فصل جوایز اسکار به پایان رسیده و کمپین‌های مربوط به افرادی که در ساخت آثار درخشان سینمایی اخیر دست داشتند، رو به بسته شدن هستند. در سال‌های گذشته، فیلم‌های ابرقهرمانی زیادی توانستند نامزد جوایز اسکار شوند و تعداد بسیار کمی از آنان برنده شدند. معمولاً این فیلم‌ها در دسته‌های جلوه‌های ویژه و طراحی لباس مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند.
چارسو پرس: فصل جوایز اسکار به پایان رسیده و کمپین‌های مربوط به افرادی که در ساخت آثار درخشان سینمایی اخیر دست داشتند، رو به بسته شدن هستند. در سال‌های گذشته، فیلم‌های ابرقهرمانی زیادی توانستند نامزد جوایز اسکار شوند و تعداد بسیار کمی از آنان برنده شدند. معمولاً این فیلم‌ها در دسته‌های جلوه‌های ویژه و طراحی لباس مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند.

هرچند، تعداد خاصی از فیلم‌های ابرقهرمانی هستند که هوادارانشان احساس می‌کنند در دسته‌ای که لیاقتشان را دارند، مورد توجه و تشویق قرار نگرفته‌اند. علی رغم اینکه بازیگران، سازندگان و فیلم‌هایی هستند که به شکل گرفتن مفهوم این ژانر کمک می‌کنند، این خود ژانر ابرقهرمانی است که تبدیل به مانعی در برابر آنان شده است. به هر حال، فیلم‌های این لیست نمونه‌های بسیار خوبی از به تصویر کشیده شدن کیفیت این استعدادها و کار‌هایشان هستند. با ویجیاتو همراه باشید تا با ده فیلم ابرقهرمانی که لیاقت جایزه اسکار داشتند آشنا شویم.

هیو جکمن باید بابت نقش لوگان مورد توجه قرار می‌گرفت


در چه دسته‌ای نامزد شده؟بهترین فیلمنامه اقتباسی
چند جایزه برده؟صفر
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین بازیگر مرد

اگرچه این اثر، قرار بود آخرین خداحافظی ما با عضو معروف ایکس-من باشد، ولورین با فیلم Deadpool and Wolverine به پرده‌های سینما برخواهد گشت. به هر حال، Logan خداحافظی احساسی با این شخصیت محبوب هواداران است. هیو جکمن از سال ۲۰۰۰ نقش آفرینی این شخصیت را برعهده داشته و به نوعی با آن شناخته می‌شود.

با لحنی خشن و روایت شده در آینده‌ای پادآرمانشهری، جکمن بهترین بازی‌اش تا آن زمان را در Logan به نمایش می‌گذارد. لوگان با رابطه‌ای که با چارلز اگزوایر در حال مرگ دارد و یاد گرفتن اینکه چگونه دختر خوانده جدیدش را دوست داشته باشد، شکل گرفته می‌شود. برای چنین شخصیت خشنی، جکمن بین خشم و لطافت لوگان توازنی برقرار می‌کند. چنین ریزه کاری لیاقت مورد توجه قرار گرفتن در بخش بهترین بازیگر مرد، حداقل به عنوان گرامی داشتن نقش او در طول این چند سال را داشت.

فیلم Dark Knight میتوانست برنده بهترین فیلم از این ژانر خاص شود


در چه دسته‌هایی نامزد شده؟بهترین دستاورد در فیلمبرداری، بهترین دستاورد در تدوین، بهترین دستاورد در کارگردانی هنری، بهترین دستاورد در گریم، بهترین دستاورد در میکس صدا، بهترین دستاورد در جلوه‌های ویژه
چند جایزه برده؟دو جایزه در بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین دستاورد در تدوین صدا
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین فیلم

برای فیلمی که در تمامی دسته‌های اسکار نامزد شده بود، عجیب به نظر می‌رسد که خود فیلم نتوانست در بخش بهترین فیلم سال مورد توجه قرار بگیرد. The Dark Knight یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی است که تا به حال ساخته شده و به شدت دید صنعت و هالیوود را به این ژانر عوض کرد.

