در این نوشتار به سراغ ۱۱فیلمی می‌رویم که دنیل دی-لوئیس از حضور در آن‌ها کناره‌گیری کرده است یاد خود سازندگان بنا به دلایلی این بازیگر سرشناس را برنگزیدند.

چارسو پرس: دنیل دی-لوئیس را می‌توان یکی از وسواسی‌ترین هنرپیشگان در گزینش نقش‌ها در دنیای سینما به شمار آورد. برای همین جای شگفتی ندارد که بفهمید این بازیگر چندین نقش برجسته را در طول دوران فعالیت خود رد کرده باشد. دنیل دی-لوئیس که بیش‌تر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران دوران خود به حساب می‌آید، توانسته با این گزینش وسواسی خود جوایز مهم فراوانی را به دست آورد که از بین آن‌ها می‌توان به ۳ اسکار برای فیلم‌های My Left Foot سال ۱۹۸۹، There Will Be Blood سال ۲۰۰۷ و Lincoln سال ۲۰۱۲ اشاره کرد.

آوازه‌ی این که دی-لوئیس چه میزان برای آماده شدن برای نقش‌های زمان می‌گذارد در دنیای سینما پیچیده است. این شیوه‌ی متد اکتینگ به این معنا بود که این بازیگر، به ویژه در دوره‌ی پایانی فعالیتش، باید وسواس بیش‌تری برای گزینش نقش‌هایش به خرج می‌داد و طبیعتاً موقعیت‌های فراوانی را هم رد کرد. بدین ترتیب، در این نوشتار به سراغ ۱۱تا از فیلم‌هایی می‌رویم که دنیل دی-لوئیس از حضور در آن‌ها کناره‌گیری کرده است یاد خود سازندگان بنا به دلایلی این بازیگر سرشناس را برنگزیدند.

Sid and Nancy

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش سید ویشس

این فیلم درام بریتانیایی درباره‌ی نوازنده‌ی بیسِ سکس پیستولز یکی از نقش‌هایی بود که دنیل دی-لوئیس می‌خواست در ابتدای دوران فعالیتش در آن حضور داشته باشد ولی زمانی که گری اولدمن (که در ابتدا این نقش را رد کرده بود) علاقه نشان داد، دی-لوئیس کنار رفت. در حالی که دنیل دی-لوئیس پس از کناره‌گیری از این ساخته سرگرم The Unbearable Lightness of Being شد، فیلم Sid and Nancy به پیچیدن آوازه‌ی گری اولدمن کمک کرد.

Philadelphia

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش اندرو بکت

دی-لوئیس انتخاب نخست برای ایفا نقش اندرو بکت در فیلم Philadelphia سال ۱۹۹۳ برای حضور در برابر دنزل واشینگتن بود. با این وجود دنیل دی-لوئیس در پایان از این ساخته‌ی هالیوودی کناره‌گیری کرد و در کشور خود ایرلند بار دیگر با جیم شریدان روی پروژه‌ای شخصی‌تر با نام In the Name of the Father کار کرد. بدین گونه بود که تام هنکس برای بازی در Philadelphia برگزیده شد و در اسکار آن سال با دنیل دی-لوئیس در دسته‌بندی بهترین بازیگر نقش نخست مرد رقابت کرد و پیروز شد.

Pulp Fiction

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش وینسنت وگا

فیلم Pulp Fiction یکی از نمونه‌های انگشت‌شماری به حساب می‌آید که در آن خود دی-لوئیس مشتاقانه خواهان حضور در یک ساخته بود. این بازیگر که از این فیلم‌نامه‌ی نامتعارف خوشش آمده بود از سمت کمپانی میرامکس تبدیل به یکی از گزینه‌های برجسته‌ی ایفای نقش وینسنت وگا شد. کوئنتین تارانتینو که در آن زمان هنوز روی بازنویسی فیلم‌نامه‌ی Pulp Fiction کار می‌کرد، عملاً هیچ کسی را سوای جان تراولتا برای این نقش نمی‌خواست تا در پایان نام دنیل دی-لوئیس از روی میز کنار برود.

Interview with the Vampire

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش لستا دی لینکور

دنیل دی-لوئیس در ابتدا برای ایفای نقش لستا پیش از تام کروز در نظر گرفته شده و مورد تأیید آن رایس نیز قرار گرفته بود ولی از این فیلم کناره‌گیری کرد. این فیلم فانتزی در هر صورت به موفقیت رسید و رایس پس از تماشای ایفای نقش تام کروز احساس کرد که گزینش این بازیگر درست بود؛ در حالی که هنگام بیرون رفتن دی-لوئیس و انتخاب تام کروز دهان به انتقاد گشود.

