گیشه سینمای ژاپن در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۴ درصدی به بالاترین سطح پس از همه گیری یعنی ۱.۵ میلیارد دلار (۲۲۱.۵ میلیارد ین) رسید.

چارسو پرس: انجمن تولیدکنندگان فیلم های سینمایی ژاپن اعلام کرد مجموع فروش سینمای ژاپن در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۴ درصدی به بالاترین سطح پس از همه گیری و به ۱.۵ میلیارد دلار (۲۲۱.۵ میلیارد ین) رسید که به لطف اکران انیمه‌های قدرتمند و بازگشت مداوم مخاطبان به سینما بود و نکته جالب توجه اینجاست که چهار فیلم پرفروش ژاپن در سال گذشته انیمیشن و انیمه بودند.

فیلم‌های هالیوودی نیز همانند سال گذشته؛ سهم حدود ۳۱ درصدی خود را در گیشه سینمای ژاپن حفظ کردند، اگرچه «ین» بسیار ضعیف درآمدها را بر حسب دلار کاهش داد.

کاهش ارزش پول ژاپن در برابر دلار به این معنی است که با تبدیل فروش سالانه به دلار، فروش سینمای ژاپن نسبت به ۱.۶۴ میلیارد دلار سال ۲۰۲۲  کاهش یافته است، حتی اگر درآمد ین از ۲۱۳ میلیارد ین افزایش یابد. در مجموع ۶۷۶ فیلم‌های وارداتی در ژاپن طی سال گذشته میلادی اکران شد که ۴۵۲ میلیون دلار فروخت در حالی که ۹۹۵ میلیون دلار نیز از محل اکران ۵۵۵ فیلم داخلی حاصل شده است.

به گزارش ورایتی، در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ سینمای ژاپن، انیمیشن «اولین اسلم دانک» قرار دارد که بر اساس یک مانگای بسکتبال موفق ساخته شد و ۱۰۷ میلیون دلار فروخت  پس از آن انیمیشن «برادران سوپرماریو» با ۹۵ میلیون دلار و جدیدترین انیمیشن از مجموع «کاراگاه کونان» با  فروش ۹۴ دلاری قرار گرفت.

این سه عنوان تنها عناوینی بودند که از فروش  ۱۰ میلیارد ین (۶۸ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۳ فراتر رفتند، اگرچه فروش کلی سال ۲۰۲۳ تنها پس از بالاترین رکورد تاریخ ۱.۷۷ میلیارد دلار (۲۶۱ میلیارد ین) در سال ۲۰۱۹ قرار دارد.

انیمه «پسر و مرغ ماهیخوار» ساخته «هایائو میازاکی» هم با فروش ۵۸ میلیون دلاری در جایگاه چهارم قرار گرفت و «ماموریت غیرممکن: روزشمار مرگ قسمت اول» با ۳۷ میلیون دلار تنها فیلم هالیوودی بود که توانست به فهرست ۱۰ فیلم برتر گیشه راه یابد.

مجموع بلیت فروشی‌ سینمای ژاپن با افزایش ۲ درصدی به ۱۵۵.۵ میلیون نفر رسید و تعداد سالن‌های نمایش با افزایش جزئی به ۳۶۵۳ رسید.

موفقیت غیرمنتظره فیلم ژاپنی «گودزیلا منهای یک» در بازار آمریکا هم توجهات زیادی را به خود جلب کرد و «هیرویاسو ماتسوئوکا» مدیر عامل استودیو توهو، سازنده معروف‌ترین هیولای ژاپنی گفت که این فیلم برای اولین بار درامد این استودیو را به ۱۰۰ میلیارد ین (۶۸۰ میلیون دلار) رساند.

«گودزیلا منهای یک» بیش از ۵۵ میلیون دلار در ایالات متحده فروخت و سومین فیلم پرفروش غیرانگلیسی زبان در بازار ایالات متحده نام گرفت و از فیلم برنده اسکار «انگل» پیشی گرفت و رکوردهای متعددی مانند بزرگترین فروش افتتاحیه یک فیلم خارجی را به نام خود ثبت کرد.