محمدرضا ورزی کارگردان فیلم «پروین» که به مقطعی از زندگی پروین اعتصامی بانوی شاعر ایرانی می‌پردازد، معتقد است فیلمسازان می‌توانند با قرائت‌های مختلف به زندگی مفاخر و بزرگان کشورمان بپردازند.

چارسو پرس:فیلم سینمایی «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا امسال در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد و امروز سه شنبه ۱۷ بهمن ماه قرار است برای اهالی رسانه در خانه جشنواره به نمایش گذاشته شود.

به همین بهانه محمدرضا ورزی درباره داستان و ویژگی‌های این فیلم سینمایی بیان کرد: «معجزه پروین» برشی از زندگینامه پروین اعتصامی بانوی شاعر ایرانی است که از مقطعی از زندگی او آغاز و به مرگ وی ختم می‌شود.

وی درباره دلیل ساخت فیلمی درباره پروین اعتصامی توضیح داد: من از سال‌های خیلی دور به شخصیت پروین اعتصامی علاقه‌مند بودم و در نتیجه از سال ۹۳ اقدام به تحقیق و نگارش این فیلمنامه کردم.

کارگردان «تبریز در مه» تصریح کرد: بیشتر تلاش و مقاومت یک زن برای ابقای خودش در این فیلم مورد توجه ما بوده است. در جامعه‌ای که مردمحور بود و به زن‌ها بها داده نمی‌شد خانم پروین اعتصامی با مقاومت و تلاش باعث شد که دیوان اشعار او ثبت و جاودانه شود درحالی که مخالف و منتقد هم زیاد داشت. مقاومت و تلاش پروین اعتصامی در آن سال‌ها بسیار تحسین برانگیز بود و این روحیه می‌تواند برای بانوان محترم ایرانی الگو باشد.

این کارگردان درباره انتخاب مارال بنی‌آدم برای ایفای نقش پروین بیان کرد: طبیعی است که برای اینگونه نقش‌ها بازیگران مختلفی بررسی و با آن‌ها گفت‌وگو می‌شود. به نظر من خانم مارال بنی‌آدم برای این نقش انتخاب خیلی خوبی بود زیرا خود او طبع شاعری دارد و توانایی بازیگری او را در دیگر آثار دیده بودم. آقای خلج تست گریمی از او گرفت و آن تست گریم نتیجه خوبی داشت. همراهی مارال بنی‌آدم نیز بسیار در ایفای این نقش مؤثر بود.

عاشقانه پای «پروین» ایستادیم/ زندگی مفاخر دستمایه فیلم شود

 

کارگردان «معمای شاه» درباره جشنواره فیلم فجر امسال گفت: من پیش‌بینی از جشنواره امسال ندارم زیرا فیلم‌های خوبی در جشنواره حضور دارند. ما تلاشمان را کردیم و عاشقانه پای این کار ایستادیم.

ورزی در پایان درباره لزوم ساخت فیلم درباره مفاخر ایران بیان کرد: در سینمای ایران به بیوگرافی مفاخر کم پرداخته شده است و شاید تنها جایی که در این سال‌ها به ساخت فیلم‌های بیوگرافی بها داده، بنیاد سینمایی فارابی است. فیلم «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی را که دیدم بسیار از آن فیلم لذت بردم زیرا سال‌ها کسی شهامت پیدا نمی‌کرد که سراغ این سوژه برود. بنابراین لازم است فیلمسازان با قرائت‌های مختلف به زندگی مفاخر و بزرگان کشورمان بپردازند.

مارال بنی آدم، آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، حسین پاکدل، محمد علی نجفی، امیرحسین صدیق، رامین ناصر نصیر، رضا فیاضی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی، حسام نواب صفوی، ملیکا شریفی نیا، محمدشعبان‌پور، الهه جعفری، محمدرضا شهبانی نوری، مریم ورزی، محمد ساربان، مجید جعفری، شهراد بانکی، عباس علی محمدی و امیر رضا انوریان از جمله بازبگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

گروه سازنده «معجزه پروین» نیز عبارتند از مدیر فیلمبرداری: فرشاد خالقی، مهدی حسینی وند، تدوین: مهدی حسینی وند، آهنگساز: بهزاد عبدی، مدیر صدابرداری: ارسلان کیان ارثی، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، طراح صحنه: مسعود اوسطی، صحنه آرا: سوفیا شکری، طراح لباس: رؤیا ابراهیمی، دستیار اول کارگردان: روهام مخدومی، مدیر برنامه ریزی: حسین متحد، منشی صحنه: سحرناز ضیایی، عکاس: احمدرضا شجاعی، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، صداگذاری: مهرداد جلوخانی، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقا بیک، مستند پشت صحنه: مریم ورزی، گروه تولید و تدارکات: امیر فیاض، علیرضا حق شناس، سعید هرانُف، حمید نخعی، محصول: بنیاد سینمایی فارابی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.


منبع: خبرگزاری مهر