حداقل، کریستوفر نولان باید در بخش بهترین کارگردانی فیلم، به خاطر ساختن چنین شاهکاری مورد توجه قرار می‌گرفت و با آنکه بازی هیث لجر، از همان لحظه‌ای که مخاطبان برای بار اول شاهد آن بودند، برنده قطعی جایزه بود، فیلم به طور کلی نیز توانست به او در بردن این جایزه کمک کند. میراث The Dark Knight به شدت غنی است و باید به اثری در این ژانر تبدیل می‌شد که جوایز اسکار را در آن سال درو می‌کرد.

رابرت داونی جونیور در نقش مرد آهنی لیاقت بردن یک جایزه اسکار را داشت


در چه دسته‌هایی نامزد شده؟بهترین دستاورد در تدوین صدا، بهترین دستاورد در جلوه‌های ویژه
چند جایزه برده؟صفر
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین بازیگر مرد

رابرت داونی جونیور، خارج از حماسه Iron Man، در فیلم‌های شاهکار زیادی بازی کرده، همانند نقش معروفش در فیلم Chaplin محصول سال ۱۹۹۲، اما انتخاب رابرت داونی جونیور برای نقش آفرینی به عنوان تونی استارک،‌ شاید تاثیر گذارترین تلفیق از شخصیت و بازیگر در صنعت امروزی باشد. تمامی دنیای سینمایی مارول به لطف موفقیت Iron Man ساخته شده و رابرت داونی جونیور از دلایل اصلی آن است.

با آنکه داونی جونیور توانست به لطف Oppenheimer در سال ۲۰۲۴ اسکارش را برنده شود،‌ اما رد کردن این موضوع سخت است که به عنوان ایفای شخصیتی افسانه‌ای، باید به خاطر نقش آفرینی به عنوان تونی استارک، در مقاطعی خاص نامزد جایزه اسکار می‌شد. بازی رابرت داونی جونیور در این نقش بسیار خاص است و هیچکس نمی‌تواند آن پیچیدگی و کاریزما را برای شخصیت مرد آهنی به ارمغان بیاورد.

Megamind می‌توانست به انیمیشن‌های برنده جایزه دریم‌ورکس اضافه شود


در چه دسته‌ای نامزد شده؟هیچ دسته‌ای نامزد نشده
چند جایزه برده؟صفر
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین انیمیشن

با آنکه اخیراً دنباله آن عرضه شده و به یک فاجعه سینمایی شبیه است تا اثری هنری، Megamind همواره به عنوان یکی از انیمیشن‌های قدرنادیده و فوق العاده شناخته خواهد شد. اثر بسیار خوب دریم‌ورکس بدون شک یک نوستالژی محبوب برای گروه سنی خاصی از هواداران است، ولی این موضوع که در سال عرضه خود در بخش بهترین انیمیشن نامزد جایزه اسکار نشد، نابخشودنی است.

با فیلمنامه‌ای دقیق، صداپیشگی‌های فوق العاده، جلوه‌های ویژه زیبا و قوس‌های شخصیتی بسیار خوب، Megamind همانقدر که قبلاً لیاقت توجه و تشویق را داشت، امروزه نیز این لیاقت را هم دارد. فیلم ساده و بامزه است، اما این سفر تبدیل شدن از یک شرور به یک ابرقهرمان، بر اساس نمونه‌های موجود در این ژانر است که این فیلم را به اثری تبدیل کرده که هواداران فیلم‌های ابرقهرمانی باید آن را تماشا کنند.

