دوستی بخش مهمی از تجربه زنانه است. و بدیهی است که همیشه گل و بلبل نباشد. مثل تمام روابط انسانی، روابط زنان، هر زنی، بالا و پایین دارد. بعضی فیلمها رابطه دوستانه عاشقانه پایدار زنان را به تصویر میکشند و ستایش میکنند، بعضیها نگاه واقعگرایانهتری به پیچیدگیهای روابط چالشبرانگیز میان زنان دارند. این ده فیلم اهمیت و پیچیدگی دوستی زنانه را واکاوی کردهاند.
چارسو پرس: تعریف دوستی میان زنان به مراتب پیچیدهتر و متفاوتتر از دوستی مردانه است. مردان به واسطه حضور در اجتماع و سابقه بیشتر زیست اجتماعی به راحتی با هم ارتباط برقرار میکنند. منافعشان ایجاب میکند که چنین باشند. اما ارتباط انسانی با جنس مخالف یا موافق ضروری است؛ آن هم ارتباط عمیق دوستانه و نه فقط روابط سطحی و گذرا. گفته میشود زنان دوستان خوبی برای هم نیستند. این البته ادعای عوامانهای است؛ اما اگر فرض کنیم غالب مردم چنین باوری دارند یا اصلاً این فرضیه درباره زنان صدق میکند، دلیلی دارد. پدرسالاری مسموم و روند زیستیای که برای زنان تعریف میکند، اجازه وقوع و پایداری دوستی زنانه عمیق را نمیدهد. دوستی به معنای رفاقت. بدیهی است که این درباره تمام زنها صدق نمیکند. اما از آنجا در چنین جامعهای منافع زنان بیشتر در گرو مردان است تا زنان، وقت زیادی برای ایجاد ارتباط دوستانه عمیق میان زنها باقی نمیماند. مخصوصاً اگر زود ازدواج کنند و بچهدار شوند. سینما، به طور ویژه سینمای هالیوود، متأسفانه تحت تأثیر همین تفکر غالب یا به عنوان مبلغ این نوع تفکر نرینه زیاد به این بعد زنان نمیپردازد. اگر به فهرستی که در این مطلب آمده است هم دقت کنید میبینید بیشتر فیلمها درباره روابط زنان محصول اروپاست. امریکا زیاد علاقهای به ساختن فیلم درباره روابط زنان ندارد. یا دستکم در گذشته زیاد علاقه نداشته و امروز دیگر مجبور است به این موضوعات هم بپردازد. به همین خاطر، هر زمان فیلمی بهخصوص در امریکا درباره روابط زنان ساخته میشود، فوقالعاده جریانساز میشود. نمونهاش «تلما و لوئیز» نسخه زنانه «بانی و کلاید» که به نوعی نقطهعطفی در سینمای هالیوود است.
دوستی و روابط زنان میتواند منبعی برای آرامش و پناهگاه زنان باشد. به خصوص در جوامع پدرسالارانه که زن بودن در آن کار دشواری است. و دقیقاً به همین خاطر است که پیدا کردن چند دوست زن که بتوان با آنها ارتباط نزدیک و پایدار برقرار کرد، ضروری است. این وظیفه سینماست که فیلم درباره روابط زنان بسازد. آن شبکه حامی دوستان زن را به تصویر بکشد و تبلیغ کند. وقتی دوستی زنان را بر پرده سینما میبینیم، به روابط دوستانه خودمان با زنان نگاهی میاندازیم. قدر خوبها را میدانیم، بدها یا آنها را که فکر میکنیم دوست خوب یا مناسبی برایمان نیستند، دوباره سبک سنگین میکنیم. تمام لحظاتی که زنان در موقعیتهای سخت از هم حمایت میکنند یا دست به کارهای احمقانه میزنند و میخندند، نمایش همه این لحظات دوستی زنان- که به اندازه دوستی مردان مهم است؛ اصلاً نباید فرقی نداشته باشد- بر پرده سینما میتواند به زنان احساس درکشدگی بدهد. اینکه بالاخره کسی حرفشان، حالشان را میفهمد. بالاخره کسی آنقدر به زنان اهمیت داد که فیلم درباره روابط زنان ساخت. این یعنی پس ما زنان هم در جهان وجود داریم و دیده میشویم.
دوستی بخش مهمی از تجربه زنانه است. و بدیهی است که همیشه گل و بلبل نباشد. مثل تمام روابط انسانی، روابط زنان، هر زنی، بالا و پایین دارد. بعضی فیلمها رابطه دوستانه عاشقانه پایدار زنان را به تصویر میکشند و ستایش میکنند، بعضیها نگاه واقعگرایانهتری به پیچیدگیهای روابط چالشبرانگیز میان زنان دارند. این ده فیلم اهمیت و پیچیدگی دوستی زنانه را واکاوی کردهاند.
