حوزه موسیقی در سال ۱۴۰۲ با حاشیه‌های مختلفی مواجه بود که لغو کنسرت‌ها و بازگشت برخی از هنرمندان خارج از کشور به ایران از جمله آنهاست.
چارسو پرس:  حوزه موسیقی در سال ۱۴۰۲ با اتفاقات و فراز و نشیب‌های مختلفی مواجه بود، لغو کنسرت‌های برخی از خوانندگان، برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با لغوکنندگان کنسرت‌ها، مدیریت شرایط و بازگشت آرامش به جامعه، بازگشت معین و برخی از هنرمندان خارج از کشور به ایران و بازداشت برخی از خوانندگان از جمله اتفاقات و حاشیه‌های حوزه موسیقی در سال گذشته بود که در این گزارش به آنها می‌پردازیم.

بازگشت محسن ابراهیم‌زاده پس از ۹ ماه و برگزار نشدن کنسرت به دلیل خستگی
محسن ابراهیم‌زاده خواننده موسیقی پاپ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ پس از ۹ ماه، در تهران به روی صحنه رفت، وی در این کنسرت، دلیل دوری از صحنه را بیماری مرتبط با صدایش عنوان کرد.

سپس کنسرت‌های ابراهیم زاده براساس برنامه‌ریزی انجام گرفته، برگزار شد، ۱۹ خردادماه قرار بود این خواننده طی دو سانس در ارومیه به روی صحنه برود اما سانس دوم این کنسرت لغو شد و شایعاتی در این باره در فضای مجازی منتشر شد اما علیرضا نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه شایعات در مورد محسن ابراهیم زاده کذب محض است، گفت: این خواننده پاپ به علت رانندگی بدون توقف و طولانی مدت برای رسیدن به ارومیه خسته بود و نتوانست سانس دوم کنسرت خود را کامل اجرا کند.

برگزار نشدن کنسرت فرج علیپور به دلیل آماده نبودن سالن
فرج علیپور خواننده، نوازنده کمانچه و بداهه‌نواز موسیقی مقامی لرستان، قرار بود نهم خردادماه با گروه «تال» در کرج به روی صحنه برود اما این خواننده از لغو کنسرتش خبرداد، سیدمحمود سرباز معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در این باره گفت: سالن برگزاری کنسرت به دلیل مشکلات فنی آماده نبود. مجوز برگزاری کنسرت گروه «تال» با مدیریت آقای فرج علیپور لغو نشده و اداره کل فرهنگ و ارشاد ارشاد البرز به اداره اماکن نیروی انتظامی این استان طی نامه‌ای اعلام کرد که کنسرت در نهم خرداد در کرج برگزار نمی‌شود و به مکان دیگری منتقل می‌شود.

با این وجود اخباری مبنی بر لغو کنسرت گروه «تال» توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی استان البرز منتشر شد که مرکز اطلاع رسانی پلیس البرز در اطلاعیه‌ای آن را تکذیب کرد.



ماجرای نابینایی نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان
خردادماه ۱۴۰۲ اخباری مبنی بر نابینایی کامل استاد شیرمحمد اسپندار نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان و «دونلی نواز» مشهور ایرانی به خاطر فقر مالی در فضای مجازی منتشر شد که عبدالسلام عبدبلوچ زاده معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان در این زمینه ضمن توضیحاتی اظهارداشت: استاد در پی کهولت سن درگیر کم‌بینایی شدید است و چشم وی در پی ابتلا به بیماری آب مروارید، ۲ مرحله تحت عمل قرار گرفته اما این عمل‌ها به دلیل کهولت سن نتیجه مطلوبی در پی نداشته و موفقیت‌آمیز نبوده است. آخرین مرحله ارتباط من با خانواده ایشان حدود ۲ ماه قبل بوده که هیچ‌گونه مطلبی در خصوص نیاز استاد به درمان یا اعزام ایشان به مراکز درمانی استان یا خارج استان مطرح نشده است.

