فیلم‌هایی جذاب که سینما دوستان بسیاری را به فیلم‌های کره‌ای ژانر جنایی علاقه‌مند کرده است. در این مطلب ضمن شرح خلاصه‌ای از وقایع سه پرونده‌ی جنایی مشهور، به معرفی سه فیلم مطرح جنایی کره‌ای می‌پردازیم که بر اساس حقایق این سه پروند‌ه‌‌ جنایی ساخته شده‌اند. هر سه فیلم در زمان اکران مورد اقبال تماشاگران قرار گرفتند و افتخارات بسیاری را از آن خود کردند.

چارسو پرس: سینمای کره‌ی جنوبی در سال‌های اخیر با فیلم‌هایی متفاوت و جذاب خود، بیش از پیش مورد توجه علاقه‌مندان و مخاطبان سینما قرار گرفته است. از جمله کارگردانان مشهور و صاحب سبک این کشور که بارها مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌‍‌اند می‌توان به لی چانگ دونگ، کیم کی دوک، پارک چان ووک و بونگ جون هو اشاره کرد. آثار این سینماگران صاحب سبک در جشنواره‌های معتبر جهانی با اقبال بسیاری مواجه شده و جوایز ارزشمند بی‌شماری را برای سینمای کره‌ی جنوبی به ارمغان آورده است. در عین حال سینماگران پیشرو و خوش‌فکر کره‌ای با روایت‌های صریح و بی‌پرده‌ی خود از خشونت و جنایت، آثاری تکان‌دهنده و متفاوت در ژانر جنایی را به جهان عرضه داشته‌اند.

فیلم‌هایی جذاب که سینما دوستان بسیاری را به فیلم‌های کره‌ای ژانر جنایی علاقه‌مند کرده است. در این مطلب ضمن شرح خلاصه‌ای از وقایع سه پرونده‌ی جنایی مشهور، به معرفی سه فیلم مطرح جنایی کره‌ای می‌پردازیم که بر اساس حقایق این سه پروند‌ه‌‌ جنایی ساخته شده‌اند. هر سه فیلم در زمان اکران مورد اقبال تماشاگران قرار گرفتند و افتخارات بسیاری را از آن خود کردند. دو فیلم از این فهرست نیز با برانگیختن توجه افکار عمومی در روند دستگیری قاتلین، نقش موثری را ایفا کرده‌اند.

۱- خاطرات یک قاتل (Memories of Murder)

معرفی۳ فیلم کره‌ای که بر اساس جنایت‌های واقعی ساخته شدند

  • تاریخ اکران: ۲۰۰۳
  • کارگردان: بونگ جون هو
  • بازیگران: سونگ کانگ هو، هه ایل پارک، کیم ساگ کیونگ
  • محصول: کره‌ی جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۵%

فیلم سینمایی «خاطرات یک قاتل» (Memories of Murder) محصول سال ۲۰۰۳ به نویسندگی و کارگردانی بونگ جون‌ هو کارگردان موفق و مشهور اهل کره‌ی جنوبی است. بونگ جون هو که فیلم سینمایی تحسین شده‌ی «انگل» را در کارنامه‌ی خود دارد، فیلم «خاطرات یک قاتل» را بر اساس پرونده‌ی واقعی قتل‌های سریالی رخ داده در منطقه‌ی هواسونگ در استان کیونگی دو، در کره‌ی جنوبی ساخته است. قربانیان این جنایت زنان و دخترانی بودند که بین سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ به طرزی وحشیانه به قتل رسیدند و پیش از مرگ توسط قاتل مورد تجاوز قرار می‌گرفتند.

قاتل زنجیره‌ای این پرونده با زودیاک، قاتل معروف سریالی مقایسه شده است و به زودیاک کره‌ای مشهور شده یود. پرونده‌ی جنایت هولناک و مخوف این قاتل زنجیره‌ای هم اکنون به عنوان نمونه‌ای مهم و قابل بررسی در کتاب‌های درسی تاریخ جنایی کره‌ی جنوبی تدریس می‌شود.