شر دختر یکی یکدانه مردی ثروتمند است که از یک ازدواج دیگر پسری دارد، البته پسر همسرش است نه پسر بیولوژیکی خودش. شر با وجود تمام امکانات و آزادیهایی که دارد، پدر تقریباً کنترلگری هم دارد. کنترلگری به شیوه امریکایی. با ورود تای (با بازی بریتانی مورفی خدابیامرز) به زندگی شر و دوست صمیمی مثل خودش زیبا و شیکپوش، او به یکباره رابطهای را با دختری آغاز میکند که هیچ شباهتی به خودش ندارد. نه ثروت او را دارد و نه زیباییهای او را. برای آنکه بتواند با او دوست شود یا از سر مهر کمکش کند تبدیل به شخصیت شادتر و محبوبتری شود، او را به لحاظ ظاهری و رفتاری عوض میکند. تقریباً مثل یک پروژه با او رفتار میکند. چیزهایی را بهاش یاد میدهد که برای جان سالم به در بردن در مدرسه و در عین خوش گذراندن ضروری است.
پای یک برادر کاملاً ناتنی هم در میان است. شر آنقدر به دوستش علاقهمند میشود که با وجود پیدا نکردن عشق در زندگی خودش تلاش میکند تای را به برادرخواندهاش (پل راد جوان) معرفی کند تا این دو با هم رابطهای عاطفی را آغاز کنند. اینجا پای خط قصه رمان جین آستین به میان میآید. شر به یکباره متوجه میشود خودش به این برادر کاملاً ناتنی علاقهمند است. و شر بر سر یک دوراهی مهم قرار میگیرد؟ حالا باید بین خواسته قلبی خودش و دوستش کدام را انتخاب کند؟ با وجود تمام مشکلاتی که بین دخترها به وجود میآید، شر تمام تلاشش را میکند که بدون ضربه زدن به دوست تازهاش رابطهشان را حفظ کند و موفق میشود.
حالا در دهه ۱۹۹۰ آنی و حنا دوباره یکدیگر را میبینند و یاد سالهای اول دوستیشان را زنده میکنند. دیدار دوباره آنها در عین تأثیرگذار و دلگرمکننده و شاد بودن، غمگین هم هست. توانایی مایک لی در خلق شخصیتهایی با تفاوتهای ظریف باعث میشود فیلم واکاوی پرکششی از معنای دوستی را به نمایش بگذارد.
وقتی در پایان فیلم با هم خداحافظی میکنند، در سکوت متوجه پایان رابطهشان میشوند. «دنیای روح» ما را ترغیب میکند قدر دوستان قدیمیمان را که در فرایند رشدمان کمکمان کردهاند، بدانیم. این فیلم که حالا جزو فیلمهای کالت است، بر اساس کمیک بوکی به همین نام اثر دنیل کلوز ساخته شده و در هفتاد و چهارمین مراسم اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.
ویل، کارگردان فیلم در مصاحبهای گفته بود: «این موقعیت بین سوزان و آنی بارها برای من اتفاق افتاده است. خواهرم ازدواج کرد، بهترین دوستم ازدواج کردند، همه ازدواج کردند، جز من.» «دوستدخترها» تصویر صادقانهای از احساس سرگشتگی در دهه بیست زندگی و نقش مهم دوستی در این دوره را به نمایش میگذارد.
در ابتدا از اینکه زندگیهای کسلکنندهشان را پشت سر گذاشته و ماجراجویی را آغاز کردهاند، بسیار خوشحال هستند. تا اینکه لوئیز به مردی که میخواهد به تلما تجاوز کند، در دفاع از او شلیک میکند. فیلم قدرت رابطه زنانه را به نمایش میگذارد. هر دو زن که یکی از دیگری قویتر است، همیشه هوای هم را دارند تا آخر و تا پای جان. حتی وقتی یک جرم ناخواسته منجر به جرایم دیگر میشود و حالا تلما و لوئیز دو مجرم فراریاند. این دو قانونشکن حتی در فرار از دست قانون هم بسیار سرگرمکنندهاند. فیلم پر از هیجان است، بیوقفه و به همین خاطر یک فیلم کلاسیک محسوب میشود. پایان فیلم تلخ اما منطقی است. اگر جور دیگری تمام میشد، اصلاً آن معنایی را که کارگردان میخواسته به ما برساند، نمیداشت.