لغو کنسرت‌ها در تالار وزارت کشور به علت نقص فنی
کنسرت‌ موسیقی رضا بهرام و کنسرت مشترک حمید هیراد و مصطفی راغب قرار بود به ترتیب ۲۲ و ۲۴ خرداد در تالار وزارت کشور برگزار شود که این کنسرت‌ها لغو شد و واکنش‌هایی را از سوی خواننده‌ها، هنرمندان و مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری در فضای مجازی در پی داشته است. محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لغو این کنسرت‌های موسیقی در تالار وزارت کشور گفت: مسئولان وزارت کشور طی مکاتباتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقص فنی در تالار این نهاد را علت لغو کنسرت‌ها اعلام کردند که در یکی دو روز آینده این نقص فنی رفع خواهد شد.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به سنندج با وزیر کشور درباره لغو کنسرت‌های موسیقی در تالار وزارت کشور مذاکراتی داشت و در این باره اعلام کرد: مسئولان وزارت کشور درباره لغو کنسرت‌های موسیقی، قول مساعد دادند که مشکلات فنی تالار این وزارتخانه رفع شود و با برنامه‌ریزی مناسب کنسرت‌هایی که در این تالار لغو شدند، مجددا به زودی برگزار شوند. تقویم جایگزینی برای موارد لغوی ارائه شده تا در تالار وزارت کشور برگزار و مشکلات چند روز اخیر جبران شود.

حواشی کنسرت «لیان» بوشهر در تهران
کنسرت گروه موسیقی «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان خردادماه طی چهار شب (۲۳ تا ۲۶ خرداد) با میزبانی از ۲ هزار و ۸۰۰ مخاطب در تالار وحدت برگزار شد اما ۲۶ خردادماه و آخرین شب اجرای این گروه موسیقی، عده‌ای ناشناس در تلاشی ناموفق برای ورود به سالن و برهم زدن نظم عمومی، با واکنش سریع حراست بنیاد رودکی و عوامل انتظامی مستقر در بنیاد رو به رو شدند و هر پنج نفر بلافاصله دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
آشوب و بی‌نظمی به وجود آمده برای برخی حاضران در محل، صحنه‌های دلخراشی را باعث شد و همین حواشی به گوش شریفیان رسید و او از حاضران در سالن درخواست کرد که در هنگام خروج مواظب خود و خانواده‌شان باشند.

مهدی سالم‌ مدیرعامل وقت بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز با تشریح تدابیر و اقدامات بنیاد رودکی برای مقابله با هر نوع هنجارشکنی و حفظ شئونات اعلام کرد: برنامه‌های فرهنگی هنری مجموعه تالار وحدت همچون گذشته در زمان مقرر به کار خود ادامه خواهند داد.



حمله اراذل به کنسرت گرشا رضایی در سیرجان
گرشا رضایی خواننده موسیقی پاپ نهم تیرماه در سینما قدس سیرجان به روی صحنه رفت، در حین برگزاری کنسرت، سه نفر از اراذل و اوباش به صورت ناشناس با شکستن شیشه‌های محل برگزاری کنسرت با هدف ایجاد رعب و وحشت با دو نفر از عوامل برگزاری درگیر و جراحات را به آنان وارد کرده و بلافاصله از محل متواری شدند. با پی جویی‌های اطلاعاتی پلیس عامل اصلی این نزاع دستگیر و به منظور سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

ماجرای اخراج ۴۰ نوازنده ارکستر سمفونیک تهران
بنیاد رودکی چهارم خردادماه فراخوان آزمون نوازندگی را در راستای شناسایی و جذب نوازندگان توانمند و علاقه‌مند به همکاری با ارکستر سمفونیک تهران، منتشر کرد. در میان خبرهایی مبنی بر قطع همکاری برخی از نوازندگان با ارکستر سمفونیک تهران به دلیل انتقاد برای انتخاب یکی از هنرمندان پیشکسوت به عنوان رهبر ارکستر در بعضی از رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.
نشست خبری آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران ۲۸ خردادماه با حضور هادی آرزم و سیدمحمد میرزمانی از اعضای شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران برگزار و اعلام شد که قرار است منوچهر صهبائی رهبری این ارکستر را برعهده بگیرد.

آرزم در این نشست گفت: برگزاری چنین آزمون‌های ادواری، برای ارتقای سطح نوازندگان و جذب نوازندگان جدید در تمامی ارکسترها مرسوم است، از بهمن سال گذشته برنامه‌ریزی برای برگزاری آزمون انجام شده و قرار است یکم و دوم تیرماه برگزار شود. بخشی از آزمون نوازندگی ارکستر برای جبران کمبود نوازندگان است، جبران بازنشستگی برخی از نوازندگان با سابقه که به لحاظ سنی شرایط استخدام را ندارند هم معضل دیگری است که باعث شد ما در آزمون نوازندگی اقدامات لازم را انجام دهیم.

