مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی کشور که برای افتتاح جشن‌های اردیبهشت تئاتر ایران در مشهد به سر می‌برد؛ با بیان اینکه مهمترین برنامه ما در تئاتر توجه و تقویت اجراهای عمومی است، گفت: مشهد گام بلندی در مسیر تعالی هنر نمایشی برداشته است.

 

سایت خبری تئاتر: مدیر اداره کل هنرهای نمایشی کشور در کارگروه منطقه شش که با محوریت هنرهای نمایشی و با حضور نمایندگان 6 استان در مشهد برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق افزود: برگزاری افتتاحیه اردیبهشت تئاتر کشور که به میزبانی مشهد بر پا شد را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم این سال برای تئاتر کشور پر از نیکی و معنویت باشد.

شفیعی با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تئاتر در سال 94 ادامه داد: با نگاه به تاریخ ملتها می‌توان گواهی داد تمامی حکومت‌ها برای همسو کردن جامعه از هنر و هنرمند بهره می‌جسته‌اند چراکه هنرمندان وظیفه به تصویر کشیدن فرهنگ، آداب و عقاید جامعه را برعهده داشته‌اند.

او با اشاره به نقش تئاتر در همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: تئاتر بعنوان گرم‌ترین ابزار ارتباطی است و بسیار می‌تواند در همگرایی جامعه و دولت با مردم موثر باشد بنابراین باید مدیران کل این مهم را بیشتر توجه کنند تا بتوانیم امسال اتفاق‌های خوبی را در کشور رقم بزنیم.

شفیعی ضمن قدردانی از استان خراسان رضوی به دلیل برگزاری شایسته جشن اردیبهشت تئاتر کشور اظهار داشت: حضور استاندار خراسان رضوی در این مراسم ما را دلگرم کرد که مدیران سیاسی نگاه‌شان به فرهنگ، نگاهی رشد یافته است و امیدوارم در دیگر استان‌ها شاهد این حضور و نگاه باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور تاکید کرد: مشهد به دلیل نگاه ویژه به تئاتر و دقت در تصمیم‌گیری و مسیر درست برای تعالی تاتر، گام‌های بلند و قابل تقدیری برداشته است.

شفیعی با اشاره به اینکه در گذشته قامت استوار تئاتر به پایبندی برگزاری جشنواره‌ها بوده که جای تردید نیست اضافه کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که تئاتر ما باید مسیر خود را در جهت جذب مخاطب تغییر و سیستم مدیریتی تئاتر باید عزم خود را بر ارجع قراردادن اجراهای عمومی قرار دهد که مشهد طی سه سال گذشته فعالیت‌های خود را در این مسیر شکل داده است.
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با اشاره به اینکه امروز جامعه مخاطب ما، تحصیلکرده است گفت: حضور این جامعه منجر به آن می‌شود که با آن بیشتر ارتباط برقرار کنیم چرا که او مطالبه گری را از تئاتر می‌داند.
شفیعی افزود: طی سی سال استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، دانشکده های زیادی با عناوین هنرهای نمایشی تاسیس شده و دانشجویانی را تربیت کرده است اما متاسفانه نتوانسته ایم ساختار لازم را برای پاسخگویی نیاز آنها فراهم سازیم.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی کشور ادامه داد: سیاست این اداره کل، واگذاری تمام رویدادهایی است که تاکنون به طور متمرکز توسط مرکز هدایت می‌شده و امروز از استان‌ها می‌خواهیم با توجه به ظرفیت هنرمندان و موقعیت فرهنگی و هنری استان خود، برنامه‌ای مدون در اختیار ما قرار دهند تا ما بتوانیم برنامه‌ریزی معقول‌تری برای تعالی هنر نمایشی داشته باشیم.

شفیعی ادامه داد: مهمترین برنامه ما در حوزه تئاتر توجه و تقویت اجراهای عمومی است اتفاقی که در مشهد خوب پیگیری شده است.

