انیمه یا انیمیشن‌های ژاپنی در طی سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کردند و تقریبا در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی به جهان غرب راه پیدا کردند. در طی این سال‌ها محبوبیت انیمه‌ها بیشتر شد و انیمه‌هایی مثل Naruto و One Piece جزو محبوب‌ترین انیمه‌ها بودند.
چارسو پرس: در انیمه‌های سینمایی، استودیو جیبلی در دل هزاران نفر قرار دارد و ثابت کرده که انیمیشن‌های ژاپنی در بعضی زمینه‌ها چه از نظر بصری و چه از نظر احساسی می‌توانند پیشرو باشند. استودیو جیبلی این مسیر را هموار کرد تا در ادامه کارگردان‌های ژاپنی داستان‌های شگفت‌انگیزشان را برای مخاطبان تمام دنیا بازگو کنند و طبیعتا به نتایج بسیار خوبی منجر شد.

۱۵- The Secret World of Arrietty (سال انتشار: ۲۰۱۰)– فروش جهانی: ۱۵۱ میلیون دلار
انیمه‌ای با داستانی ساده اما مملو از تخیل و خلاقیت؛ انیمه سینمایی The Secret World of Arrietty براساس رمانی انگلیسی به همین نام است و داستان خانواده‌ی ریزجثه‌ای را روایت می‌کند که مخفیانه در میان چوب‌ها و دیوار خانه‌ها زندگی می‌کنند. روزی دختر کوچک خانواده یعنی آریِتی توسط یک پسر انسان پیدا می‌شود و زندگی مخفیانه‌ی آن‌ها به خطر می‌افتد.
انیمه‌ی سینمایی The Secret World of Arrietty جذابیت و شگفتی استودیوی جیبلی را با خلاقیت داستان اصلی ترکیب می‌کند تا یک اثر چشم‌نواز را شاهد باشیم. انیمه، داستان و شخصیت‌های رمان اصلی را به شیوه‌ای خوب و عمیق بسط می‌دهد و کمک می‌کند تا مخاطب بیشتر با داستان ارتباط برقرار کند. همچنین این انیمه برای توزیع با دیزنی همکاری کرد و به این خاطر توانست تا فروش خوبی را در باکس آفیس داشته باشد.
۱۴- Princess Mononoke (سال انتشار: ۱۹۹۷)– فروش جهانی: ۱۵۹ میلیون دلار
یکی از انیمه‌های شاهکار که در استودیو جیبلی و به کارگردانی هایائو میازاکی ساخته شده است. انیمه سینمایی Princess Mononoke انیمه‌ی بسیار زیبا و حماسی است که موضوع، پیام و هیجانش همچنان بعد از ۳۰ سال تازگی دارد. این انیمه داستان شاهزاده‌ای به اسم آشیتاکا را روایت می‌کند که پس از نفرین شدن توسط خدای گراز، مجبور می‌شود به غرب سفر کند تا درمانی را برای این نفرین پیدا کند. در سفر، خود را در میان کشمکشی بین موجودات جنگل و جامعه‌ای از انسان‌ها می‌بیند که هرکدام قصد دارند خودشان را گسترش دهند.
انیمه سینمایی Princess Mononoke در هنگام عرضه نقد‌های به شدت مثبتی دریافت کرد و در آن زمان توانست تا در جدول فروش داخلی ژاپن رکورد بزند. این انیمه نه تنها استودیوی جیبلی، بلکه انیمه‌های سینمایی را به دنیا معرفی کرد. البته این انیمه بیشتر شهرتش را از طریق عرضه خانگی در آمریکا بدست آورد و اگر بخاطر سنگ‌اندازی‌های دیزنی و هاروی واینستاین در اکران این انیمه نبود، ممکن بود با فروش بیشتری مواجه شود.

۱۳- Pokémon: The First Movie – Mewtwo Strikes Back (سال انتشار: ۱۹۹۹)– فروش جهانی: ۱۶۳ میلیون دلار
اولین و موفق‌ترین انیمه سینمایی از مجموعه پرطرفدار و طولانی Pokémon؛ انیمه سینمایی Pokémon: The First Movie است که داستان اَش و دوستانش را روایت می‌کند که در کنار گروهی از مربیان سرشناس به جزیره‌ای مرموز دعوت می‌شوند. زمانی که به جزیره می‌رسند متوجه می‌شوند که میزبان آن‌ها Mewtwo است؛ یک پوکیمان مرگبار و قدرتمند که در آزمایشگاه ساخته شده و از انسان‌ها متنفر است. حالا این برعهده اَش و دیگران است تا نقشه‌ی Mewtwo را برای تصاحب دنیا شکست دهند.