میرزمانی آهنگساز و عضو دیگر شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران نیز در این نشست اظهارداشت: متاسفانه به دلایل قوانینی همکاری با نوازنده‌های بازنشسته و با سابقه دیگر امکانپذیر نیست، این موضوع مشکلی است که در بدنه ارکستر ایجاد شده و باید رفع شود، در این مورد اقدامات موثری هم انجام شده که امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم.

وی گفت: نوازنده‌های ارکستر باید همیشه در فرم باشند، هر تمرین و اجرا برای آنان نوعی آزمون است، همچنین آزمون نوازندگی هشداری برای آن گروه از نوزاندگانی است که گمان می‌کنند در صوت داشتن قرارداد دیگر نیازی به تغییر سطح و تمرین ندارند، این آزمون موجب آمادگی در نوازندگان می‌شود تا سطح خود را ارتقا بدهند تا شاهد پیشرفت ارکستر باشیم.



پس از این نشست، اعلام حضور صهبائی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران و برگزاری آزمون نوازندگی، خبرهایی درباره قطع همکاری بنیاد رودکی با برخی از نوازندگان در بعضی از رسانه‌ها منتشر شد. آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران یکم و دوم تیرماه با حضور ۸۳ نفر برگزار شد. از این میان ۲۸ نفر در آزمون سازهای بادی و ۵۵ نفر در سازهای زهی شرکت کردند. در این آزمون علیرضا متوسلی داراب در ساز فاگوت، آرمین قیطاسی در ساز اُبوا و کاوه تسعیری در ساز ویلن آلتو نمره کامل گرفتند.

موضوع اخراج ۴۰ نوازنده ارکستر سمفونیک همچنان در رسانه‌ها مطرح بود و اعلام شد که انتقاد به برگزاری آزمون از نوازندگان ثابت و باسابقه و تصمیمات هیات ژوری در چگونگی برگزاری آزمون از دلایل قطع همکاری بنیاد رودکی با این نوازندگان بوده است که روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، توضیحاتی را در این زمینه ارایه داد و اعلام کرد: پس از برگزاری و با استقبالی که از این آزمون صورت گرفت و با توجه به سطح بالای نوازندگان پذیرفته شده در آزمون نوازندگی که امکان ادامه فعالیت ارکستر را با ترکیبی تازه و پویا فراهم می‌کرد، در روزهای اخیر، متاسفانه تلاش شد با شانتاژ خبری و «القای اخراج نوازندگان» و قلب واقعیت، ادامه حرکت ارکستر با استعدادهای شناسایی شده تحت تاثیر قرار گیرد که این موضوع دور از اخلاق و اصول حرفه‌ای است. خارج از بی‌اخلاقی‌های ذکر شده اما ارکستر سمفونیک تهران با برگزاری موفق آزمون نوازندگی، به کار خود ادامه می‌دهد تا چراغ‌های هنر فاخر، فروزنده و فروزان باقی بماند.

ماجرای اخراج نوازندگان همچنان ادامه داشت تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع ورود کرد و با دستور وزیر، کمیته‌ای برای پیگیری مطالبات این نوازندگان تشکیل شد. به گفته مدیرعامل بنیاد رودکی، متقاضیان برگشت به ارکستر سمفونیک تهران، به شورای فنی بنیاد رودکی معرفی می‌شوند و این شورا با قید فوریت، ظرف ۱۰ روز آینده نسبت به بررسی درخواست‌ها اقدام می‌کند و نتیجه به آنان اعلام خواهد شد. با توجه به برگزاری کنسرت‌های ارکستر سمفونیک تهران و انتشار بروشورهای آنها با اسامی نوازندگان، گویا برخی از نوازندگان که در این مدت با ارکستر همکاری نداشتند، بازگشتند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

برگزار نشدن کنسرت تهمورس پورناظری در سعدآباد
کنسرت پرفورمنس «بازآمدم» با آهنگسازی تهمورس پورناظری قرار بود از ۱۱ تیرماه اجراهای خود را در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آغاز کند اما پورناظری یک روز قبل از برگزاری کنسرت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اعلام خبر لغو کنسرت پرفورمنس «بازآمدم» نوشت: «زمانی به صحنه باز می‌گردم که همه‌ی گروه بر روی صحنه باشند.» در نهایت شرایط لازم برای برگزاری کنسرت «بازآمدم» فراهم شد و این کنسرت آذر و بهمن ماه ۱۴۰۲ با همه اعضای گروه در رویال هال هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.