آنجلا بست لیاقت بردن جایزه به خاطر Black Panther: Wakanda Forever داشت


در چه دسته‌هایی نامزد شده؟بهترین دستاورد در گریم و مدل مو، بهترین دستاورد در آهنگ اورجینال برای فیلم، بهترین دستاورد در جلوه‌های ویژه، بهترین بازیگر نقش مکمل زن
چند جایزه برده؟یک عدد برای بهترین دستاورد در طراحی لباس
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین بازیگر نقش مکمل زن

Black Panther: Wakanda Forever یکی از بهترین فیلم‌های فاز چهارم مارول است، اما اثر کار چالش برانگیزی در حفظ کردن جریان فرنچایز با وجود کنار آمدن با مرگ چادویک بوزمن تکرار نشدنی داشت. اگرچه شخصیت اصلی فیلم شوری بود، قلب و روح اثر ملکه راموندای آنجلا بست بود.

آنجلا بست در هر صحنه خیره کننده بود. بست اعماق غمی که او به عنوان یک مادر با آن رو به رو شده در حالی که سعی دارد واکاندا را در وضعیتی پایدار نگه دارد را به تصویر کشیده است. انجام دادن این کار سخت است، اما احساسات صادقانه‌ای که بست برای نقشش به نمایش گذاشته، سبب نامزدی او در اسکار شد. بسیاری باور دارند که این جایزه لیاقت او بود و همچنان اجرای او به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های این دسته به شمار می‌رود.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem مورد بی‌توجهی قرار گرفت


در چه دسته‌ای نامزد شده؟هیچ دسته‌ای نامزد نشده
چند جایزه برده؟صفر
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین انیمیشن

سال گذشته، سال پر رقابت برای آثار انیمیشنی بود وTeenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem با آنکه در جوایز دیگر توانست نامزد شود، در بخش بهترین انیمیشن اسکار نامزدی به دست نیاورد. از لحاظ زیبایی‌های بصری،Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem با انیمیشنی که کاملاً خود شخصیت‌ها را بازتاب می‌کند، به شدت اثر فوق العاده‌ای است.

تک تک اجزای Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem در بالاترین کیفیت خود قرار دارند و نباید از صداپیشگان و فیلمنامه قوی آن غافل ماند. از جهتی به عنوان یک فیلم، باید یک فرنچایز محبوب را برای مخاطبان امروزی خود بازسازی می‌کرد و توانست از این بابت، از انتظارات فراتر رود. بامزه و پر از لحظات احساسی، فیلمی است که اگر در زمان عرضه اولیه‌اش آن را ندیده‌اید، بهتر است هرچه سریعتر تماشایش کنید.

Spider-Man: Across the Spider-Verse لیاقت برنده شدن را داشت


در چه دسته‌ای نامزد شده؟بهترین انیمیشن
چند جایزه برده؟صفر
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین انیمیشن

Spider-Man: Across the Spider-Verse به داستانی می‌پردازد که به هیچ عنوان، انتظار نمی‌رفت بر روی پرده سینما عملکرد خوبی داشته باشد و به اثری فوق العاده تبدیل شد. به عنوان قسمت اول یک فیلم، Spider-Man: Across the Spider-Verse باید به قدری به عنوان یک فیلم مستقل راضی کننده می‌بود که مخاطبانش را با پایان کلیف هنگری به نوعی رها می‌کرد که بخواهند شاهد فیلم بعدی هم باشند.

Spider-Man: Across the Spider-Verse با صداپیشگی‌های قوی و طراحی‌های زیبایی که صنعت را تغییر داد، فرنچایز را از آن چهره شناخته شده خود تغییر داد. تاثیر Spider-Verse بر روی صنعت انیمیشن انقلابی بوده و Spider-Man: Across the Spider-Verse پتانسیل واقعی سونی پیکچرز انیمیشن را به تصویر کشاند. از هر لحاظ، انیمیشن لیاقت بردن جایزه اسکار را داشت اما دستش از رسیدن به این پیروزی بزرگ باز ماند.

فیلمبردای The Batman مورد توجه قرار نگرفت


در چه دسته‌هایی نامزد شده؟بهترین دستاورد در گریم و مدل مو، بهترین صدابرداری، بهترین دستاورد در جلوه‌های ویژه
چند جایزه برده؟صفر
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین فیلمبرداری

The Batman روح جدیدی را در دنیای سینمایی DC دمید و کار سختی برای نمایش دادن شخصیتی که مخاطبان بارها در آثار مختلف شاهد او بودند داشت. این اثر به حال و هوای کمیک‌ها نزدیک‌تر بود و برداشت بالغانه‌تری از منابع به همراه تعدادی پیچش کلاسیک ابرقهرمانی داشت.