منبع: دیجیمگ
دوستی و روابط زنان میتواند منبعی برای آرامش و پناهگاه زنان باشد. به خصوص در جوامع پدرسالارانه که زن بودن در آن کار دشواری است. و دقیقاً به همین خاطر است که پیدا کردن چند دوست زن که بتوان با آنها ارتباط نزدیک و پایدار برقرار کرد، ضروری است. این وظیفه سینماست که فیلم درباره روابط زنان بسازد. آن شبکه حامی دوستان زن را به تصویر بکشد و تبلیغ کند. وقتی دوستی زنان را بر پرده سینما میبینیم، به روابط دوستانه خودمان با زنان نگاهی میاندازیم. قدر خوبها را میدانیم، بدها یا آنها را که فکر میکنیم دوست خوب یا مناسبی برایمان نیستند، دوباره سبک سنگین میکنیم. تمام لحظاتی که زنان در موقعیتهای سخت از هم حمایت میکنند یا دست به کارهای احمقانه میزنند و میخندند، نمایش همه این لحظات دوستی زنان- که به اندازه دوستی مردان مهم است؛ اصلاً نباید فرقی نداشته باشد- بر پرده سینما میتواند به زنان احساس درکشدگی بدهد. اینکه بالاخره کسی حرفشان، حالشان را میفهمد. بالاخره کسی آنقدر به زنان اهمیت داد که فیلم درباره روابط زنان ساخت. این یعنی پس ما زنان هم در جهان وجود داریم و دیده میشویم.
دوستی بخش مهمی از تجربه زنانه است. و بدیهی است که همیشه گل و بلبل نباشد. مثل تمام روابط انسانی، روابط زنان، هر زنی، بالا و پایین دارد. بعضی فیلمها رابطه دوستانه عاشقانه پایدار زنان را به تصویر میکشند و ستایش میکنند، بعضیها نگاه واقعگرایانهتری به پیچیدگیهای روابط چالشبرانگیز میان زنان دارند. این ده فیلم اهمیت و پیچیدگی دوستی زنانه را واکاوی کردهاند.
۱. چهار ماجراجویی رنه و میرابل (The Four Adventures of Reinette and Mirabelle)
- سال اکران: ۱۹۸۷، فرانسه
- کارگردان: اریک رومر
- بازیگران: ژوئل میکل، جسیکا فورد، فیلیپ لودنبک، ماری ریورا، فابریس لوکینی
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰
۲. بابونهها (Daisies)
- سال اکران: ۱۹۶۶، چکسلواکی
- کارگردان: ویهرا خیتیلووا
- بازیگران: ایوانا کاربانووا، ییتکا چرهووا
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰
۳. یکی میخواند، دیگری نه (One Sings, The Other Doesn’t)
- سال اکران: ۱۹۷۷، فرانسه
- کارگردان: انیس واردا
- بازیگران: ایوانا کاربانووا، ییتکا چرهووا، رابرت دیدیز، علی رفیعی
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۵ از ۱۰۰
۴. ناشی (Clueless)
- سال اکران: ۱۹۹۵، ایالات متحده
- کارگردان: ایمی هکرلینگ
- بازیگران: آلیسیا سیلورستون، پل راد، بریتانی مورفی، استیسی داش، برکین مایر، دونالد فایسون، جاستین واکر، جرمی سیستو، دن هدایا، والاس شاون
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۵ از ۱۰۰
شر دختر یکی یکدانه مردی ثروتمند است که از یک ازدواج دیگر پسری دارد، البته پسر همسرش است نه پسر بیولوژیکی خودش. شر با وجود تمام امکانات و آزادیهایی که دارد، پدر تقریباً کنترلگری هم دارد. کنترلگری به شیوه امریکایی. با ورود تای (با بازی بریتانی مورفی خدابیامرز) به زندگی شر و دوست صمیمی مثل خودش زیبا و شیکپوش، او به یکباره رابطهای را با دختری آغاز میکند که هیچ شباهتی به خودش ندارد. نه ثروت او را دارد و نه زیباییهای او را. برای آنکه بتواند با او دوست شود یا از سر مهر کمکش کند تبدیل به شخصیت شادتر و محبوبتری شود، او را به لحاظ ظاهری و رفتاری عوض میکند. تقریباً مثل یک پروژه با او رفتار میکند. چیزهایی را بهاش یاد میدهد که برای جان سالم به در بردن در مدرسه و در عین خوش گذراندن ضروری است.
