در ادامه 10 نمونه از بهترین انیمیشنهای فرانسوی را نام بردیم که تماشایشان تجربهای متفاوت خواهد بود
چارسو پرس: نام سینمای فرانسه همیشه مترادف با هنر چشمگیر، تجربی و بینشی عمیق در مقایسه با دیگر آثار سینمایی جهان بوده است. این ویژگیهای تعیینکننده که سینمای فرانسه را برای چندین دهه به یک نام مهم و قابل توجه تبدیل کرده است، در مورد فیلمهای انیمیشن خلاقانه و نمادین متعددی که توسط فیلمسازان این کشور ساخته شدهاند نیز صدق میکند. فیلمهای انیمیشن فرانسوی بیش از هر کشور دیگری پیوسته داستانهای بسیار خلاقانه و تاثیرگذاری را روایت کردهاند و تمام این آثار در تلاشند تا قبل از هر چیز برای مخاطبان خود الهامبخش و روشنگر باشند. این کشور شاهد طیف گستردهای از انیمیشنهای عالی بوده است که قدمتشان به اولین روزهای انیمیشن تجربی برمیگردد. این پیشرفت و آزمون و خطا تا امروز ادامه داشته و حالا شاهد استفادهی سازندگان انیمیشن از فناوریهای جذابی در این صنعت پررونق هستیم. تا زمانی که سینمای فرانسه در طول دوران مدرن به الهام بخشیدن و تکامل خود ادامه دهد، ساخت انیمیشنهای فرانسوی مسحورکننده و پیشگامانه ادامه خواهد داشت. در ادامه 10 نمونه از بهترین انیمیشنهای فرانسوی را نام بردیم که تماشایشان تجربهای متفاوت خواهد بود.
کارگردان «آزور و اسمر» از انیمیشنهای سهبعدی اولیه برای خلق یک ماجراجویی فانتزی جذاب و بسیار ساده استفاده میکند که علیرغم بودجه فوقالعاده کم، به خوبی جذابیت بصری خود را حفظ کرده است. این فیلم را میتوان به راحتی به عنوان پیشروی اولیه برای انیمیشنهای تلطیفشده با الهام از انیمیشنهای دوبعدی دانست. این انیمیشن فرانسوی همچنین درک خوبی از فرهنگهای دیگر کشورها دارد و به عنوان یک نامه عاشقانه واقعی به اسطورهها و فانتزیها در نظر گرفته میشود، نه اینکه صرفا از میراث فرهنگ دیگری به نفع خود استفاده کند.
در دورانی که با انیمیشنهای سهبعدی تعریف میشد، «یک گربه در پاریس» نشان داد که هنوز هم میتوان انیمیشنهای دوبعدی زیبا و مسحورکننده را برای صفحه نمایش بزرگ ساخت. این فیلم سبک هنری و بصری زیبایی دارد و در هر قاب این احساس را منتقل میکند که گویی مستقیما از صفحات کتاب کودک بیرون آمده و روی پرده نقرهای نقش بسته است. سبک بصری، علاوه بر ضیافتی برای چشمها، در پیشبرد مضامین و پیامهای فیلم درباره معصومیت دوران کودکی و بلوغ عالی عمل میکند.
«قلهی خدایان» تصاویر دوبعدی نفسگیری از قلههای دلپذیر و باشکوه کوهها را با مضامین قدرتمند خودیابی و هدف ترکیب میکند که تماشایش یک تجربه بینظیر خواهد بود. این فیلم هم به خاطر سبک بصری و هم روش روایت داستانش، از فیلمهای انیمیشن ژاپنی الهام گرفته و بینش زیادی دارد و تلفیقی زیبا از فرهنگهای فرانسوی و ژاپنی را به نمایش میگذارد. «قلهی خدایان» احتمالا نزدیکترین فیلم به لحن و انرژی محصولات استودیو جیبلی است.
