کارگردان «مرغسانان» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) اعلام کرد پیش تولید این انیمیشن یک سال زمان برده و تولید آن هم یک سال زمان نیاز دارد.
چارسو پرس: به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سارا علیمرادی کارگردان انیمیشن «مرغسانان» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که با تکنیک فریم بای فریم دو بعدی، در مرحله تولید قرار دارد، درباره موضوع این انیمیشن گفت: موضوع انیمیشن «مرغسانان» درباره ماتریکس است؛ انسان‌هایی که در دور باطل قرار گرفته‌اند و مدام همه چیز برای‌شان تکرار می‌شود، این نول زندگی تنها مختص زندگی کارمندی نیست و حتی ما که فکر می‌کنیم با انتخاب هنر، در ماتریکس قرار نگرفته‌ایم، دچار آن هستیم.

او ادامه داد: موضوع انیمیشن «مرغسانان»، موضوع جدیدی نیست و باید گفت تمام موضوعات جهان دیگر جدید نیستند و قبلا درباره‌شان آثاری تولید شده است، من می‌خواستم بیان جدیدی برای این موضوع داشته باشم به همین دلیل ژانر اکشن کمدی را برای آن انتخاب کردم که دیدگاه جدیدی را برای مخاطب ایجاد و آن را جذاب کند.
 
علیمرادی با اشاره به اینکه پیش تولید این کار یک سال طول کشید و برای تولید آن هم یک سال زمان نیاز داریم درباره چالش‌های ساخت این اثر بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که زمان نوشتن فیلمنامه این انیمیشن با آن درگیر بودم، ساخت انیمیشن طنز، با موضوعی جدی بود. موضوع «مرغسانان»، مرغ‌ها نیستند بلکه آن‌ها نمادی از انسان هستند که به شکل متفاوتی به تصویر کشیده شده‌اند تا تلنگری به انسان وارد شود.

این کارگردان انیمیشن در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره همکاری با مرکز گسترش مطرح کرد: خیلی خوب است که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ساخت انیمیشن‌های کوتاه حمایت می‌کند چراکه همین حمایت‌ها باعث شده‌ است، آثار کوتاه از انیمیشن‌های بلند بسیار بهتر باشند، خیلی می‌بینیم که در کارهای بلند کپی از کارهای خارجی وجود دارد اما در آثار کوتاه، شاهد موضوعات متفاوت و جالبی هستیم.

او در پایان درباره اکران آثار انیمیشن، به خصوص انیمیشن کوتاه در ایران خاطرنشان کرد: موضوعی که هنگام ساخت «مرغسانان» با آن درگیر بودم، این بود که جایی وجود نداشت که بتوانم انیمیشن‌های کوتاه دانشجویان سال بالاتر از خودم یا دیگر همکاران را ببینم و متاسفانه برای تماشای آن‌ها باید تا جشنواره پویانمایی تهران صبر کنیم. اگر بتوان حتی در قالب یک اپلیکیشن، انیمیشن‌های کوتاه ایرانی را به نمایش گذاشت، اتفاق خوب و ارزشمندی خواهد افتاد.