پای یک برادر کاملاً ناتنی هم در میان است. شر آنقدر به دوستش علاقهمند میشود که با وجود پیدا نکردن عشق در زندگی خودش تلاش میکند تای را به برادرخواندهاش (پل راد جوان) معرفی کند تا این دو با هم رابطهای عاطفی را آغاز کنند. اینجا پای خط قصه رمان جین آستین به میان میآید. شر به یکباره متوجه میشود خودش به این برادر کاملاً ناتنی علاقهمند است. و شر بر سر یک دوراهی مهم قرار میگیرد؟ حالا باید بین خواسته قلبی خودش و دوستش کدام را انتخاب کند؟ با وجود تمام مشکلاتی که بین دخترها به وجود میآید، شر تمام تلاشش را میکند که بدون ضربه زدن به دوست تازهاش رابطهشان را حفظ کند و موفق میشود.
۵. من بدون تو (Me Without You)
- سال اکران: ۲۰۰۱، بریتانیا
- کارگردان: ساندرا گلدباچر
- بازیگران: آنا فریل، میشل ویلیامز، کایل مکلاکلن، الیور میلبرن
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۷ از ۱۰۰
۶. دختربچگی (Girlhood)
- سال اکران: ۲۰۱۴، فرانسه
- کارگردان: سلین سیاما
- بازیگران: کاریدجا توره، آسا سیلا، لیندسی کارمو، ماریتو توره
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۶ از ۱۰۰
۷. دختران کاری (Career Girls)
- سال اکران: ۱۹۹۷، بریتانیا
- کارگردان: مایک لی
- بازیگران: کاترین کارتلیج، اندی سرکیس، مارک بنتون
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰
حالا در دهه ۱۹۹۰ آنی و حنا دوباره یکدیگر را میبینند و یاد سالهای اول دوستیشان را زنده میکنند. دیدار دوباره آنها در عین تأثیرگذار و دلگرمکننده و شاد بودن، غمگین هم هست. توانایی مایک لی در خلق شخصیتهایی با تفاوتهای ظریف باعث میشود فیلم واکاوی پرکششی از معنای دوستی را به نمایش بگذارد.
۸. دنیای روح (Ghost World)
- سال اکران: ۲۰۰۱، امریکا، بریتانیا، آلمان
- کارگردان: تری زوئیگاف
- بازیگران: تورا بیرچ، اسکارلت جوهانسون، برد رنفرو، ایلیانا داگلاس، استیو بوشمی، اشلی پلدن
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰
وقتی در پایان فیلم با هم خداحافظی میکنند، در سکوت متوجه پایان رابطهشان میشوند. «دنیای روح» ما را ترغیب میکند قدر دوستان قدیمیمان را که در فرایند رشدمان کمکمان کردهاند، بدانیم. این فیلم که حالا جزو فیلمهای کالت است، بر اساس کمیک بوکی به همین نام اثر دنیل کلوز ساخته شده و در هفتاد و چهارمین مراسم اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.
۹. دوستدخترها (Girlfriends)
- سال اکران: ۱۹۷۸، امریکا
- کارگردان: کلودیا ویل
- بازیگران: ملانی مایرون، باب بالابان، کریستوفر گست، جین اندرسن، مایک کلین، راسل هورتون، ویوسا لیندفورش
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰
ویل، کارگردان فیلم در مصاحبهای گفته بود: «این موقعیت بین سوزان و آنی بارها برای من اتفاق افتاده است. خواهرم ازدواج کرد، بهترین دوستم ازدواج کردند، همه ازدواج کردند، جز من.» «دوستدخترها» تصویر صادقانهای از احساس سرگشتگی در دهه بیست زندگی و نقش مهم دوستی در این دوره را به نمایش میگذارد.
۱۰. تلما و لوئیز (Thelma and Louise)
- سال اکران: ۱۹۹۱، امریکا
- کارگردان: ریدلی اسکات
- بازیگران: سوزان ساراندون، جینا دیویس، هاروی کایتل، برد پیت، کن سوئوفورد
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰
در ابتدا از اینکه زندگیهای کسلکنندهشان را پشت سر گذاشته و ماجراجویی را آغاز کردهاند، بسیار خوشحال هستند. تا اینکه لوئیز به مردی که میخواهد به تلما تجاوز کند، در دفاع از او شلیک میکند. فیلم قدرت رابطه زنانه را به نمایش میگذارد. هر دو زن که یکی از دیگری قویتر است، همیشه هوای هم را دارند تا آخر و تا پای جان. حتی وقتی یک جرم ناخواسته منجر به جرایم دیگر میشود و حالا تلما و لوئیز دو مجرم فراریاند. این دو قانونشکن حتی در فرار از دست قانون هم بسیار سرگرمکنندهاند. فیلم پر از هیجان است، بیوقفه و به همین خاطر یک فیلم کلاسیک محسوب میشود. پایان فیلم تلخ اما منطقی است. اگر جور دیگری تمام میشد، اصلاً آن معنایی را که کارگردان میخواسته به ما برساند، نمیداشت.
منبع: دیجیمگ
https://teater.ir/news/58045