در زمان اکران فیلم، قاتل این جنایت‌های وحشتناک هنوز دستگیر نشده بود. این پرونده به دلیل عدم دسترسی به امکاناتی همچون آزمایش تشخیص دی ان ای و همچنین به علت مشکلاتی که قانون محدودیت مرور زمانی مجازات قتل ایجاد می‌کرد، به مدت سی سال حل نشده باقی ماند. با برداشته شدن قانون محدودیت، پرونده‌های مختومه دوباره بازگشایی شدند. اکران موفقیت آمیز فیلم «خاطرات یک قاتل» نیز با برانگیختن احساسات مردم باعث توجه عمومی بیشتر به این پرونده شد و سرانجام با دستیابی به شواهد جدید، شناسایی قاتل از طریق آزمایش دی‌ان‌ای و اعتراف متهم به قتل‌ها، پرونده‌ی قتل‌های زنجیره‌ای هواسونگ بسته شد و مجرم به سزای اعمالش رسید.

پرونده‌ی قتل‌های هواسونگ بدنام‌ترین پرونده‌ی قتل‌های زنجیره‌ای در تاریخ کره‌ی جنوبی است که برای مدت چندین دهه حل نشده باقی ماند. این پرونده‌ی آشفته که طی سال‌ها تحقیقات پلیس، شواهد و مظنونینش به حدود بیست و یک هزار نفر می‌رسیدند برای مدت نزدیک به دو میلیون ساعت کاری، نیروهای پلیس را گمراه کرد. در صورتی که اگر فناوری امروز در آن زمان یعنی دهه‌ی ۱۹۸۰ وجود داشت، روند شناسایی و دستگیری قاتل با سرعت بیشتری انجام می‌شد و با وجود پزشکی قانونی و امکانات تحقیقاتی امروز، این جنایتکار قادر به گرفتن جان این تعداد قربانی نمی‌شد.

بالاخره با دسترسی به امکانات پزشکی قانونی، در هجدهم سپتامبر سال ۲۰۱۹، مظنون اصلی پرونده لی چون جه، از طریق آزمایش دی‌ان‌ای شناسایی شد و در جریان تحقیقات در یکم اکتبر سال ۲۰۱۹ برای اولین بار پس از گذشت سی سال به قتل‌های سریالی هواسونگ اعتراف کرد. او در آن زمان به دلیل تجاوز و قتل خواهرزنش در حال گذراندن حکم حبس ابد خود در زندان بوسان بود. با شناسایی و اعتراف قاتل و اثبات گناهکاری‌اش به وسیله‌ی آزمایش تشخیص دی‌ان‌ای پرونده‌ی قتل‌های زنجیره‌ای هواسونگ که شناخته شده‌ترین پرونده از سه پرونده‌ی حل نشده در کره جنوبی بود، حل و بسته شد.

مجرم ابتدا هرگونه دخالت در قتل های زنجیره‌ای را انکار کرد، اما در دوم اکتبر سال ۲۰۱۹، پلیس اعلام کرد که او به قتل چهارده نفر از جمله ده قربانی قتل‌های زنجیره‌ای هواسونگ اعتراف کرده است. لی چون جه علاوه بر چهارده مورد ارتکاب قتل، به سی مورد تجاوز و اقدام به تجاوز جنسی نیز اعتراف کرد.

پس از دستگیری قاتل، بونگ جون هو در یک مصاحبه گفت:  وقتی فیلم را می‌ساختم بسیار کنجکاو بودم و در مورد این قاتل بسیار فکر کردم. حیرت‌زده بودم که او چه شکلی می‌تواند باشد. او بعدها اضافه کرد: من توانستم عکسی از چهره‌ی او را ببینم و فکر می‌کنم به زمان بیشتری نیاز دارم تا بتوانم احساساتم را نسبت به آن توضیح دهم، اما در حال حاضر فقط می‌خواهم نیروی پلیس را به خاطر تلاش بی پایان‌شان برای پیدا کردن مجرم تحسین کنم.