Batman Forever

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش بروس وین/بتمن

زمانی که مایکل کیتون اعلام کرد که در سومین فیلم شوالیه‌ی تاریکی به ایفای نقش بتمن نخواهد پرداخت، هر بازیگری که می‌توان تصور کرد برای این نقش در نظر گرفته شد تا این که وال کیلمر نقاب خفاشی را به چهره گذاشت. یکی از این نام‌ها هم دنیل دی-لوئیس بود که البته علاقه‌ی کمی برای ایفای نقش این شخصیت کمیک بوکی نشان داد. همچنین شنیده می‌شد که این بازیگر برای نقش ریدلر در فیلم The Dark Knight Rises کریستوفر نولان مد نظر بود اما هرگز چیزی تأیید نشد.

The English Patient

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش لاسلو آلماشی

فیلم درام The English Patient که در دوره‌ی جنگ جریان دارد توانست با بردن جایزه بهترین فیلم اسکار به موفقیت بالایی دست پیدا کند. دنیل دی-لوئیس یکی از گزینه‌هایی بود که برای ایفای نقش شخصیت اصلی در نظر گرفته شده بود ولی او ترجیح داد روی برگردان The Crucible کار کند تا این نقش به رالف فاینس برسد.

Shakespeare in Love

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش ویلیام شکسپیر

این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی اسکار در ابتدا قرار بود با حضور جولیا رابرتسی ساخته شود که باور داشت تنها دنیل دی-لوئیس می‌تواند نقش مقابلش به عنوان شکسپیر جوان را بازی کند. زمانی که سازندگان Shakespeare in Love نتوانستند دی-لوئیس را برای این فیلم استخدام کنند، این بازیگر زن نیز از حضور از اثر کنار رفت. به جایش جوزف فاینز و گوئینت پالترو برای فیلم جان مدن برگزیده شدند.

The Lord of the Rings

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش آراگورن

پیتر جکسون چندین بار نقش آراگورن را به دنیل دی-لوئیس برای سه‌گانه‌ی The Lord of the Rings پیشنهاد داد ولی پایبندی دور و دراز به حضور در سه فیلم برای این متد اکتور در سال ۲۰۰۱ بسیار سنگین به چشم می‌آمد. در نتیجه، استوارت توانسند ابتدا برای این نقش انتخاب شد اما در پایان ویگو مورتنسن به نقش آراگورن رسید. البته خود این بازیگر نیز سیزده سال بعد، از بازگشت برای ایفای نقش آراگورن در تریلوژی The Hobbit سر باز زد.

The Passion of the Christ

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش عیسی مسیح

اگر گزارش‌های ابتدایی در سال ۲۰۰۴ درست باشند، دنیل دی-لوئیس گزینه‌ی اصلی برای ایفای نقش عیسی مسیح در حماسه‌ی خونین مذهبی مل گیبسون مد نظر بود. هر چند تیم گزینش بازیگر The Passion of the Christ چهره‌ی دی-لوئیس را بیش از حد اروپایی برای ایفای نقش چنین شخصیت مشخصی دانستند تا نام او از این ساخته کنار گذاشته شود.

Sherlock Holmes: A Game of Shadows

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش جیم موریارتی

در دوره‌ی پیش‌‌تولید Sherlock Holmes: A Game of Shadows در سال ۲۰۱۰، دنیل دی-لوئیس یکی از گزینه‌های ایفای نقش جیم موریارتی به عنوان دشمن بنیادین شرلوک هولمز بود. دنباله‌ی Sherlock Holmes موفق گای ریچی با ایفای نقش رابرت داونی جونیور هیجان فراوانی را همراه خود داشت و بازیگران فراوانی برای نقش موریارتی در نظر بودند. هر چند دنیل دی-لوئیس با بیان این که در آن زمان نمی‌خواست درگیر فیلم‌های بلاک‌باستر باشد این نقش را رد کرد.

Black Mass

۱۱ فیلم که دنیل دی‌لوئیس از حضور در آن‌ها انصراف داد
  • نقش وایتی بالجر

دی-لوئیس گزینه‌ی نخست برای ایفای نقش وایتی بالجر گنگستر در فیلم Black Mass بود ولی خیلی زود این نقش را رد کرد تا جانی دپ انتخاب شود. نکته‌ی جالب این است که انگار دپ پیش از این نیز به خاطر کناره‌گیری دی-لوئیس توانسته بود نقش ایکابد کرین را در فیلم Sleepy Hollow سال ۱۹۹۹ به دست آورد.

///.


منبع: ویجیاتو