چارسو پرس: «سفیدبرفی و هفت کوتوله» (Snow White and the Seven Dwarfs) محصول سال ۱۹۳۷ اغلب به عنوان اولین انیمیشنی شناخته میشود که اولین پرنسس دیزنی را معرفی کرده است. اما در حقیقت اینطور نیست. عنوان اولین پرنسس دیزنی باید به یکی دیگر از شخصیتهای این کمپانی تعلق بگیرد که سه سال قبل از «سفیدبرفی و هفت کوتوله» ساخته شده بود. پرنسسهای دیزنی به یکی از عناصر اصلی فرهنگ عامه تبدیل شدهاند و از تصویرسازیهای کلاسیکتری مانند سیندرلا و سفیدبرفی به قهرمانهای امروزی مثل السا در انیمیشن «یخزده» (Frozen) و آشا در انیمیشن «آرزو» (Wish) تبدیل شدهاند. پرنسسهای دیزنی که بعد از اولین حضور سفیدبرفی به یک مفهوم انقلابی در دنیای انیمیشن تبدیل شدند، در طول ۸۶ سال گذشته تغییرات زیادی کردهاند.
محبوبیت پایدار این فیلم محصول سال ۱۹۳۷ احتمالا به همین دلیل است تا جایی که حتی دیزنی در حال ساخت یک بازسازی لایو اکشن از «سفیدبرفی» است و بسیاری آن را منشا پرنسسهای دیزنی میدانند. اگر منصف باشیم، «سفیدبرفی و هفت کوتوله» اولین فیلم بلندی است که یک پرنسس دیزنی را دنبال میکند و بی دلیل نیست که یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ دیزنی در نظر گرفته میشود. تا دهه ۱۹۵۰ خبری از «سیندرلا» (Cinderella) و «زیبای خفته» (Sleeping Beauty) نبود. با این حال، قهرمان دیگری که با توصیف پرنسس دیزنی مطابقت دارد، برای اولین بار در یک فیلم کوتاه ظاهر شد که به قبل از ماجراجویی سفیدبرفی مربوط میشود.
پرسفون از نظر فنی اولین پرنسس دیزنی است که ۳ سال قبل از سفیدبرفی معرفی شد
اگرچه سفیدبرفی اغلب اولین پرنسس دیزنی نامیده میشود، اما این عنوان از نظر فنی به پرسفون در کارتون «الهه بهار» (The Goddess of Spring) دیزنی میرسد. این فیلم کوتاه محصول سال ۱۹۳۴ به عنوان بخشی از مجموعه «سمفونی احمقانه» (Silly Symphony) استودیو و سه سال قبل از فیلم «سفیدبرفی و هفت کوتوله» به نمایش درآمد. این فیلم کوتاه نه دقیقهای به ماجرای ربوده شدن پرسفون (که برگرفته از الهه یونانی به همین نام است) توسط هادس و عواقب آن میپردازد. اگرچه بینندگان نمیتوانند مثل سفیدبرفی زمان زیادی را با پرسفون سپری کنند، اما او شرایط لازم برای شناخته شدن به عنوان یک پرنسس سنتی دیزنی را دارد.
همانطور که مجله اسمیتسونیان (Smithsonian Magazine) اشاره میکند، این واقعیت که پرسفون دختر زئوس است، او را به یک خاندان سلطنتی منتسب میکند، اگرچه بسیاری از انیمیشنهای بعدی دیزنی دیگر بر این اصل برای عضوی از خانواده سلطنتی بودن یک پرنسس تکیه نمیکنند. با این حال، نسب پرسفون در «الهه بهار»، موقعیت پرنسسی او را محکم میکند. البته این تنها ویژگی او برای داشتن استانداردهای دیزنی نیست. در واقع، پرسفون خودش این استاندارد را بوجود آورد و به عنوان طرح اولیه برای سفیدبرفی و دیگر پرنسسهای برجسته عمل کرد.
پرسفون چگونه راه را برای سفیدبرفی هموار کرد؟
بیشتر فیلمهای اولیه دیزنی بر روی شخصیتهای حیوانی متمرکز بودند و «الهه بهار» به عنوان آزمایشی برای پروژهای با نقش اول انسانی، بهویژه برای ساخته شدن «سفیدبرفی و هفت کوتوله» عمل کرد. پس شاید تعجبی نداشته باشد که پرسفون شباهتهای زیادی به سفیدبرفی و دیگر پرنسسهای کلاسیک دیزنی داشته باشد. مهمتر از همه، پرسفون در تمام مدت زمان فیلم «الهه بهار» با حیوانات میتواند ارتباط برقرار کند؛ ویژگی مشترکی در بسیاری از پرنسسهای دیزنی مثل سفیدبرفی و سیندرلا.
طرحهای متحرک شخصیت پرسفون همچنین نشان میدهد که چگونه حرکات و ظاهر شخصیت به پرنسسهای بعدی منتقل شده است. چرخش و حرکات رقص که در طرحهای اولیه دیده میشود را میتوان در دیگر آثار کلاسیک دیزنی مشاهده کرد. استایل و ظاهر پرسفون هم بهظاهر زمینهای برای قهرمانان اولیه دیزنی ایجاد کرد. بدون پرسفون ممکن بود «سفیدبرفی و هفت کوتوله» بسیار متفاوت به نظر برسد. به همین دلیل است که طرفداران دیزنی باید به پرسفون اعتبار بیشتری بدهند، حتی اگر «الهه بهار» محبوبترین یا شناختهشدهترین داستان کلاسیک این کمپانی نباشد.
///.
منبع: دیجیمگ