فیلم «خاطرات یک قاتل» علاوه بر استقبال تماشاگران کره‌ای در جشنواره‌های سینمایی معتبر زیادی اکران شد و مورد تحسین گسترده‌ی داوران جشنواره‌های جهانی و همچنین علاقه‌مندان سینما واقع شد. از جمله جشنواره‌هایی که این فیلم در آنها به نمایش در آمد می‌توان به جشنواره‌ی فیلم کن، جشنواره‌ی بین المللی فیلم توکیو، جشنواره‌ی فیلم جنایی کنیاک، جشنواره‌ بین المللی فیلم لندن و جشنواره‌ی منتقدان بوسان اشاره کرد.

بازیگر مشهور و باسابقه‌ی کره‌ای سونگ کانگ هو که بعدها در فیلم انگل دوباره با این کارگردان همکاری کرده است، به خاطر ایفای بی‌نقص و استادانه‌‌‌ی نقش کاراگاه پارک دوو، از طرف منتقدان و تماشاگران مورد تمجید و تحسین بسیاری قرار گرفت و بونگ جون ‌هو نیز در مقام نویسنده و کارگردان فیلم، جوایز معتبر بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرد. از جمله جوایز بی۲شمار این فیلم می‌توان به جایزه‌ی بهترین فیلم آسیایی در جشنواره‌ی بین المللی توکیو و جایزه‌ی برتر جشنواره‌ی فیلم جنایی کنیاک و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه از جشنواره‌ی جهانی تورینو اشاره کرد.

این فیلم در زمان اکران خود یکی از پرتماشاگرترین فیلم‎‌های سال ۲۰۰۳ در کره‌‌‌ی جنوبی بود و عنوان برترین فیلم کره‌ای قرن را نیز از آن خود کرد. کوئنتین تارانتینو کارگردان سرشناس آمریکایی و سازنده‌ی فیلم «بیل را بکش»، فیلم «خاطرات یک قاتل» را به عنوان یکی از بیست فیلم مورد علاقه‌ی خود عنوان کرده است.

۲- پرونده‌ی قتل ایته وون (The Case of Itaewon Homicide)

معرفی۳ فیلم کره‌ای که بر اساس جنایت‌های واقعی ساخته شدند

  • تاریخ اکران: ۲۰۰۹
  • کارگردان: هونگ کی سون
  • بازیگران: جانگ کیون سوک، جانگ جین یونگ، سونگ جونک کی
  • محصول: کره‌ی جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

فیلم «پرونده‌ی قتل ایته وون» (The Case of Itaewon Homicide) با عنوان دیگر «جایی که حقیقت دروغ می‌گوید» به کارگردانی هونگ کی سون و با بازی جونگ جین یانگ، جانگ کیون سوک، سونگ جونگ کی، محصول کشور کره جنوبی در سال ۲۰۰۹ است. این فیلم بر اساس داستان واقعی پرونده‌ی یک قتل در ایته وون ساخته شده است. فیلم با صحنه‌ی قتل قربانی آغاز می‌شود. جونک جین یانگ در این فیلم نقش دادستان پارک را ایفا می‌کند. دادستانی که با تلاشی خستگی‌ناپذیر و بی‌وقفه سعی در اجرای عدالت دارد، اما شواهد ناکافی و مداخله‌های سیاسی او را متوقف می‌کند. جانگ کیون سوک در نقش آرتور پترسون (قاتل) و سونگ جونگ کی در نقش جو جونگ پیل (قربانی)، جنبه‌های متفاوتی از بازیگری خود را در این فیلم به نمایش گذاشته‌اند.