درک این که تا چه حد پوکیمان با بازی‌های ویدیویی، انیمه‌ها و کارت‌های بازی‌اش در دهه ۹۰ میلادی پرطرفدار بود سخت است و در آن زمان به شدت موفق بودند. انیمه‌ی سینمایی Pokémon: The First Movie نقطه اوجی برای این مجموعه بود و تمام بچه‌ها دوست داشتند تا به سینماها بروند و شخصیت‌های محبوبشان و همینطور اولین حضور Mewtwo را روی پرده‌های بزرگ سینمایی تماشا کنند.
۱۲- One Piece Film: Red (سال انتشار: ۲۰۲۲)– فروش جهانی: ۱۷۱ میلیون دلار
انیمه One Piece یکی از پرطرفدارترین و ارزشمندترین انیمه‌های تمام دوران هاست و تا به الان پانزده انیمه سینمایی از این مجموعه پخش شده که آخرین آن‌ها، جزو پرفروش‌ترین انیمه‌ها است. این انیمه داستان خواننده‌ای به اسم Uta را روایت می‌کند که برای اولین بار در یک کنسرت زنده در میان مردم خودش را نشان می‌دهد؛ چیزی که برای بینندگان ممکن است غیرمنتظره باشد این است که او دختر یک دزد دریایی معروف است.
با اکران این انیمه سینمایی و پخش سریال لایو اکشن One Piece می‌توان گفت که شروع دهه‌ی ۲۰۲۰ برای طرفداران این مجموعه بسیار عالی بوده. انیمه سینمایی One Piece Film: Red طراحی هنری چشم‌نوازی دارد و داستان درگیرکننده‌ای را به جهان این مجموعه اضافه می‌کند. این انیمه با فروش بسیار خوبش در میان پرفروش‌ترین انیمه‌ها قرار گرفت. هرچند عده‌ای می‌گویند این انیمه ۲۴۷ میلیون دلار فروش کرده است اما درواقع این رقم مربوط به درآمد کل استودیو ژاپنی Toei در سال ۲۰۲۲ است.
۱۱- Stand by Me Doraemon (سال انتشار ۲۰۱۴)– فروش جهانی: ۱۸۳ میلیون دلار
انیمه سینمایی Stand by Me Doraemon لحظات خوش و مهمی را از مجموعه Doraemon به شکلی زیبا در قالب انیمه‌ای سه‌بعدی به تصویر می‌کشد. داستان درباره‌ی یک ربات گربه‌ای در قرن بیست و دو است که به گذشته سفر می‌کند تا به نوبیتا نوبی جوان کمک کند. این انیمه سینمایی داستان دوستی ارزشمند این دو شخصیت را نشان می‌دهد که از اولین دیدار آن‌ها آغاز و با یک عروسی احساسی تمام می‌شود.
همانند انیمیشن‌های Spider-Man: Into the Spider-Verse و The Peanuts Movie که نشان دادند چقدر زیبا می‌شود انیمیشن‌های دو بعدی را وارد جهان سه‌بعدی کرد، انیمه سینمایی Stand by Me Doraemon ثابت کرد که این کار برای شخصیت انیمه‌ها هم امکان‌پذیر است. این انیمه نامه‌ای عاشقانه به این مجموعه پرطرفدار و با قدمت بود که طرفداران از آن استقبال کردند و فروش بسیار خوبی کرد.
۱۰- Weathering With You (سال انتشار: ۲۰۲۰)– فروش جهانی: ۱۹۲ میلیون دلار
انیمه سینمایی Weathering With You به کارگردانی ماکاتو شینکای، ماجرای پسری به اسم خوداکا موریشیما را دنبال می‌کند که در مسیر سفرش به توکیو با دختر یتیمی به اسم هینا آمانو آشنا می‌شود که توانایی کنترل آب و هوا را دارد.
