یک مستندساز با اشاره به این‌که چندروز به برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر مانده و هنوز اسامی آثار مستند راه‌یافته به این رویداد اعلام نشده است از بی‌توجهی به سینمای مستند گلایه کرد.

چارسو پرس: مهدی بخشی‌مقدم مستندساز که با مستندهای «خانه‌ای برای تو» و «خونه مامان شکوه» در ۲ دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته است، درباره حضور مستند در این رویداد به خبرنگار گفت: جشنواره فیلم فجر در چند سال اخیر نشان داده است که فیلم مستند به‌صورت تزیینی در کنار دیگر آثار در این رویداد حضور دارد و نمایش آن‌ها اهمیتی زیادی برایش ندارد، این مساله در نحوه اکران و خبررسانی درباره آثار مستند هم مشاهده می‌شود. من با حضور در ۲ دوره جشنواره فجر، این مساله را لمس کرده‌ام تا جایی که نسبت به لزوم حضور مستندها در جشنواره فجر به شک افتادم، انگار که می‌خواهیم خودمان را به زور در جایی، جا دهیم که هیچ اهمیتی برای ما قایل نیست.

وی ادامه داد: نگاه مدیران سینمای ایران به فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر، نگاه بالا به پایینی است و به ما این تصور را می‌دهد که مستند در درجه دوم یا سوم اهمیت قرار دارد؛ این مساله در سانس‌های بسیار بد نمایش آثار و برگزار نشدن جلسه پرسش و پاسخ و ... مشهود است تا جایی که حتی در حال حاضر و فقط چند روز مانده به برگزاری دوره چهل و دوم جشنواره، هنوز آثار مستند راه‌یافته به این رویداد اعلام نشده‌اند و همه خبرها درباره فیلم‌های سینمایی داستانی‌ است.

این مستندساز با اشاره به اینکه جشنواره مستندسازان «سینماحقیقت» است، درباره چگونگی حل این مشکلات بیان کرد: امیدوارم مدیران جشنواره فیلم فجر نگاه‌شان را به فیلم مستند تغییر دهند و اهمیت، تاثیرگذاری و جریان‌سازی‌ را که فیلم مستند دارد، درک کنند و به این فیلم‌ها بها دهند به این مفهوم که برای برگزاری نشست‌های پرسش‌ و پاسخ، پوشش خبری، اکران و دیده شدن آن‌ها توسط مردم تلاش کنند. این رویداد می‌تواند در دیده شدن آثار تاثیرگذار باشد چراکه آثار راه‌یافته در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر هم به نمایش در می‌آیند و با وجود مخاطبان گسترده‌ جشنواره، سینمای مستند به مخاطب عام بیشتر معرفی می‌شود.

بخشی‌مقدم یادآور شد: متاسفانه مدیران سینمایی هنوز فیلم مستند را به شکل فیلم دم دستی، راحت و جمع و جور، با بودجه‌های اندک می‌بینند و تا وقتی این نگاه درست نشود، فیلم‌های مستند در هیچ رویدادی، جایگاه خود را پیدا نمی‌کند. اگر کمک‌هایی در زمینه اکران به فیلم‌های مستند شود و مستندساز نیز بتواند حرف خود را صریح و بدون ملاحظات بیان کند، سینمای مستندمان خیلی جلوتر از سینمای داستانی خواهد بود. حتی در شرایط فعلی نیز مستندهای بهتری را نسبت به سینمای داستانی عرضه کرده‌ایم که تاثیرگذار بوده‌اند. سینمای مستند چند پله بالاتر از سینمای داستانی‌ است و این را می‌توان در حضور و به دست آوردن جوایز معتبر بین‌المللی مشاهده کرد.


منبع: خبرگزاری مهر