قسمت دهم از مجموعه فیلم‌های ترسناک «اره» در حالی این روز‌ها در سینما‌های سراسر دنیا اکران می‌شود که برای اولین بار در طول بیست سال اخیر توانست نظر مثبت منتقدان را به سمت خود جلب کند.

چارسو پرس:  دهمین قسمت از مجموعه فیلم‌های ترسناک و دلهره‌آور «اره» (Saw X) که به تازگی اکران جهانی خود را آغاز کرده است، پس از گذشته دو هفته از نمایش آن به محبوب‌ترین فیلم این مجموعه از نظر منتقدان تبدیل شد.

«اره ایکس» قسمت دهم از فیلم‌های هیجان‌انگیز اره است که حالا در سایت‌های معتبر امتیازدهی، توانست بالاترین امتیاز را در بین تمام آثار این مجموعه به دست آورد و مورد توجه منتقدان و کارشناسان سینما نیز قرار بگیرد. این فیلم در حال حاضر در سایت روتن تومیتوز امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ را به دست آورده است، این امتیاز از مجموع نقد و نظر ۸۵ منتقد شناخته شده به ثبت رسیده است. همچنین این فیلم تا به این لحظه در وبسایت متاکریتیک (Metacritic) نیز نمره ۶۱ را از ۶۰ نقد به‌دست آورده است که نمره نسبتا خوبی برای آن محسوب می‌شود.

فیلم‌های ترسناک و دلهره‌آور ژانر اسلشر معمولاً آثاری نیستند که با اقبال عمومی مواجه شوند و بیشتر دوستداران محدود همین دسته از آثار هستند که مخاطبان هدف آن محسوب می‌شوند و فیلمسازان این ژانر صرفاً برای همان دسته از تماشاگران فیلم‌هایشان را می‌سازند. جدا از نظرات عمومی، منتقدان هم معمولاً با این قبیل آثار مهربان نیستند و توجه چندانی به ابعاد مختلف سینمایی و هنری این آثار ندارند.

تا پیش از این قسمت بالاترین امتیاز برای فیلم‌های «اره» مربوط به قسمت اول این مجموعه بود که در سال ۲۰۰۴ به نمایش درآمده بود و در طول نزدیک به دو دهه اخیر، هیچ یک از فیلم‌های این مجموعه نتوانستند بیشتر از قسمت اول در نظر منتقدان جلوه کنند.

نکته جالب توجه اینجاست که امتیاز قسمت اول که بالاترین امتیاز این مجموعه آثار است، در سایت روتن تومیتوز ۵۰ از ۱۰۰ است، امتیازی که در حد و اندازه یک فیلم خوب نیست و برای آثار سینمایی امتیاز به شدت پایینی محسوب می‌شود. با این وجود این امتیاز پایین، نزدیک به ۲۰ سال بالاترین امتیاز فیلم‌های «اره» نزد منتقدان بود.

به نظر اکثر دوستداران این آثار فیلم «اره ایکس» به نوعی احیاگر این مجموعه محبوب و قدیمی ژانر اسلشر است، مجموعه‌ای که بالا و پایین‌های فراوانی داشت. به عنوان مثال در قسمت «اره: فصل پایانی» (Saw: The Final Chapter) که سال ۲۰۱۰ به نمایش درامد، با امتیاز ۹ از ۱۰۰، یکی از پایین‌ترین امتیازات از نظر منتقدان را به دست آورد. قسمتی که اکثر نقد‌های آن منفی بود و حتی اکثر طرفداران این مجموعه آثار نیز با این قسمت ارتباط برقرار نکردند.

سازندگان این مجموعه برای برخی از قسمت‌ها ایده‌های متفاوتی هم داشتند و از بازیگران مطرحی هم استفاده کردند، اما این روش هم جواب نداد و منتقدان بار دیگر با «اره» ارتباط برقرار نکردند. مثل فیلم «اره: مارپیچی از کتاب اره» (Saw: Spiral From The Book of Saw) که بازیگرانی همچون کریس راک و ساموئل ال. جکسون نیز در آن به ایفای نقش پرداختند، در نهایت به امتیاز ۳۷ از ۱۰۰ رسید.

 

۱۰ سال تلاش «اره» برای جلب نظر منتقدان

 

و حالا قسمت ویژه دهم

فیلم «اره ایکس» که این روز‌ها در سینما‌ها در حال اکران است به کارگردانی کوین گرویترت ساخته شده و فیلمنامه آن را نیز پیت گلدفینگر و جاش استولبرگ به رشته تحریر درآوردند. توبین بل، سینوو لوند، استیون برند، رناتا واکا، والت هرناندز، اکتیویا هینوجوزا، جاشوا اوکاموتو و مایکل بیچ نیز بازیگران این قسمت هستند، هنرپیشه‌هایی که برخی از آن‌ها در آثار قبلی این مجموعه نیز حضور داشتند و برخی دیگر بازیگران جدید هستند.

این قسمت از «اره» با ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه طولانی‌ترین فیلم این سری نیز محسوب می‌شود و بازه زمانی داستان آن بین نسخه‌های اول و دوم مجموعه روایت خواهد شد. طبق فیلمنامه‌ای که از آن منتشر شده، جان کرامر به امید درمان معجزه آسایی برای سرطان خود به مکزیک سفر می‌کند. او می‌خواهد با یک عمل پزشکی خطرناک و آزمایشی سرطان خود را درمان کند، ولی تنها متوجه می‌شود که کل قضیه برای کلاهبرداری از افراد آسیب پذیر است.