معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از احتمال معرفی دبیر دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی تا پایان سال جاری خبر داد.

 

سایت خبری تئاتر: علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای انتخاب دبیر باید با جشنواره امام رضا(ع) تفاهم کنیم و این تفاهم می‌تواند تا قبل از آغاز سال جدید انجام گیرد، این موضوع بستگی به جهد جناب آقای جعفری دارد.

وی افزود: ان‌شاءالله ۲۶ اسفندماه جاری کلنگ پلاتوی این جشنواره در خراسان شمالی (بجنورد) با حضور احتمالی آقای شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به زمین زده می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی باید تا پایان فروردین ۱۳۹۴ نمایشنامه های خود را به دبیرخانه ارسال کنند. ارزیابی متون در اریبهشت و ارزیابی آثار در تیرماه خواهد بود و اختتامیه جشنواره در شهریور برگزار می‌شود. گروه برگزیده هیأت داوران از سوی دبیر جشنواره به دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود.

شناخت اندیشه‌ها و زندگانی امام رضا(ع) و مضامین عالی فرهنگ رضوی، تأثیر اندیشه و آثار امام رضا(ع) در زندگی فردی و اجتماعی، شناساندن کرامت و تأثیرات رفتاری امام رضا(ع) در زندگی انسان، تبیین ابعاد علمی و اجتماعی شخصیت و سیره امام رضا(ع)، سیره عملی سبک زندگی رضوی، توجه به ظرفیت فرهنگ ها و اعتقادات بومی با محوریت فرهنگ رضوی آداب و رسوم، آیین ها و ... را از جمله موضوعات دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی است که ذیل جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره، پنج نمایشنامه برگزیده ادوار پیشین جشنواره مجدداً اجرا می‌شود. همچنین ۳ اثر نمایشی بین ایران و یک کشور مسلمان با هنرمندان مطرح روی صحنه خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، سه دوره ابتدایی جشنواره تحت عنوان «تئاتر دینی» برگزار شده و سپس به «تئاتر رضوی» تغییر نام داده است. این جشنواره تاکنون یک دوره در اصفهان، سه دوره در تهران و پنج دوره در خراسان شمالی برگزار شده است. بیشترین مشارکت گروه‌های نمایشی در سال ۱۳۸۷ با ارائه ۴۰۳ اثر انجام گرفته است. در آخرین دوره جشنواره تئاتر رضوی نیز از میان ۱۴۸ متن نمایشی پذیرفته شده در دبیرخانه جشنواره، ۹ اثر برگزیده شده‌اند.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (دهه کرامت) برابر با ۲۵ مرداد تا چهارم شهریور سال ۱۳۹۴ در تمام استان‌های ایران و ۲۲۰ نقطه از جهان برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه این جشنواره هم زمان با میلاد باسعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم برگزار می شود و آیین اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

 

اخبار مرتبط:

اعلام نتایج شورای بازبینی تئاتر دانشگاهی

برگزیدگان ششمین جشنواره مونولوگ معرفی شدند

اعلام نامزدهای چهاردهمین جشن سالانه کانون ملی منتقدان تئاتر ایران

کارگاه یک روزه «محیط تئاتری به مثابه تئاتر محیطی» برگزار می‌شود

معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی منصوب شد

بداهه‌پردازی نامتعارفِ بازیگر «پاییز» باعث توقف اجرا شد

واکنش امیر جعفری به اظهارات سرسنگی

گزارش تصویری نمایش «تک سرباز» کارگردان: عباس عبدالله زاده (شماره 1)

علی سرابی به فیلم «خشکسالی و دروغ» پیوست

فیلم تئاتر «مردی برای تمام فصول» رونمایی شد

داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی شد.

ژولیت بینوش هم به تئاتر آمد