رانا مکدنیل رئیس سابق کمیته ملی جمهوری‌خواهان، تنها پس از چند روز، از کار جدید خود اخراج شد
چارسو پرس: رانا مکدنیل این روزها دوران خوشی را پشت سر نمی‌گذارد؛ او تا چند هفته پیش، رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان آمریکایی بود؛ این پست، بالاترین مقام غیر دولتی در یکی از دو حزب ایالات متحده است. پس از اینکه ترامپ از عملکرد این سازمان و مدیریت در چهار سال گذشته گلایه کرد، مدتی به طول نیانجامید تا مکدنیل مجبور به استعفا شود.

تعدادی از چهره‌های سیاسی معروف در آمریکا پس از پایان مسئولیت‌های خود، به شبکه‌های تلویزیونی می‌پیوندند. با توجه به اینکه فقط یک شبکه خبری جمهوری‌خواه در میان رسانه‌های جریان اصلی وجود دارد، فضای خالی زیادی برای سیاست‌مداران این حزب در تلویزیون نیست؛ مگر اینکه آن‌ها مواضعی ضد ترامپ و ضد جنبش «آمریکا را دوباره به اوج برگردانید» بگیرند تا بتوانند در شبکه‌های تلویزیونی لیبرال‌ها مشغول به کار شوند. رانا مکدنیل به‌علت کنار گذاشته شدن اجباری از یکی از قدرتمندترین پست‌ها در فضای سیاسی آمریکا، گزینه در ظاهر مناسبی برای شبکه‌های تلویزیونی دموکرات‌ها بود.

شبکه ان‌بی‌سی نیوز  NBC news برای اینکه می‌خواست یک جمهوری‌خواه معروفِ ضد ترامپ را به جمع کارشناسان خود اضافه کند، مکندیل را با قراردادی دو ساله به ارزش هر سال ۳۰۰ هزار دلار استخدام کرد. او در اولین مصاحبه خود با دیگر مجریان این شبکه، بر خلاف ترامپ و هوادارانش، اذعان داشت که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ دزدیده نشده بود.

چنین اظهاراتی دقیقا آن چیزی است که شبکه‌های جریان اصلی از کارشناسان خود می‌خواهند؛ اما با توجه به مواضعی که مکدنیل در دوران مسئولیت خود داشت، «گناه» او از سوی دیگر مجریان شبکه NBC نابخشودنی بود. به نوعی توبه گرگ، مرگ است. عده‌ای از این مجریان، شرافت مکدنیل را زیر سوال برده و گفتند: «الآن به دلیل اینکه برای یک صاحب کار دیگر کار می‌کند، مواضع خودش را عوض کرده؟ آیا اصلاً می‌توان حرف‌های او را باور کرد؟»

عده‌ای از مجریان شبکه NBC در برنامه‌های خبری خود، انتقاد تندی به افرادی که مسبب استخدام مکدنیل بودند، داشته و خواستار اخراج سریع وی شدند. ریچل مدو معروفترین محری خبری این مجموعه در برنامه خود گفت: «مدیران خیلی شفاف به ما گفتند که مکدنیل را دیگر روی آنتن NBC نخواهیم دید. خیالتان راحت باشد که به هیچ عنوان مکدنیل را دیگر در این شبکه نخواهید دید.»

حواشی استخدام این فرد به قدری زیاد بود که یک شبکه خبری، سوژه خبر شده بود. در نهایت مکدنیل اخراج شد و کار تا حدی بالا گرفت که سیزاز کانده مدیرعامل شبکه NBC news در بیانیه‌ای اشاره داشت: «من می‌خواهم شخصاً از تمامی کارمندانی که فکر می‌کنند ما به آن‌ها پشت کردیم، عذرخواهی کنم… استخدام مکدنیل به سفارش تیمی از مدیران بود، اما من باید مسئولیت این اتفاق را بر گردن بگیرم.»

مکدنیل از اینجا رانده و از آنجا مانده، هیچ آینده روشنی در فضای تلویزیون و سیاسی ندارد. پس از اخراج از این شبکه، کمپانی مدیر برنامه سلبریتی‌ها CAA نیز این فرد را کنار گذاشت. هالیوود ریپورتر در گزارش خود اشاره داشت که معلوم نیست مکدنیل به دنبال شکایت از شبکه NBC خواهد بود و یا ۶۰۰ هزار دلار را نقداً گرفته و تا دوسال هیچ کاری نخواهد کرد.

وب‌سایت پولتیکو در گزارش خود در رابطه با احتمال شکایت مکدنیل از NBC گفت: «او در حال صحبت با برایان فریدمن، وکیل مشهور چنین دعاوی است. فریدمن نماینده کریس کومو و دان لمون در بحث غرامت پس از اخراج از شبکه CNN، بوده و غرامت اخراج تاکر کارلسون پربیننده‌ترین مجری خبری، از شبکه فکس نیوز را نیز مذاکره کرد.

این اتفاق که به زعم رسانه‌های جریان اصلی یک «رسوایی» بود، می‌تواند از منظر هالیوود ریپورتر، مشکلاتی را برای سیزاز کانده به همراه داشته باشد. رسانه هالیوودی اشاره داشت: «کانده خیز ریاست کل کمپانی NBCuniversal را برداشته بود و یکی از گزینه‌های اصلی برای پر کردن سمت جف شل (مدیرعامل سابق این مجموعه) است. سابقه کاری او بیشتر در فضای مدیریتی بوده و تجربه چندانی در فضای خبری و هنری نداشته است؛ او اکنون در هیئت رئیسه والمارت و پپسی‌کو نیز حضور دارد.»

در آمریکا اصطلاحی وجود دارد مبنی بر: «زندانی‌ها، کنترل زندان را در دست گرفته‌اند.» اینجا به این منظور می‌توان تعریف شود که کارکنان یک ابرکمپانی چند ده میلیارد دلاری، به روسای این مجموعه دیکته کردند که چه کسی را باید استخدام و چه کسی را باید اخراج کرد.