چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در ابتدای بخش سینمای ایران این ماهنامه، سیناپس فیلمهای «روشن» و «احمد به تنهایی» را میخوانیم و سپس نقد و تحلیل هایی که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشتهاند.
پرونده موضوعی فیلم نگار ۲۵۴ به فیلمنامه نویسی برای سریال اختصاص دارد که شامل مطالب خواندنی و متنوعی است از جمله: قواعد نوشتن سریالهای درام تلویزیونی، نگاهی به مقوله پیش داستان در سریالنویسی، راهنمای نگارش فیلمنامه سریال برای تازهکارها، آنچه سریالها میتوانند در مورد شخصیتپردازی به ما بیاموزند، مروری بر ۱۰ سریال تلویزیونی با فیلمنامههایی بسیار درخشان، گفتوگوی جمعی پیرامون فیلمنامهنویسی برای سریال و ... .
بخش سینمای جهان این شماره با سیناپس ناپلئون، برگهای افتاده و مرز سبز آغاز می شود و با نقد و گفتوگوهایی با خالقان این آثار ادامه می یابد؛ مطالعه تطبیقی کتاب و فیلمنامه «فارست گامپ» و ۱۱ نمونه کشمکش برای افزودن جذابیت به فیلمنامه عناوین دیگر این بخش هستند.
فیلمنامه کامل این شماره به «جاماندگان» نوشته دیوید همینگسون اختصاص دارد که توسط میثا محمدی به فارسی برگردانده شده است. یادداشت مترجم، سکانس برگزیده، یک گفت وگو و نقدی بر این فیلمنامه، مطالب پایانی این شماره هستند.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شمارههای قبلی مجله به سامانه فیلم نگار به آدرس www.filmnegar.ir مراجعه کنند.