یکی از نقاط قوت The Batman، پالت رنگی آن است. از ترکیبات رنگ تا حرکات دوربین خیره کننده، فیلمبرداری اثر توانست شهر گاتهام را به شیوه‌ای زنده کند که آثار قبلی بتمن نتوانستند این کار را انجام دهند. The Batman بسیار زیبا است و دیدن اینکه دنباله‌اش چگونه می‌خواهد زبانش را حفظ کند، هیجان انگیز است.

Dredd آنقدر قدرنادیده است که اصلاً مورد توجه قرار نگرفت


در چه دسته‌ای نامزد شده؟هیچ دسته‌ای نامزد نشده
چند جایزه برده؟صفر
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین طراحی لباس، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین صدا

Dredd یکی از هزاران آثار اکشن بلاک باستری است که واقعا عالی هستند اما نه توانستند از لحاظ مالی موفق شوند و نه در جشنواره‌ نظر منتقدان را جلب کنند. کیفیت فوق العاده Dredd نباید نادیده گرفته شود، اما این اثر الماس پنهانی است که می‌توانست در هر بخش جوایز اسکار نامزد شود.

از بهترین جلوه‌های ویژه گرفته تا بهترین تدوین صدا، یا شاید بهترین طراحی لباس، هر صحنه Dredd کمک می‌کند تا داستانی را از دنیایی خشن و ترسناک که توسط پلیسانی اداره می‌شود که در کار قاضی، هیئت منصفه و جلادی خود جدی هستند را روایت کند. از نظر موضوعی، Dredd بسیار قدرتمند و اقتباس کاملی از کمیک‌ها است. در کل، علی رغم ریسک پذیری، Dredd نتوانست آن توجه را در جشنواره جوایز بگیرد اما هواداران پشت فیلم ایستادند.

سم ریمی لیاقت جایزه گرفتن برای Spider-Man را داشت


در چه دسته‌هایی نامزد شده؟بهترین صدابرداری، بهترین جلوه‌های ویژه
چند جایزه برده؟صفر
در چه دسته‌ی دیگری لیاقت نامزدی و جایزه داشت؟بهترین کارگردانی

حقیقت این است که بدون فیلم‌های ابرقهرمانی سم ریمی، امروزه وضعیت فیلم‌های ابرقهرمانی فرق می‌کرد. ریمی کسی بود که وسیله تار زدن از کمیک‌ها را از کمیک‌ها برداشت و به آن جلوه و رنگ سینمایی داد. Spider-Man اثر بسیار موفقی بود که مرزهایی را شکست که فیلم‌های کلاسیک ابرقهرمانی بالاجبار با آن رو به رو می‌شدند.
اگرچه برخی افراد باور دارند این Spider-Man 2 بود که سم ریمی به طور کامل خودش را نشان داد، کاری که زمینه چین آغاز یک فرنچایز بود نباید نادیده گرفته شود. ریمی یک بنیانگذار بود و سال‌ها بعد، تاثیر Spider-Man همچنان انقلابی محسوب می‌شود. اگرچه او نتوانست در آن زمان نامزد جایزه بهترین کارگردان شود، شاید روزی کارهای ریمی به صورت جایزه افتخاری مورد تقدیر قرار بگیرند.

ارگردانان و صاحب نظران محترم و بزرگ سینما بر این باورند که ژانر ابرقهرمانی، لیاقت اینقدر توجه را ندارد. اما باز هم آثاری هستند که خلاف این گفته را ثابت می‌کنند. آثاری که هم هیجان انگیز و سرگرم کننده‌اند و هم از لحاظ هنری در درجه بالایی قرار دارند. به نظر شما چه فیلم‌ ابرقهرمانی دیگری لیاقت نامزدی یا حتی بردن جایزه اسکار را داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع: ویجیاتو