اجازه بازگشت معین به ایران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دی ماه ۱۴۰۲ در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره بازگشت هنرمندانی همچون معین (نصرالله معین نجف‌آبادی خواننده پاپ که در آمریکا زندگی می‌کند) به ایران گفت: در جمهوری اسلامی ایران فضای مساعدی برای ایرانیان خارج از کشور که دلشان به یاد ایران و ایرانی می‌تپد وجود دارد و می توانند به کشور بازگردند و تاکنون افراد زیادی بازگشته‌اند و اجرا هم داشته‌اند، ایران خانه همه است، این حقی نیست که ما بتوانیم سلب کنیم، هر کسی در هر موقعیتی هست می‌تواند برگردد. مجوزها هم مطابق قانون انجام می‌شود، از اتفاقات چند روز گذشته تعجب می‌کنم، افرادی که باید بیشترین استقبال را کنند که دولت مردمی چنین فضایی را فراهم کرده فضای دیگری ایجاد می‌کنند.

اسماعیلی گفت: هیچ هنرمندی نبود که درخواست کند و شرایط بازگشت را فراهم نکنیم، هنرمندی بود که ۴۰ سال اجازه اجرا نداشت، اما ما این اجازه را دادیم. حتی می‌خواست نماهنگی برای تشکر از دولت بدهد که ما نگذاشتیم. گفتیم ما به دنبال تبلیغات نیستیم، ممکن است کسی یک جا خطا کرده باشد اما هر شهروند ایرانی هر وقت اراده کند به دلیل اینکه اینجا خاکش است ما خادمش خواهیم بود، خادم همه هنرمندان در ایران و خارج از کشور هستیم.

اجازه ندادن به اجرای ۲ رپر در تهران و اقدام به موقع وزارت فرهنگ
اخباری مبنی بر برگزاری سمینار بزرگ «صبح بخیر تهران» با حضور خواننده‌های رپ؛ محمدرضا داداش‌پور (شایع) و مهراد مستوفی راد (هیدن) ۱۲ بهمن ماه در سالن شهیدضرغام مجموعه ورزشی آزادی تهران در فضای مجازی منتشر شد که دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تبیین موضوع و تنویر افکار عمومی درباره ادعای کذب اخذ مجوز کنسرت ‏این خوانندگان از وزارت فرهنگ، اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: هیچ مجوزی برای این افراد صادر نشده است.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صدور مجوز برای برنامه‌ای با حضور دو رپر؛ شایع و هیدن گفت: هیچ مجوز کنسرتی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این برنامه صادر نشده است و این برنامه با عنوان «همایش» از نهاد دیگری مجوز دریافت کرده و بلیت‌ها فروخته شده که وزارت فرهنگ به موقع از این موضوع جلوگیری کرده است.

درگیری در کنسرت ایهام در ارومیه
کنسرت ایهام خواننده موسیقی پاپ ۲۱ بهمن ماه در ارومیه برگزار شد، در این کنسرت درگیری بین برخی افراد روی داد که بعضی صفحات مجازی نیز به آن واکنش نشان دادند. رضا علافی مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این باره گفت: این درگیری به علت اختلاف بین مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری و تهیه‌کننده و هنرمندان گروه بوده است و هیچ ارتباطی به ادارات و مراجع صادرکننده مجوز ندارد.