فیلم «پرونده‌ی قتل ایته وون» در زمان اکران مورد استقبال گسترده‌ی تماشاگران قرار گرفت و برای دو هفته‌ی متوالی در فهرست ده فیلم پرفروش‌ بود. اکران این فیلم که بر اساس حقایق واقعی جنایت ایته وون ساخته شده بود، باعث برانگیخته شدن عواطف مردمی و فشار افکار عمومی به وزرات دادگستری شد. علاوه بر خانواده قربانی، افکار عمومی نیز خواستار بازگشایی و رسیدگی عادلانه به پرونده جنایت ایته وون شدند. جنایت وحشتناکی که مظنونینش به درستی مجازات نشده بودند و متهم اصلی علاوه بر تخفیف در مجازات، به کشور به آمریکا گریخته بود.

جنایت ایته وون در یکی از معروف‌ترین محله‌های شهر سئول پایتخت کشور کره‌ی جنوبی رخ داد. ایته وون محله‌ی مشهور و پر رفت و آمدی است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. در بهار سال ۱۹۹۷ جو جونگ پیل دانشجوی بیست و دو ساله‌ی رشته‌ی مهندسی، در دستشویی مردانه‌ی رستورانی در محله‌ی ایته وون سئول که در نزدیکی یک پایگاه نظامی ارتش آمریکا بود، در نتیجه‌ی ضربات پی در پی چاقو به ناحیه‌ی سینه و گردنش به قتل رسید. جنازه‌ی بی‌جان او غرق در خون پیدا شد و قربانی پیش از انجام اقدامات درمانی از دنیا رفت. در آن زمان پلیس آرتور پترسون هفده ساله و ادوارد لی هجده ساله را به عنوان مظنونین این قتل دستگیر کرد.

آرتور پترسون نوجوان آمریکایی کره‌ای پسر یک افسر سابق ارتش آمریکا بود که یک سال بعد با یک عفو ویژه‌ آزاد شد و ادوارد لی مظنون دیگر این پرونده نیز یک سال بعد از آن، به دلیل فقدان شواهد و کمبود مدارک آزاد شد. دادستانی کره‌ی جنوبی بخاطر اهمال، عقب‌نشینی و انجام ندادن اقدامات کافی برای این پرونده و همچنین عدم تمدید ممنوعیت خروج از کشور مظنونین، باعث خشم خانواده‌ی قربانی و همچنین موجی از انتقادات در افکار عمومی شد.

در این حادثه‌ی تکان دهنده مظنونین بدون هیچ دلیلی قربانی بی‌گناه را با نه ضربه چاقو به ناحیه‌ی گردن و سینه به شکلی وحشیانه قتل رساندند و پس از دستگیری و در تمام جلسه‌های بازجویی‌ پلیس، مدعی شدند که طرف دیگر اقدام به قتل کرده است و خود فقط ناظر بوده‌اند.

دادستانی کره‌ی جنوبی در نهایت لی را به قتل و پترسون را به از بین بردن شواهد و حمل غیرقانونی سلاح متهم کرد. پس از یک دوره مبارزه‌ی شدید حقوقی، لی در دادگاه اول و دوم به قتل محکوم شد. او در دادگاه اول به حبس ابد، و در دادگاه دوم به بیست سال زندان محکوم شد. با این حال، دادگاه عالی کره‌ی جنوبی در سال ۱۹۹۸ محکومیت او را لغو کرد و پرونده را دوباره به جریان انداخت و اعلام کرد که شواهد کافی برای محکوم کردن لی وجود ندارد.

در سی‌ام سپتامبر سال ۱۹۹۸ دادگاه عالی سئول ادوراد لی را بی گناه اعلام کرد و درخواست تجدید نظرش توسط دادستان  وقت پذیرفته شد. در تاریخ  سوم سپتامبر ۱۹۹۹ دیوان عالی کشور حکم زندان برای او را منتفی کرد و لی بی‌گناه اعلام شد. پترسون نیز که به اتهام تخریب مدارک و حمل سلاح به یک سال و شش ماه حبس طولانی مدت و یک سال حبس کوتاه مدت محکوم شده بود، پس از گذراندن یک سال و چهار ماه دوران محکومیت از زندان آزاد شد.

