فهرستي از فيلم‌هاي جشنواره فجر اعلام شده كه به اذعان بسياري از كارشناسان سينما نه تنها كمترين رغبت و انگيزه براي تماشاي آن و حضور در جشنواره فجر به وجود نمي‌آورد كه مشخص نيست اين فيلم‌ها در اكران سال آينده و در جذب مخاطب موفق خواهند بود يا خير؟

چارسو پرس: تینا جلالی در روزنامه اعتماد نوشت: هفته گذشته فیلم‌های بخش مسابقه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد تا مشخص شود ویترین سال آینده سینمای ایران در اکران عمومی را چه موضوع و سوژه‌هایی دربرمی‌گیرد.

فهرستی از فیلم‌هایی که به اذعان بسیاری از کارشناسان سینما نه تنها کمترین رغبت و انگیزه برای تماشای آن و حضور در جشنواره فجر به وجود نمی‌آورد که مشخص نیست این فیلم‌ها در اکران سال آینده و در جذب مخاطب موفق خواهند بود یا خیر؟

مهرزاد دانش منتقد سینما و عضو هیات داوران سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در توییتی نوشت: حتی حسش نیست نگاهی گذرا به فهرست این فیلم‌ها شود.
هرچند پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که امسال حضور فیلم‌های کمدی در جشنواره بیشتر باشد اما فیلم‌های انتخاب‌شده در بخش سودای سیمرغ بیش از هر چیز نشان از سیاستی است که محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در همان ابتدای ریاست بر آن تاکید داشت. خزاعی در اغلب سخنرانی‌های خود از لزوم سینمای انقلابی و اسلامی در دوران مدیریتش صحبت می‌کرد و حالا اکثر فیلم‌های چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر رنگ و بوی جنگی و انقلابی و اسلامی دارند، طوری‌که بعضی رسانه‌ها به شوخی تیتر زدند که این جشنواره فیلم فجر است یا جشنواره فیلم دفاع مقدس؟
اما موضوع دیگری که در چند روز گذشته حواشی زیادی برای جشنواره رقم زده، غیبت فیلم‌های مهران مدیری و رامبد جوان در این رویداد است. از همان ابتدای رسانه‌ای شدن نام فیلم‌ها در بخش مسابقه، این پرسش برای رسانه‌ها به وجود آمده بود که چرا برخلاف گمانه‌زنی‌ها، ساخته‌های رامبد جوان و مهران مدیری در فهرست فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال نیست؟
تا اینکه محمدرضا عباسیان به این حواشی پایان داد و در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: رامبد جوان و مهران مدیری در سینما خیلی چهره نیستند بیشتر چهره تلویزیونی هستند و سابقه‌شان در سینما تاثیرگذار نیست.
ما در این نوشته به هیچ عنوان قصد دفاع از فیلم‌های رامبد جوان و مهران مدیری را نداریم، اما این صحبت‌های عضو هیات انتخاب جشنواره درباره چهره نبودن رامبد جوان و مهران مدیری در سینما چند پرسش در ذهن به وجود می‌آورد.
1- کاش آقای عباسیان توضیح دهند ملاک انتخاب فیلم در جشنواره فیلم فجر از نظر ایشان چیست؟ مگر برای انتخاب فیلمی در بخش مسابقه فیلمسازان باید چهره باشند؟ آیا در درجه اول و ملاک برای راهیابی فیلمی به بخش مسابقه کیفیت فیلم است یا چهره بودن سازندگان فیلم؟
2- کاش آقای عباسیان به سابقه مهران مدیری و رامبد جوان در سینما نگاهی بیندازند، به عنوان نمونه‌ فیلم «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان سال 89 در بیست‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی را ویشکا آسایش برای بازی در فیلم «ورود آقایان ممنوع» دریافت کرد.
3- آقای عباسیان بهتر از هرکسی باید بدانند مهران مدیری پیش از اینکه چهره تلویزیونی شود حضورش در سینما بود و در فیلم «دیدار» با تم جنگ و جبهه به کارگردانی محمدرضا هنرمند بازی کرد.
4- با صحبت‌های آقای عباسیان کاش توضیح بدهند از نظر او سروش صحت که فیلمش در بخش مسابقه حضور دارد چهره سینمایی است یا تلویزیونی؟
به نظر می‌رسد عدم حضور فیلم‌های مهران مدیری و رامبد جوان در بخش مسابقه جشنواره فجر، بیشتر به ترکیب انقلابی و خالص‌سازی که آقایان مد نظر دارند برمی‌گردد، نگاهی به فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه دلیلی بر این مدعاست.


منبع: سینما اعتماد
نویسنده: تینا جلالی