث وجود ندارد.

۹. پایان بندی «تلقین» (Inception)

۹. پایان بندی «تلقین» (Inception)

شاهکار کریستوفر نولان، «تلقین»، یکی دیگر از آن فیلم‌هایی است که ذهن را درگیر می‌کند و نیازی به معرفی برای عاشقان سینما ندارد. بر اساس داستان پیچیده سرقت اطلاعات محرمانه از ضمیر ناخودآگاه مردم، پایان این فیلم بحث‌هایی را مطرح می‌کند که تا به امروز، مسلماً برای ساعت‌ها درگیر نگه داشتن مخاطبانش کافی است. در پایان، توتم کاب همچنان در حال چرخش است و نشان می‌دهد که احتمالاً هنوز در برزخ گیر کرده است. حتی نولان هم روش خاص خود را برای توضیح پایان داشته است. او در مصاحبه‌ای توضیح داد: «نکته واقعی صحنه – و این چیزی است که من به مردم می‌گویم – این است که کاب به بالا نگاه نمی‌کند. او به بچه‌هایش نگاه می‌کند. او آن را پشت سر گذاشته است. این اهمیت عاطفی این لحظه است.»

۸. پایان بندی «روانی آمریکایی» (American Psycho)

۸. پایان بندی «روانی آمریکایی» (American Psycho)

«روانی آمریکایی» با بازی کریستین بیل در نقش اصلی، یک تریلر روانشناختی است که در ابتدا با دیدن آن همه خون و خونریزی شما را غمگین می‌کند و در نهایت باعث می‌شود در پایان سر خود را بخارانید و به این فکر کنید که آیا پاتریک بیتمن فردی سادیست بوده است که این فانتزی‌های وحشتناک را داشت، یا آیا واقعاً چهل پنجاه قتل مرتکب شده است؟ سالیان سال پایان‌بندی «روانی آمریکایی» موضوع بحث بوده و در حالی که طرفداران ممکن است سعی کرده باشند تئوری‌های خود را مطرح کنند، واقعاً هیچ چیز درباره این فیلم تایید نشده است.

مری هارون، کارگردان و گینویر ترنر که یکی از نویسندگان فیلمنامه بوده است، چیزی برای اضافه کردن به پایان‌بندی فیلم ندارند. آن‌ها بر این باور بودند که اگر یک افشاگری بزرگ در پایان وجود داشت، از فیلم خوششان نمی‌آمد. این دو در مصاحبه‌ای گفتند: «ما فقط گفتیم که تلاشی حقیقتاً آگاهانه انجام خواهیم داد تا فیلم واقعی باشد، و سپس در جایی … او همه چیز را به گونه‌ای متفاوت درک می‌کند، اما آنها واقعاً در حال رخ دادن هستند.» حتی این کلمات هم به همان اندازه مبهم هستند.

۷. پایان بندی «جزیره شاتر» (Shutter Island)

۷. پایان بندی «جزیره شاتر» (Shutter Island)

«جزیره شاتر» ساخته مارتین اسکورسیزی، لئوناردو دی کاپریو و مارک روفالو را برای یک سفر سینمایی معمایی دیگر گرد هم آورد. این فیلم همچون یک فیلم تریلر تعلیق آغاز می‌شود و در پایان بهترین فیلم معمایی دهه را برای ما به یادگار می‌گذارد. اما اگر برای اولین بار فیلم را تماشا کنید، درک آنچه که فیلم سعی در انتقال آن دارد، واقعاً سخت می‌شود. با این حال، بعد از چند بار تماشا درک آن واقعاً آسان‌تر می‌شود. در اسکرین رنت، بحث‌های طولانی زیادی درباره آنچه در پایان اتفاق افتاد وجود دارد، و بیشتر به این نتیجه رسیده‌اند که تدی بیمار بوده و وارد یک بازی نقش‌آفرینی شده که چاک آن را ترتیب داده است.

۶. پایان بندی «دختر گمشده» (Gone Girl)

۶. پایان بندی «دختر گمشده» (Gone Girl)

«دختر گمشده» احتمالاً یک فیلم هیجان انگیز نگران کننده است و امی دان بدترین زن شرور تاریخ سینمای مدرن است. او یک کلاهبردار و کلاهبردار است که تمام تلاش خود را می کند تا به انگیزه خود عمل کند. و این دقیقاً همان کاری است که او انجام می دهد: او مردم را می کشد و فریب می دهد تا از آنها سوء استفاده کند. اساساً پیامی که منتشر شد این بود که زنان هر چقدر هم که اشتباه کنند، از هر کاری دور می شوند. از سوی دیگر، شخصیت نیک بوی زن ستیزی می دهد. بحث اینجاست که بین امی و نیک بدترین همسر کیست.

۵. لحظه‌ای که سوپرمن زود را می‌کشد در «مرد پولادین» (Man of Steel)

۵. لحظه‌ای که سوپرمن زود را می‌کشد در «مرد پولادین» (Man of Steel)

بدون شک فیلم «مرد پولادین» فیلمی بود که نباید از دست داد، به خصوص زمانی که هنری کاویل در نقش سوپرمن انتخاب شد. اما تنها لحظه بحث انگیزی که هضم آن برای عاشقان کمیک سخت بود، کشتن زود توسط سوپرمن بود. در کمیک‌های دی‌سی، سوپرمن هرگز زود را نکشت، بنابراین مشاهده چنین تغییر عمده‌ای در طرح، به‌ویژه تغییری که قانون عدم کشتن سوپرمن را نقض می‌کند، طرفداران زیادی را برای بحث و جدل قرار داد.