برگزار نکردن کنسرت طی ۵ سال
شهرام ناظری موسیقیدان و خواننده موسیقی ایرانی ۲۹ بهمن ماه در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «راز عشق» به آهنگسازی محمد ساعد گفت: سال‌هاست که به دلیل اتفاقات ناخوشایندی که در کشور رخ می‌دهد، بسیاری از کنسرت‌هایم را کنسل کردم، پنج سال است که کنسرت برگزار نکردم؛ قبل و بعد از کرونا شرایط مناسب برای برگزاری کنسرت فراهم نشد. هر چند که برخی کنسرت‌هایی را برگزار کردند، خیلی از افراد حتی در بخش‌های فرهنگی و هنری از من درخواست کردند که کنسرت برگزار کنم اما تاکنون به دلایلی نپذیرفتم. امیدوارم سال آینده شرایط لازم برای برگزاری کنسرت فراهم شود. همچنین در این این آیین تنها پوستر آلبوم «راز عشق» رونمایی شد و قرار است در آینده منتشر شود و نام آن شاید تغییر کند.



برگزار نکردن کنسرت طی پنج سال توسط ناظری در شرایطی مطرح شد که وی، خردادماه سال ۱۴۰۱ با همراهی گروه موسیقی مولوی در اصفهان به روی صحنه رفت و کنسرت این خواننده تیرماه ۱۴۰۱ نیز در سرای عامری‌های کاشان برگزار شد. هفتم خردادماه ۱۴۰۰ کنسرت ناظری به صورت برخط برگزار شد و این خواننده دی ماه همان سال در پاریس به روی صحنه رفت. همچنین اسفندماه ۱۴۰۲ نماهنگ «مردان خدا» با آهنگسازی زنده‌یاد استاد سیاوش نورپور و با صدای استاد شهرام ناظری منتشر شد.

ماجرای کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان
لغو چندباره کنسرت‌های علیرضا قربانی خواننده شناخته شده کشرمان در اصفهان، یکی از خبرسازترین رویدادهای موسیقی در سال گذشته بود، تور کنسرت‌های این خواننده پس از چهار سال وقفه با مدیریت هنری حسام ناصری از ۱۶ اردیبهشت تا ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ طی ۳۰ اجرا در شهرهای گرگان، رشت، تبریز، کرمان، سیرجان، شیراز، جزیره کیش و تهران برگزار شد. سپس تور کنسرت‌های قربانی در کانادا، استرالیا و اروپا برگزار شد.

فصل دوم تور کنسرت‌های قربانی در ایران قرار بود مهر و آبان ماه سال ۱۴۰۲ در شهرهای یزد، کاشان، شهرکرد، اصفهان، شیراز و تبریز برگزار شود اما این خواننده مهرماه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از لغو کنسرت خود در استان اصفهان خبر داد و نوشت: «روزگار غریبیست نازنین… متأسفانه طی روزهای گذشته علی‌رغم تلاش و پیگیری‌های خارج از تصور تیم اجرایی برای برگزاری کنسرت در شهر اصفهان، مجوز کنسرت صادر نشد.»
این موضوع واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تماس تلفنی با قربانی و عذرخواهی از این خواننده گفت: کنسرت آقای قربانی مجوزهای لازم را از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان داشته و از این نظر هیچ مشکلی برای اجرای ایشان وجود نداشته است. متأسفانه در روند برگزاری این کنسرت برخی ناهماهنگی‌ها با ارشاد استان منجر به لغو این کنسرت شده است.
با این وجود، آبان ماه برای بار دوم قربانی از لغو کنسرت‌های خود در اصفهان خبر داد، از همان ابتدای لغو کنسرت‌های این خواننده در اصفهان، در خبرهایی عنوان شد که حضور نوازندگان زن در تیم کنسرت قربانی باعث عدم صدور مجوز از سوی شورای تامین استان اصفهان شده است. معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذرماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره از سرگیری تور کنسرت‌های قربانی گفت: آقای قربانی در حال حاضر خارج از کشور هستند و طبق صحبت‌هایی که با ایشان شده قرار است زمانی که به ایران بازگشتند، تور کنسرت‌های ایشان آغاز شود. این رایزنی با او بعد از لغو کنسرتش در اصفهان، انجام شد.



فعالیت‌های موسیقایی و کنسرت‌های قربانی در ماه‌های بعد ادامه پیدا کرد اما فوت همسر این خواننده منجر به چالش دیگری برای او شد و واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. قربانی به رغم تمام تألمات، بار دیگر روی صحنه حضور پیدا کرد و به فعالیت‌های موسیقایی خود ادامه داد.

