شبکه تلویزیونی «Nipon Tv» کمپانی معروف انیمیشن «جیبلی» که توسط «هایائو میازاکی» تاسیس شده بود را خریداری کرد.

چارسو پرس: به نقل از آسوشیتدپرس، استودیوی انیمیشن‌سازی «جیبلی» که توسط کارگردان مشهور «هایائو میازاکی» تأسیس شده به یکی از شرکت‌های تابعه شبکه تلویزیونی «Nipon Tv» بدل خواهد شد.

پس از آن که «گورو میازاکی» پسر «میازاکی» جانشینی پدرش به عنوان رئیس این استودیوی بزرگ انیمشن سازی را نپذیرفت، در نهایت «Nippon TV» این استودیو را براساس مذاکراتی که از سال پیش انجام شده بود خریداری کرده تا به این ترتیب میراث میازاکی برای آینده هنری این استودیو تضمین شود.

این شبکه ژاپنی اعلام کرده است «به استقلال خلاقانه استودیو جیبلی احترام می‌گذارد و همچنان روی انیمیشن و سایر پروژه‌های هنری تمرکز می‌کند.»

استودیو جیبلی و «Nippon Tv» رابطه مشترک طولانی مدتی داشته‌اند. در سال ۱۹۸۵، این شبکه تلویزیونی انیمیشن «دره باد» را روی آنتن برد و سپس تهیه‌کنندگی همه فیلم‌های استودیو جیبلی به جز یکی را بر عهده داشت.

آخرین اثر استودیو جیبلی با عنوان «پسر و مرغ ماهیخوار» تابستان امسال با استقبال گسترده در ژاپن اکران شد و سپس در جشنواره فیلم تورنتو نیز به نمایش درآمد.

این انیمه برگرفته از رمانی از «جنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ با عنوان «چگونه زندگی می‌کنی» است که میازاکی آن را در کودکی خوانده و روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست می‌دهد و وارد یک دنیای جادویی می‌شود. این فیلم همچنین از احساس خود میازاکی پس از جنگ و مقابله با از دست دادن مادرش، الهام گرفته شده است.

«هایائو میازاکی» در طول دوران فعالیت خود تاکنون چندین بار اعلام بازنشستگی کرده بود و در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری خود به موفقیت‌های فراوانی دست یافته است و از مشهورترین و تاثیرگذارترین انیماتورهای تاریخ سینما محسوب می‌شود.

«میازاکی» در سال ١٩٩٧، پس از ساخت فیلم «شاهزاده مونونوکه» که در آن دوره از موفق‌ترین انیمیشن‌ها بود، عقب‌نشینی خود را از مقام کارگردانی اعلام کرد تا جایی برای استعدادهای جوان‌تر باز کند، اما در سال ٢٠٠١ دوباره به عرصه کارگردانی بازگشت و فیلم «شهر اشباح» را ساخت که رکورد پرفروش‌ترین انیمیشن در سطح جهانی را به خود اختصاص داد و جوایز خرس طلایی برلین در سال ٢٠٠٢ و اسکار ٢٠٠٣ را از آن خود کرد.

او در سال ۲۰۱۳ با انیمیشن جنجالی «باد می‌وزد» به سینماها بازگشت که این فیلم اعتراضات زیادی را برای او به دنبال داشت، تا جایی که به او اتهام حمایت از سازنده‌ هواپیماهای جنگی که باعث جنگ افروزی می‌شوند وارد کردند، اما در نهایت این فیلم موفق شد به جمع نامزدهای نهایی جوایز اسکار راه یابد و در جوایز گلدن گلوب نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی سال شد.