ستاره پرآوازه امروز که ۵۶ سال دارد، در آن زمان یک شیرجه‌ زن حرفه‌ای بود و در سه رشته جداگانه به رقابت می‌پرداخت. او موفق به کسب رتبه زیر ۱۰ در شیرجه از تخته یک متر شد و در دو دسته شیرجه تخته سه و ده متری نیز در رتبه یازدهم قرار گرفت.
چارسو پرس: شاید شما جیسون استاتهام را با نقش‌هایش در فیلم Snatch یا فیلم Bacon from Lock, Stock and Two Smoking Barrrels بشناسید. اما پیش از درخشش در عرصه بازیگری، استاتهام ۵۶ ساله قدم در مسیری کاملاً متفاوت گذاشته بود. هشت سال قبل از اولین نقش‌آفرینی در فیلم گای ریچی در سال ۱۹۹۸، این جوان ۲۳ ساله لباس تیم ملی شیرجه انگلستان را بر تن داشت و در بازی‌های کشورهای مشترک‌المنافع در اوکلند نیوزیلند شرکت کرد.



ستاره پرآوازه امروز که ۵۶ سال دارد، در آن زمان یک شیرجه‌ زن حرفه‌ای بود و در سه رشته جداگانه به رقابت می‌پرداخت. او موفق به کسب رتبه زیر ۱۰ در شیرجه از تخته یک متر شد و در دو دسته شیرجه تخته سه و ده متری نیز در رتبه یازدهم قرار گرفت.


استاتهام معتقد است که ناکامی در ورزش باعث شد تا بر روی حرفه بازیگری‌اش متمرکز شود. او در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی در سال ۲۰۰۸ اظهار داشت: «فکر می‌کنم آنچه در ورزش به دست نیاوردم، باعث شد بیشتر روی حرفه بازیگری‌ام تمرکز کنم و آن را جدی‌تر بگیرم.»

رویای المپیک استاتهام



شاید بسیاری از رویای ورزشی استاتهام که متولد دربی‌شایر انگلستان است، بی‌خبر بوده باشند. اما عشق او به ورزش‌های رزمی مانند کیک‌بوکسینگ و کاراته که در بسیاری از فیلم‌هایش نمایان است، بر کسی پوشیده نیست.


علاقه استاتهام به شیرجه از دوران نوجوانی و پس از مشاهده یک شیرجه از ارتفاع در میامی آغاز شد. او خاطره‌ای از آن روزها را چنین بازگو می‌کند: «در سفری به فلوریدا همراه پدر و مادرم بودم که مردی هر روز ظهر در یکی از هتل‌هایی که در آن اقامت داشتیم، از ارتفاع شیرجه می‌زد. به خودم گفتم وقتی به خانه برگردیم، من هم این کار را انجام می‌دهم. پس از بازگشت در ۱۱ یا ۱۲ سالگی به یک باشگاه پیوستم و در عرض یک سال جزو تیم ملی بریتانیا شدم. این مسیر در ۱۰ سال بعد با سرعت بیشتری پیش رفت».


تلاش و پشتکار استاتهام در سال‌های جوانی ثمره داد و در سال ۱۹۸۵ به مدرسه ملی شیرجه بریتانیا راه یافت تا سهمیه‌ی نمایندگی بریتانیا را در رقابت‌های بین‌المللی کسب کند.
اما رویای حضور در المپیک هرگز برای این ستاره هالیوودی محقق نشد. او در آزمون‌های انتخابی بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون شرکت کرد، اما هر دو بار ناکام ماند.


با وجود حضور در آثار پرفروش متعددی همچون Expendables ،Transformers و سری فیلم های Fast & Furious، تنها حسرت باقی‌مانده برای استاتهام عدم توفیق در راهیابی به المپیک است.

جیسون استاتهام پس از کسب نخستین مدال طلای شیرجه انگلستان در ریو ۲۰۱۶ توسط جک لافر و کریس میرز گفت: «راه نیافتن به رقابت های المپیک تنها نقطه ضعف من است. آنها شایسته این موفقیت بودند. شیرجه‌‌زن های امروز واقعاً عالی هستند. من دیر شروع کردم، شاید شیرجه مناسب من نبود و باید رشته دیگری را انتخاب می‌کردم.»