دادستانی پترسون را در نوامبر همان سال ممنوع الخروج کرد، تا مقدمات تایید تبرئه‌ی لی را فراهم کند و به مدت سه ماه تمدید این ممنوعیت ادامه داشت. اما دادستان مسئول این پرونده به پترسون اجازه‌ی ترک کشور را داد. یک روز پس از لغو ممنوعیت خروج از کشور، پترسون به آمریکا گریخت و تایید هویت و تعقیب او دشوار شد.

خانواده‌‌ی داغدیده‌ی مقتول که از این موضوع خشمگین شده بودند، علیه دولت ادعای خسارت کردند. در نهایت پس از برگزاری دو دادگاه، دیوان عالی کشور کره جنوبی، دادستان مسئول پرونده را بخاطر خطای مرتکب شده و همچنین وارد کردن آسیب روحی به خانواده بازمانده مقصر اعلام کرد.

پس از آن، خانواده‌ی داغدار قربانی خواستار کیفرخواست و محاکمه‌ی قاتل فرزندشان یعنی آرتور پترسون شدند. والدین چو جونگ پیل فقید بیش از ده سال خواستار تحقیقات مجدد و دستگیری پترسون، مظنون اصلی فراری به ایالات متحده‌ی آمریکا بودند. اما وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه با بهانه‌ی پیدا نکردن پترسون و مشکل در پیدا کردن شاهد، باز هم در این زمینه تعلل می‌کردند.

تا اینکه شبکه‌ی تلویزیونی اس بی اس با اختصاص دادن چند قسمت از برنامه‌ی تلویزیونی «می‌خواهم بدانم» به پرونده‌ی قتل ایته وون، باعث جلب نظر مردم به این جنایت و برانگیخته شدن خشم افکار عمومی علیه عاملین این قتل شد و درخواست‌ها برای پیگیری و مجازات مجرمان فراری افزایش پیدا کرد.

با اکران موفقیت آمیز فیلم «پرونده‌ی قتل ایته وون»، فشار افکار عمومی روز به روز بیشتر شد و پرونده پیش از انقضای مدت محدودیت بازگشایی شد. در نهایت با پیدا شدن شواهد جدید، دادستانی کشور کره جنوبی در پنجم دسامبر ۲۰۰۹ درخواست استرداد پترسون را به وزارت دادگستری این کشور ارائه کرد و وزارت دادگستری، درخواست استرداد پترسون به کره‌ جنوبی را به ایالات متحده‌ی آمریکا ابلاغ کرد و او را تحت تعقیب قرار داد.

در سال ۲۰۱۱ تأیید شد که پترسون به دلیل جنایت دیگری که در ایالات متحده‌ی آمریکا مرتکب شده بود، توسط پلیس آمریکا دستگیر شده است. با توجه به تحت تعقیب بودن و تقاضای استرداد او به کره‌ی جنوبی، روند بازگرداندن پترسون به کره‌ی جنوبی در همان سال آغاز شد و پلیس ایالات متحده‌ی آمریکا مجرم را به مقامات کره‌ی جنوبی تحویل داد.

دادستان آمریکایی که مسئول محاکمه و استرداد پترسون بود، اظهار داشت که آرتور پترسون و ادوراد لی در ارتکاب این جنایت هم‌دست بودند و دادستان‌های کره‌ای نیز طی تحقیقات خود تایید کردند که این دو نفر همدست بودند و آرتور پترسون شخصاً این قتل را انجام داده و ادوارد لی نیز او را برای زدن ضربات چاقو به مقتول تشویق کرده است. دادستانی کره‌ی جنوبی موفق به بازگرداندن پترسون و تشکیل دادگاهی جدید برای او و ادوارد لی شد. هجده سال پس از جنایت، آرتور پترسون در دادگاهی جدید محاکمه شد و به علت ارتکاب به قتل جو جونگ پیل مجرم شناخته شد. دادگاه در ابتدا تصمبم به دادن حکم مجازات حبس ابد گرفت اما با توجه این که متهم هنگام ارتکاب قتل زیر سن قانونی بود، وی را به بیست سال حبس محکوم کرد.