انیمیشن «شهری به نام هراس» فضای پر هرجومرج و در عین حال جالبی دارد که تجربه تماشای آن را بسیار سرگرمکننده، خندهدار و در کل دلپذیر میکند. انیمیشن استاپ موشن و استفاده از اسباببازیها و مجسمههای آشنا به آشفتگی و جنون وقایع پیشرو میافزاید، چرا که فیلم بهطور مداوم در غیرقابلپیشبینی بودن روند صعودی را طی میکند. این فیلم به راحتی یکی از قدرنادیدهترین انیمیشنهای دهه 2000 است، چرا که با گذشت یک دهه از اکرانش همچنان مخاطبان را مسحور و سرگرم میکند.
در حالی که سبک هنری ساده و کارتونی ممکن است تصورتان را از یک داستان جنایی به هم بزند، اما این کنار هم قرار گرفتن سبکها دقیقا همان چیزی است که باعث میشود «ارنست و سلستین» به خوبی کار کند. مقدار زیادی کمدی ذاتی وجود دارد که از یک داستان جنایی با جلوههای بصری و چشمانداز یک کتاب کودکان با آبرنگ به دست میآید، اما ترکیبی شگفتانگیز است که برای داستان و شخصیتها معجزه میکند. این رویکرد بالغانه به قصهگویی، فرصتهای خلاقانهای را که به ندرت در این سبک هنری دیده میشوند امکانپذیر میسازد.
در حالی که انیمیشن «سهقلوهای بلویل» در واقع از یک داستان واقعی الهام گرفته است، اما نقطه قوتش سبک انیمیشن تجربی آن است. این فیلم یک ویترین برجسته از برخی از بهترین و خلاقانهترین انیمیشنهای دوران است که سبکهای انیمیشن و طراحی شخصیتها را در هر شکل و اندازهای به نمایش میگذارد که به طور کامل به جهان و فضای بلویل میافزاید. این فیلم همچنین دیالوگهای بسیار کمی دارد و همین مساله آن را به اثری فوقالعاده ساده و رضایتبخش تبدیل میکند، حتی برای بینندگانی که به فیلمهای خارجی با زیرنویس عادت ندارند.
در حالی که بسیاری از مخاطبان معمولی تصور میکنند که فیلمهای انیمیشن قادر به پرداختن به داستانها و مضامین بسیار بالغانه و افسردهکننده نیستند، «زندگی من به عنوان کدو» دقیقا ویترینی از آن است. این انیمیشن فرانسوی که توسط سلین سیاما نوشته شده است، مضامین انیمیشنمحورش یعنی رسیدن به بلوغ و بزرگ شدن را با سختترین و قدرتمندترین سختیها برای قهرمانش متعادل میکند. علاوه بر داستان زیبا و تکاندهندهاش، این فیلم همچنین سبکی متمایز دارد که تقریبا هر شخصیت را به روش خاص خود متمایز و بهیادماندنی میکند.
هیچ انیمیشن فرانسوی دیگری مانند «سیاره شگفتانگیز» وجود ندارد؛ از سبک بصری متمایز بهیادماندنی گرفته تا پیشفرض و داستان بسیار جذاب و در عین حال وحشتناک همه چیز در این اثر منحصربهفرد است. این فیلم به راحتی یکی از عجیبترین فیلمهای انیمیشنی است که تا به حال ساخته شده است، با این حال آنقدر تجربه مسحورکننده و قدرتمندی را ایجاد میکند که گاهی تماشای آن دشوار است. این فیلم به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای سینمایی در ژانر انیمیشن بسیار برجسته است. «سیاره شگفتانگیز» در دورانی ساخته شد که تا آن زمان نمونه مشابهی برایش وجود نداشت.
