تا زمانی که کارگردان نداند طراحی لباس تا چه حد در شکل‌گیری شخصیت نمایش‌نامه بر صحنه تاثیرگذار است، نمی‌توان توقع داشت که رشته‌ی طراحی لباس به جایگاه شایسته خود در تئاتر دست پیدا کند.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: ادنا زینلیان؛ مدرس دانشگاه و طراح لباس گفت: جایگاه و اهمیت طراحی لباس در تئاتر ما برای بسیاری از کارگردانان روشن نشده است. تا زمانی که کارگردان نداند طراحی لباس تا چه حد در شکل‌گیری شخصیت نمایش‌نامه بر صحنه تاثیرگذار است، نمی‌توان توقع  داشت که رشته‌ی طراحی لباس به جایگاه شایسته خود در تئاتر دست پیدا کند.

این مدرس دانشگاه  تصریح کرد: یک کارگردان خوب، می‌داند جایگاه طراحی لباس در یک نمایش تا چه حد ارزشمند است و تنها یک هزینه اضافی نیست. در طی چهل سال فعالیتم در رشته‌ی طراحی لباس تئاتر عموما با کارگردان‌هایی مشکل دارم که اساسا نمی‌دانند چه می‌خواهند و از آن مهم‌تر نمی‌توانند تفکر و ذهنیت خود را در این زمینه به طراح لباس تفهیم کنند. به اعتقاد من این افراد زمانی موفق می‌شوند که طراح لباس خود را قبول داشته و به او اختیار تام داده تا آنگونه که فکر می‌کند درست است کار کند.

زینلیان افزود: لباس تنها عنصری است که مستقیما بر تن بازیگر می‌نشیند و به صورت کاملا مشخص می‌تواند بر روی بازی او تاثیر بگذارد و بی‌تردید باعث افزایش یا کاهش کیفیت ارائه کار در بازیگر شود. به طور کلی معتقدم تماشاگر حق دارد یک نمایش تمیز، مرتب، منظم و هماهنگ و با طراحی لباس خوب و زیبا ببیند. تاکید می‌کنم که این حق تماشاگر است، و نباید آن را توقع تماشاگر دانست. زمانی که تماشاگر وقت می‌گذارد، پول می‌دهد و رنج راه را بر خود هموار می‌کند تا تئاتر ببیند، حق دارد یک کار خوب با تمام جزئیات را نظاره‌گر باشد.

این طراح لباس افزود: طراحی لباس بیشترین ضربه را از سوی کارگردانان کم‌ دانش خورده است. علاوه بر ناآگاهی برخی از کارگردان‌ها، نقش مدیران تئاتری نیز در بی توجهی نسبت به مقوله‌ی طراحی لباس بی‌تاثیر نیست. این منصفانه نیست که نگاه  صرفه‌جویانه در تئاتر تنها به  طراحی  لباس معطوف شود و با حذف  طراحی لباس  بخواهند از هزینه‌ها  بکاهند. بر همگان آشکار است که تئاتر، جایی است که افراد می‌توانند در آن تزکیه شوند. به اعتقاد من اگر نمایش خوب باشد یعنی دارای یک متن خوب، بازی‌های خوب و طراحی صحنه و لباس خوب، به طور قطع می‌تواند مخاطب را وارد فضایی کند که دغدغه زندگی روزمره را نداشته باشد و آرامش ذهن و تفکر روشنگر را برایش به ارمغان آورد.

ادنا زینلیان خاطرنشان ساخت: طراحی لباس در تئاتر، رشته‌ای عملی و تجربی است. تنها با مطالعه و گچ و تخته نمی‌توان یک طراح لباس را آموزش داد. این رشته نیازمند کسب تجربه عملی است. لذا برگزاری هر گونه کارگاه عملی می‌تواند در تربیت و آموزش نسل جوان طراح لباس بسیار سودمند باشد و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان یکی از مراکز اصلی حامی تئاتر، می‌تواند در برگزاری این کارگاه‌‌ها پیش‌قدم باشد.

 

اخبار مرتبط:

گزارش اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران + عکس

خوانش نمایشنامه «هفت پرده» به روایت میکائیل شهرستانی

اجرای «آلبوم حشرات» در تماشاخانه موج نو

اجرای «چند روایت چپ کوک و کژ نما از قتل» در تئاتر شهر

گزارش تصویری نمایش «روز والنتاین» کارگردان: منیژه محامدی

معرفی داوران بین‌الملل جشنواره تئاتر دانشگاهی

پیام‌های تسلیت مدیران تئاتری برای درگذشت مصطفی عبدالهی

تقدیر از سایت خبری تئاتر در اردیبهشت تئاتر ایران