او تاکید کرد: ایجاد اماکن عمومی برای اجراهای عمومی به طور مداوم، ایجاد پایگاه های اینترنتی مثل سایت مشهد تئاتر و باشگاه های اطلاع رسانی را به جد پیگیری می‌کنیم که در این خصوص همیشه از مشهد به عنوان نمونه یاد می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور با اشاره به ایجاد طرح تئاتر شهر در استان ها افزود: تا پایان سال 94 برای تاسیس و تجهیز و تکمیل از 8 سالن تئاتر شهر را حمایت و پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: ایجاد فضای مناسب تئاتر در 8 استانی که در حال تاسیس مجتمع های فرهنگی و هنری است یکی از مصوبات مطرح شده از سوی این اداره کل در شورای عالی وزارت ارشاد بود که این را با جدیت پیگیری می‌کنیم چرا که این ظرفیت ها می‌تواند به ظرفیت تاتر کمک کند.

شفیعی افزود: باید از مشهد آموخت که از حامیان تئاتر، مخاطبان تئاتر، حامیان اجراهای عمومی قدردانی کرد تا بتوان تاثیرگذاری بیشتری را در حوزه تئاتر داشت.

او ادامه داد: ما در حوزه تئاتر باید به موضوع دانایی توجه ویژه ای داشته باشیم چرا که معتقدیم دانایی حلقه مفقوده ای بوده است که در این راستا سعی کرده ایم گام هایی را برداریم همچنین ایجاد ظرفیت های مناسب برای بهره گیری از متون برجسته ایرانی مهمترین برنامه ای است که این اداره کل آن را پیگیری و حمایت می‌کند.

شفیعی با تاکید بر آنکه طرح استقرار گروه های نمایشی را با جدیت پیگیری می‌کنیم افزود: در این راستا طرح تولید متون نمایشی با توجه به آیین نامه و اجرایی کردن طرح اساتید راهنما برای تولید نمایش در سراسر کشور را پیگیری می‌کنیم و نیازمند همکاری و استفاده از تجربیات استانها هستیم.

او با اشاره به اینکه ظرفیت بسیار خوبی در وزارت ارشاد با عنوان موسسات فرهنگی و هنری تک منظوره است افزود: باید گروه های نمایشی را به سمت این ظرفیت هدایت کنید تا بتوانیم بیشتر از آنها حمایت کنیم.

گفتنی است در این جلسه مسئولین استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نیز به بیان دیدگاه‌های خود و مشکلات پیش‌رو پرداختند.

 

اخبار مرتبط:

فراخوان چهارمین جشنواره تئاتر شهر منتشر می شود

نمایشنامه «سیمرغ و سهرورد» منتشر شد

کوروش تهامی: عده‌ای خیلی ساده روی ماه‌ها تلاش خط کشیدند

چه نمایش‌هایی در حوزه هنری اجرا می‌شود؟

یک اثر موزیکال ایرانی به اسپانیا رفت

«آژی‌دهاک» بیضایی به پارس‌جنوبی می‌رود

خوانش «اون آقا اون خانم» در تماشاخانه استاد فنی زاده

یادداشت پیمان معادی برای یک نمایش

نقد «رابینسون کروزوئه» در کانون ملی منتقدان تئاتر ایران

نیکول کیدمن به تئاتر لندن می‌آید

بازیگر «نارنجیغ» جای ۶ نفر بازی می‌کند

سیما تیرانداز از تجربه بازی گرفتن از بازیگر خردسال گفت.

بازیگران ناشنوا در گرگان به روی صحنه می روند

22 نمایش در تهران بر روی صحنه است

چهارمین دوره جشنواره تئاتر سه نقطه برگزار می‌شود

خمسه، نادری و خاسب کارگاه آموزشی برگزار می کنند

27 تراژدی نمایشی و کمدی ویلیام شکسپیر در سروش منتشر شد

«ولپن» در تیاتر باران به صحنه می‌رود