دیوید گویر، فیلمنامه نویس مرد پولادین، دلیل خود را برای اتفاقی که رخ داد، داشت: «کاملاً درک می کنم و بسیاری از مردم با آن مشکل داشتند. وقتی من در تطبیق این چیزها نقشی داشته‌ام، می‌خواهید تا حد امکان به مواد اصلی احترام بگذارید، اما همچنین نمی‌توانید از شکست محافظت کنید. شما باید نوسانات بزرگ را انجام دهید. با نوسانات بزرگ، پاداش های بزرگی وجود دارد.» واضح است که طرفداران در مورد جوایز چندان مطمئن نیستند، اما این قطعا بحث های زیادی را برانگیخت.

۴. رویای کی وو در «انگل» (Parasite)

۴. رویای کی وو در «انگل» (Parasite)

انگل بونگ جون هو یک شاهکار سینمایی است که ژانر را در هر سکانسی به چالش می کشد. اما پایان آن نیز چیز خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند و منبعی برای تفکر است. در پایان فیلم، کارهای کی وو و خانواده‌اش که راهی خانه ثروتمند پارکر شده‌اند، در نهایت آشکار می‌شود و پدرش به وضوح در زیرزمین مخفی گیر افتاده است. دوربین به تخیل کی وو تبدیل می‌شود، جایی که او به یک عکس بزرگ تبدیل می‌شود و به اندازه کافی برای خرید خانه پارکر درآمد کسب می‌کند.

چیزی که قابل بحث است این است که هرگز فاش نشد که آیا رویای کی وو محقق شد یا خیر، اما یک حدس مطمئن می‌توانست چنین اتفاقی نیفتاده باشد و کی وو همچنان از طبقه پایین‌تر است.

۳. در «شوالیه تاریکی برمی خیزد» (The Dark Knight Rises) بتمن کجاست؟

۳. در «شوالیه تاریکی برمی خیزد» (The Dark Knight Rises) بتمن کجاست؟

سه گانه شوالیه تاریکی بدون شک مظهر ژانر ابرقهرمانی است. بیشتر از آن، شوالیه تاریکی برمی خیزد پایانی دارد که رمزگشایی آن بدون شک کمی زمان بیشتری می برد. مونولوگ آلفرد در اینجا تا حدودی گیج کننده است. واقعاً نشان نمی دهد که دقیقاً چه اتفاقی برای بتمن بیل افتاده است. برخی بر این باورند که همه چیز واقعاً همانطور که آلفرد می‌خواست پیش می‌رفت – بروس و سلینا از گاتهام فرار می‌کنند – در حالی که طرفداران دیگر معتقدند که سکانس پایانی حاصل تخیل اوست. علاوه بر این، کسانی هستند که معتقدند بتمن زنده مانده است، اما محل اختفای او مشخص نیست.

۲. مرگ نینا در «قوی سیاه» (Black Swan)

۲. مرگ نینا در «قوی سیاه» (Black Swan)

«قوی سیاه» یک فیلم هیجانی روانشناختی است که در سال ۲۰۱۰ اکرانش طرفداران را به هیجان آورد. با فیلمی بسیار جذاب و هدایت شده توسط استعدادهایی مانند ناتالی پورتمن و میلا کونیس، «قوی سیاه» قطعاً یک لذت و ذهن گیر برای تماشا است. همان زمان. نینای پورتمن به بهانه آسیب رساندن به رقیبش لیلی (کونیس) که می‌ترسد جایگزین او شود، ناخودآگاه با یک تکه آینه شکسته به خود خنجر می‌زند. چیزی که بینندگان درباره آن بحث کرده اند این است که آیا نینا در پایان پس از رسیدن به رضایت از ارائه یک اجرای “بی نقص” تسلیم مرگ می شود یا برای گفتن داستان زندگی می کند.

۱. پایان بندی «موروثی» (Hereditary)

۱. پایان بندی «موروثی» (Hereditary)

«موروثی» آری آستر در حین انتشار سر و صدای زیادی به پا کرد و دلیل خوبی هم داشت. با وجود اینکه فیلم کلاسیک مدرن است، پایان فیلم برای بحث غریبه نبود. پایان بسیار گیج کننده بود و منطق کمی برای یک فیلم ژانر ترسناک وجود داشت. در واقع، وقتی برای اولین بار فیلم را می بینید، درک درستی از فیلم واقعاً سخت است. برخی بر این باورند که این فیلم چندان عدالتی را در مورد هیاهویی که در اطراف فیلم ایجاد شده است را رعایت نمی کند و فیلم را کاملاً خراب می کند، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند که فیلم هوشمندانه برای انتقال از دست دادن، غم و اندوه و بیماری قهرمان داستان ساخته شده است.

منبع: movieweb


منبع: دیجی‌مگ