۳. شکل تاریک جنایت (Dark Figure Of Crime)

معرفی۳ فیلم کره‌ای که بر اساس جنایت‌های واقعی ساخته شدند

  • تاریخ اکران: ۲۰۱۸
  • کارگردان: کیم ته کیون
  • بازیگران: کیم یون سوک، جو جی هون، جین سون کیو
  • محصول: کره‌ی جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۸۰%

فیلم سینمایی «شکل تاریک جنایت» به کارگردانی کیم ته کیون محصول سال ۲۰۱۸ است. این فیلم جنایی مهیج با الهام از اپیزود ۸۶۹ برنامه‌ی تلویزیونی بی‌پاسخ که یک برنامه‌ی تلویزیونی تحقیقاتی در کره‌ی جنوبی است، ساخته شده است و داستان واقعی یک جنایت در شهر بوسان را روایت می‌کند.

نام دیگر فیلم قتل سیاه و سفید است. منظور از این عنوان اشاره به مواردی است که مشخص نیست قربانیان به سادگی ناپدید شده‌اند یا اینکه کشته شده‌اند. چون هیچ اثری از آنها باقی نمانده و قاتل نیز شواهد را با زیرکی مخفی کرده است. در پرونده‌ی قتل‌های این چنینی هرگز گزارشی در مورد قتل داده نمی‌شود و اجساد قربانیان آن نیز پیدا نمی‌شود. این اصطلاح برای مواردی استفاده می‌شود که با وجود وقوع واقعی قتل، پلیس از آن اطلاع نداشته و یا از آن مطلع بوده اما به دلیل عدم توانایی در شناسایی مظنون پرونده‌ی رسمی تشکیل نشده است.

فیلم «شکل تاریک جنایت» بازسازی داستان واقعی یک قاتل سریالی مرموز و تلاش‌های یک افسر پلیس برای حل پرونده و یافتن قربانیان این جنایت است. کیم هیونگ مین با بازی کیم یون سوک نقش کاراگاه دقیق و جسور واحد تحقیقات مبارزه با مواد مخدر بوسان را بازی می‌کند که در تقابلی دشوار و نفس‌گیر با خبرچینی به نام کانگ ته اوه با بازی جو جی هون قرار می‌گیرد. این خبرچین که به علت کشتن دوست دخترش دستگیر شده است، پس از اعتراف به قتل او راهی زندان می‌شود. اما داستان از جایی عجیب و وحشتناک می‌شود که چند ماه بعد این قاتل مرموز از داخل زندان با کاراگاه کیم تماس می‌گیرد و ادعا می‌کند که هفت نفر دیگر را هم به قتل رسانده است.

فیلم «شکل تاریک جنایت» در در تاریخ سوم اکتبر سال ۲۰۱۸ در سینماهای کره‌ی جنوبی اکران شد و در جشنواره‌های بسیاری نیز مورد توجه قرار گرفت و جوایز متعددی را در بخش‌های مختلف از آن خود کرد. از جمله‌ی این جشنواره‌ها می‌توان به جشنواره‌ی فیلم آسیای شرقی لندن، جشنواره‌ی اژدهای آبی، جشنواره‌ی فیلم چوسان و جشنواره‌‌ی هنری بکسانگ اشاره کرد. انجمن منتقدان کره این فیلم را در لیست یازده فیلم برتر قرار داد و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه را به کواک کیونگ تک، فیلمنامه‌نویس این فیلم اهدا کرد. کیم یون سوک جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را از سومین جشنواره‌ی فیلم آسیای شرقی لندن به خاطر ایفای هنرمندانه‌ی نقش افسر کیم از آن خود کرد و جو جی هون نیز به خاطر ارائه‌ی عالی و با جزئیات نقش قاتل زنجیره‌ای مرموز، جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را از طرف انجمن تهیه‌کنندگان کره دریافت کرد.

///.