این خواننده براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود ۱۴ اسفندماه در اصفهان به روی صحنه برود و تمامی مجوزهای لازم برای این کنسرت اخذ شده بود و تمام بلیت‌های این کنسرت به فروش رفت اما مجددا خبرهایی مبنی بر لغو کنسرت قربانی در فضای مجازی منتشر شد و با بیانیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان مبنی بر عدم برگزاری کنسرت با حضور نوازنده زن و به دلیل احتمال مفسده با حضور نوازنده زن شدت یافت.

لغو این کنسرت با واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود و مهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: اجرای صحنه‌ای موسیقی علیرضا قربانی ۱۴ اسفندماه به خاطر برخی ناهماهنگی‌ها برگزار نشد که با پیگیری وزارت فرهنگ، این اجرا از فردا روی صحنه خواهد رفت. در تلاش هستیم برای جبران یک شب به اجرای آقای قربانی اضافه شود.

همچنین سیدمحمد هاشمی قائم مقام و معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستور شخص وزیر و در پی رفع دغدغه متدینین نسبت به رعایت موازین قانونی و شرعی در کنسرت علیرضا قربانی به اصفهان سفر کرد. این سفر به احترام مردم اصفهان و به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و موازین شرعی و اطمینان از صحت آن صورت گرفت.

در نهایت کنسرت قربانی از ۱۵ اسفندماه طبق برنامه قبلی با مدیریت به موقع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصفهان برگزار شد و این خواننده پیش از آغاز کنسرت اصفهان بیان کرد: ما به‌عنوان فرزندان این سرزمین، هنجارهای آن را می‌شناسیم و همیشه با نگاه پر از احترام و حرمت به آن‌ها می‌نگریم و سعی می‌کنیم آنها را رعایت کنیم. حرمت همه عزیزانی که در شهر حضور دارند و در آن زندگی می‌کنند و یکسری مقدساتی دارند که برای بعضی‌ها کمرنگ‌تر و پررنگ‌تر است را با نگاه پر از مهر می‌بینیم و بنظرم رسید باید بیشتر از اینها به هنرمندان اعتماد بکنیم. این خواننده در ادامه نیز تا پایان سال کنسرت‌هایی را در تهران برگزار کرد.

شایعه لغو کنسرت ناصر زینلی در کرمانشاه
اسفندماه شایعاتی مبنی بر لغو کنسرت ناصر زینلی خواننده موسیقی پاپ در کرمانشاه مطرح شد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با صدور بیانیه‌ای درباره شایعات لغو اجرای کنسرت اعلام کرد: موسسه برگزارکننده کنسرت بدون هماهنگی و عدم رعایت نوبت، اقدام به برنامه‌ریزی کرده بود که صرفا درخواست موسسه رد شده و هیچ کنسرت مجوزداری لغو نشده است.

اثر جدید ساسی، دستگیری یراحی و تتلو
آذرماه سال گذشته، انتشار اثر جدید ساسان حیدری یافته معروف به ساسی که کودکان ونوجوانان را مورد خطاب قرار داده بود، واکنش‌های بسیاری را از سوی هنرمندان و فعالان حوزه کودک در پی داشت، داریوش فرضیایی مجری برنامه‌های کودکانه با انتشار عکس نوشته‌ای در اینستاگرام به ترویج فساد توسط منتشرکننده موزیک ویدیوهای مبتذل با عنوان ساسی مانکن واکنش نشان داد.

مهدی یراحی خواننده به دلیل انتشار ترانه‌ای و تشکیل پرونده قضایی برای وی، شهریورماه با دستور دادستان تهران بازداشت شد. امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو که در ترکیه به علت شکایت‌های خصوصی متعدد بازداشت شده بود، ۱۵ آذرماه در مرز بازرگان تحویل ایران و بلافاصله با دستور قضایی بازداشت شد، وی طی سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای را در جهت گسترش فساد و فحشا در بین جوانان و نوجوانان داشته است. نخستین جلسه دادگاه تتلو ۱۴ اسفندماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

واکنش‌ها به حکم شروین حاجی‌پور خواننده قطعه «برای»، نقش‌آفرینی حمیدرضا امیری‌صفت (حمید صفت) رپر، پس از ماجراهای قضاییش در سریال تلویزیونی «هفت سر اژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی و ماجرای خوانندگی صادق بنا متجدد ملقب به صادق بوقی در رشت از دیگر حواشی حوزه موسیقی در سال ۱۴۰۲ بودند.


منبع: ایرنا