منبع: مایکت
10. آزور و اسمر: ماموریت شاهزادگان (Azur and Asmar: The Princes Quest’)
- محصول: 2011
- کارگردان: میشل اوسلو
- صداپیشهها: سیریل مورالی، کریم مریبا، هیام عباس
- امتیاز راتن تومیتوز: 81 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10
کارگردان «آزور و اسمر» از انیمیشنهای سهبعدی اولیه برای خلق یک ماجراجویی فانتزی جذاب و بسیار ساده استفاده میکند که علیرغم بودجه فوقالعاده کم، به خوبی جذابیت بصری خود را حفظ کرده است. این فیلم را میتوان به راحتی به عنوان پیشروی اولیه برای انیمیشنهای تلطیفشده با الهام از انیمیشنهای دوبعدی دانست. این انیمیشن فرانسوی همچنین درک خوبی از فرهنگهای دیگر کشورها دارد و به عنوان یک نامه عاشقانه واقعی به اسطورهها و فانتزیها در نظر گرفته میشود، نه اینکه صرفا از میراث فرهنگ دیگری به نفع خود استفاده کند.
9. یک گربه در پاریس (A Cat in Paris)
- محصول: 2010
- کارگردان: آلین گاگنول، جین لوپ فیسکول
- صداپیشهها: دومینیک بلان، پاتریک ریدرهمون، ژان پیر یوارس
- امتیاز راتن تومیتوز: 83 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 6.9 از 10
در دورانی که با انیمیشنهای سهبعدی تعریف میشد، «یک گربه در پاریس» نشان داد که هنوز هم میتوان انیمیشنهای دوبعدی زیبا و مسحورکننده را برای صفحه نمایش بزرگ ساخت. این فیلم سبک هنری و بصری زیبایی دارد و در هر قاب این احساس را منتقل میکند که گویی مستقیما از صفحات کتاب کودک بیرون آمده و روی پرده نقرهای نقش بسته است. سبک بصری، علاوه بر ضیافتی برای چشمها، در پیشبرد مضامین و پیامهای فیلم درباره معصومیت دوران کودکی و بلوغ عالی عمل میکند.
8. قلهی خدایان (The Summit of the Gods)
- محصول: 2021
- کارگردان: پاتریک ایمبرت
- صداپیشهها: درن بارنت، کیکو آجنا، گد واتانابه
- امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10
«قلهی خدایان» تصاویر دوبعدی نفسگیری از قلههای دلپذیر و باشکوه کوهها را با مضامین قدرتمند خودیابی و هدف ترکیب میکند که تماشایش یک تجربه بینظیر خواهد بود. این فیلم هم به خاطر سبک بصری و هم روش روایت داستانش، از فیلمهای انیمیشن ژاپنی الهام گرفته و بینش زیادی دارد و تلفیقی زیبا از فرهنگهای فرانسوی و ژاپنی را به نمایش میگذارد. «قلهی خدایان» احتمالا نزدیکترین فیلم به لحن و انرژی محصولات استودیو جیبلی است.
7. شهری به نام هراس (A Town Called Panic)
- محصول: 2009
- کارگردان: استفان اوبیر، وینسنت پاتر
- صداپیشهها: استفان اوبیر، جین بالیبار، نیکلاس بویس
- امتیاز راتن تومیتوز: 81 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10
انیمیشن «شهری به نام هراس» فضای پر هرجومرج و در عین حال جالبی دارد که تجربه تماشای آن را بسیار سرگرمکننده، خندهدار و در کل دلپذیر میکند. انیمیشن استاپ موشن و استفاده از اسباببازیها و مجسمههای آشنا به آشفتگی و جنون وقایع پیشرو میافزاید، چرا که فیلم بهطور مداوم در غیرقابلپیشبینی بودن روند صعودی را طی میکند. این فیلم به راحتی یکی از قدرنادیدهترین انیمیشنهای دهه 2000 است، چرا که با گذشت یک دهه از اکرانش همچنان مخاطبان را مسحور و سرگرم میکند.
6. ارنست و سلستین (Ernest & Celestine)
- محصول: 2013
- کارگردان: بنجامین رنر، استفان آبیئر، وینسنت پاتار
- صداپیشهها: لمبرت ویلسون، پالین برونر، فارست ویتاکر
- امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10
در حالی که سبک هنری ساده و کارتونی ممکن است تصورتان را از یک داستان جنایی به هم بزند، اما این کنار هم قرار گرفتن سبکها دقیقا همان چیزی است که باعث میشود «ارنست و سلستین» به خوبی کار کند. مقدار زیادی کمدی ذاتی وجود دارد که از یک داستان جنایی با جلوههای بصری و چشمانداز یک کتاب کودکان با آبرنگ به دست میآید، اما ترکیبی شگفتانگیز است که برای داستان و شخصیتها معجزه میکند. این رویکرد بالغانه به قصهگویی، فرصتهای خلاقانهای را که به ندرت در این سبک هنری دیده میشوند امکانپذیر میسازد.
