یک موسسه تحلیلی پیش‌بینی کرد که گیشه جهانی سینما در سال آبنده میلادی با ۵ درصد کاهش رو به رو می‌شود و در این میان سینمای آمریکا بیشترین ضرر را متحمل خواهد شد.

چارسو پرس: به نقل از اسکرین، بر اساس گزارش شرکت تحلیلی «Gower Street Analytics»، به دلیل کمبود محصول، فروش گیشه جهانی سینما در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال جاری ۵ درصد کاهش خواهد یافت و به ۳۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد و در این میان آمریکای شمالی بیشترین ضربه را متحمل خواهد شد و چین شاهد رشد فروش سالانه در سینمای خود خواهد بود.

دیمیتریوس میتسینیکوس مدیر عامل این شرکت گفت: «با توجه به اینکه ما ۵۰ درصد از زمان تولید را در سال ۲۰۲۳ از دست دادیم، کاهش ۵ درصدی پیش‌بینی‌شده نشان‌دهنده کاهش علاقه به سینما نیست، بلکه صرفاً نتیجه مستقیم محدودیت در دسترسی به محصول (تولیدات سینمایی) است».

بر اساس این پیش بینی، این کاهش به شدت در آمریکای شمالی محسوس خواهد بود، جایی که طبق پیش بینی، میزان فروش سینما ۱۱.۱ درصد از ۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کمتر خواهد بود و به ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

درآمدهای بین المللی گیشه سینما بدون چین با کاهش ۷.۱ درصد از ۱۶.۸ میلیارد دلار به ۱۵.۶ میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که گیشه چین با ۳.۹ درصد رشد از فروش ۷.۶ میلیارد دلار در سال جاری به فروش ۷.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ دست خواهد یافت.

پیش‌بینی جهانی سال ۲۰۲۴ در واقع ۲۰ درصد نسبت به میانگین فروش سینما طی سه سال پیش از همه‌گیری (۲۰۱۷-۲۰۱۹) کمتر است و این رقم درباره بازار آمریکای شمالی با کاهش ۳۰ درصدی همراه است. فروش بین‌المللی سینما  (به استثنای چین) نسبت به میانگین سه سال پیش از همه‌گیری کرونا، ۲۱ درصد کاهش خواهد داشت، اما ۱۲ درصد نسبت به آمار سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

در این مقایسه، اروپا و خاورمیانه اندکی بیشتر از سایر مناطق متضرر خواهند شد و نسبت به سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۷ با کاهش ۲۳ درصدی و نسبت به سال ۲۰۲۳ هم با ۹ درصد کاهش رو به رو می‌شوند.

پیش‌بینی کاهش فروش جهانی سینما در سال ۲۰۲۴

 

راب میچل، مدیر بخش سینمایی این شرکت تحلیلی نیز گفت: «تأثیر اعتصاب‌های اخیر نویسندگان و بازیگران بر روی تقویم اکران، از نظر جذابیت جهانی محصول هالیوود، قابل توجه بوده است. این عامل اصلی این رکود خفیف در بهبودی فروش سینماست که در سال ۲۰۲۴ شاهد آن هستیم و به نظر می‌رسد احتمال بازگشت به سطوح قبل از همه‌گیری را تا سال ۲۰۲۵ به تعویق می‌اندازد.

چشم انداز نسبتا قوی فروش سینمای چین در سال آینده میلادی به دلیل وابستگی کمتر آن به محصول هالیوود است.

آمار نهایی فروش جهانی سینما در سال ۲۰۱۳ در هفته نخست ژانویه منتشر خواهد شد، سالی که با دو اکران مهم تابستانی تقویت شد: «باربی» ساخته «گرتا گرویگ» که تا به امروز ۱.۴ میلیارد دلار فروش داشته و «اوپنهایمر» ساخته «کریستوفر نولان» که تا به امروز فروش ۹۵۱ میلیون دلاری را رقم زده است.

از مهم‌ترین فیلم‌هایی که برای اکران در سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده می‌توان به دنباله فیلم سینمایی «جوکر» اشاره کرد که قرار است از ۴ اکتبر ۲۰۲۴ از سوی کمپانی برادران وارنر اکران شود.