5. سهقلوهای بلویل (The Triplets of Belleville)
- محصول: 2004
- کارگردان: سیلوین شومه
- صداپیشهها: بئاتریس بونیفاسی، لینا بودلورت، میشل رابین
- امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10
در حالی که انیمیشن «سهقلوهای بلویل» در واقع از یک داستان واقعی الهام گرفته است، اما نقطه قوتش سبک انیمیشن تجربی آن است. این فیلم یک ویترین برجسته از برخی از بهترین و خلاقانهترین انیمیشنهای دوران است که سبکهای انیمیشن و طراحی شخصیتها را در هر شکل و اندازهای به نمایش میگذارد که به طور کامل به جهان و فضای بلویل میافزاید. این فیلم همچنین دیالوگهای بسیار کمی دارد و همین مساله آن را به اثری فوقالعاده ساده و رضایتبخش تبدیل میکند، حتی برای بینندگانی که به فیلمهای خارجی با زیرنویس عادت ندارند.
4. بدنم را گم کردم (I Lost My Body)
- محصول: 2019
- کارگردان: ژرمی کلاپین
- صداپیشهها: حکیم فارس، ویکتور دوبوآ، پاتریک دسومسائو
- امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10
3. زندگی من به عنوان یک کدو (My Life as a Zucchini)
- محصول: 2017
- کارگردان: کلود باراس
- صداپیشهها: پائولین ژاکود، الیوت پیج، گاسپارد شلاتر
- امتیاز راتن تومیتوز: 99 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10
در حالی که بسیاری از مخاطبان معمولی تصور میکنند که فیلمهای انیمیشن قادر به پرداختن به داستانها و مضامین بسیار بالغانه و افسردهکننده نیستند، «زندگی من به عنوان کدو» دقیقا ویترینی از آن است. این انیمیشن فرانسوی که توسط سلین سیاما نوشته شده است، مضامین انیمیشنمحورش یعنی رسیدن به بلوغ و بزرگ شدن را با سختترین و قدرتمندترین سختیها برای قهرمانش متعادل میکند. علاوه بر داستان زیبا و تکاندهندهاش، این فیلم همچنین سبکی متمایز دارد که تقریبا هر شخصیت را به روش خاص خود متمایز و بهیادماندنی میکند.
2. گانداهار (Gandahar)
- محصول: 1987
- کارگردان: رنه لالوکس
- صداپیشهها: کریستین پاریس، کاترین شوالیه، پییر ماری اسکورو
- امتیاز راتن تومیتوز: 73 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7 از 10
1. سیاره شگفتانگیز (Fantastic Planet)
- محصول: 1973
- کارگردان: رنه لالوکس
- صداپیشهها: الن گوراگوئر، دیک الیوت، کلود جوزف
- امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
- امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10
هیچ انیمیشن فرانسوی دیگری مانند «سیاره شگفتانگیز» وجود ندارد؛ از سبک بصری متمایز بهیادماندنی گرفته تا پیشفرض و داستان بسیار جذاب و در عین حال وحشتناک همه چیز در این اثر منحصربهفرد است. این فیلم به راحتی یکی از عجیبترین فیلمهای انیمیشنی است که تا به حال ساخته شده است، با این حال آنقدر تجربه مسحورکننده و قدرتمندی را ایجاد میکند که گاهی تماشای آن دشوار است. این فیلم به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای سینمایی در ژانر انیمیشن بسیار برجسته است. «سیاره شگفتانگیز» در دورانی ساخته شد که تا آن زمان نمونه مشابهی برایش وجود نداشت.
منبع: مایکت
https://teater.ir/news/59782