با فروش بیش از ۱۸۱ میلیون دلاری، این انیمه جزو یکی از موفق‌ترین کارهای این کارگردان محسوب می‌شود. انیمه Weathering With You حال و هوایی دلگرم‌کننده و احساسی دارد؛ انیمیشن‌ها و طراحی آن خیره‌کننده است و داستانی عمیق درباره تاثیرات بلایای طبیعی بر زندگی مردم ژاپن و فداکاری‌هایشان دارد. بدون شک تماشای این انیمه برای کسانی که طرفدار کارهای شینکای هستند، لذت‌بخش خواهد بود.
۹- Jujutsu Kaisen 0 (سال انتشار: ۲۰۲۱)– فروش جهانی: ۱۹۶ میلیون دلار
انیمه سینمایی Jujutsu Kaisen 0، پسر دبیرستانی‌ای را به مخاطبان معرفی می‌کند که دارای روح نفرین‌شده‌ی قدرتمندی است. این انیمه داستان یوتا اوکوتسو را روایت می‌کند که در سال ۲۰۱۶ با گوجو ساتورو ملاقات می‌کند و یاد می‌گیرد چگونه موجودی که او را در توکیو آزار می‌داد، تحت فرمان خودش بگیرد.
انیمه بی عیب و نقص Jujutsu Kaisen 0 توانست تا حدود ۱۹۶ میلیون دلار فروش کند و برای تماشای آن نیازی نیست تا انیمه‌ی اصلی آن را تماشا کنید. به عنوان یک پیش درآمد، این انیمه به خوبی می‌تواند مخاطب را با جهان انیمه‌ی Jujutsu Kaisen آشنا کند.
۸- Ponyo (سال انتشار: ۲۰۰۸)– فروش جهانی: ۲۰۵ میلیون دلار
معمولا استقبال بسیار خوبی از انیمه‌های استودیوی جیبلی می‌شود که بی‌علت هم نیست. انیمه سینمایی Ponyo یک گوهر در میان انیمه‌های این استودیو است. داستان درباره یک پسربچه‌ی پنج‌ساله است که با شاهزاده خانم ماهی قرمز جوانی به اسم پونیو آشنا می‌شود و دوست می‌شوند. شاهزاده خانم عاشق این پسر می‌شود و می‌خواهد تبدیل به یک انسان بشود.
انیمه سینمایی Ponyo داستانی قابل لمس و تصاویر زیبایی دارد و مفهوم اهمیت به محیط زیست را به خوبی منتقل می‌کند؛ بدون شک دیدن این انیمه برای طرفداران میازاکی ضروری است و از آن لذت خواهند برد. همچنین در نسخه دوبله انگلیسی این انیمه صدای بازیگران نام‌آشنایی مثل کیت بلانشت، مت دیمون و لیام نیسون را خواهیم شنید.
۷- Howl’s Moving Castle (سال انتشار: ۲۰۰۴)– فروش جهانی: ۲۳۷ میلیون دلار
در انیمه‌ی بسیار جذاب Howl’s Moving Castle زن جوانی را می‌بینیم که از روی حسادت یک ساحره، تبدیل به یک پیرزن می‌شود. تنها شانس او برای شکستن این طلسم این است که خودش را به جادوگر جوان و خودخواهی که در یک قلعه‌ی متحرک است برساند.
جادوی میازاکی را در این انیمه می‌شود حس کرد و چرا که این انیمه کاملا مخاطب را مجذوب خودش می‌کند و تحت تاثیرشان قرار می‌دهد. انیمه Howl’s Moving Castle دومین انیمه پرفروش استودیو جیبلی است و انتخاب خوبی برای مخاطبان مسن و جوان است چرا که مفهومی درباره ارزش خانواده دارد.
۶- The First Slam Dunk (سال انتشار: ۲۰۲۳)– فروش جهانی: ۲۷۹ میلیون دلار
انیمه The First Slam Dunk به کارگردانی تاکه‌هیکو اینواوئه درباره پسر هفده ساله‌ای به اسم ریوتا میاگی است که سعی دارد تا رویای برادر بزرگتر که فوت شده را دنبال کند و تبدیل به یک بازیکن بسکتبال درجه یک شود.
این انیمه با صحنه‌های اکشن و هیجان‌انگیز، روایت قوی و تصاویر سه‌بعدی جذاب مطمعنا برای مخاطبین، به خصوص طرفداران بسکتبال، جذاب خواهد بود. انیمه The First Slam Dunk به سرعت تبدیل به یکی از بهترین و پرطرفدارترین انیمه‌هایی شد که تابحال ساخته شده و همینظور یکی از آثار دست کم گرفته شده در سال ۲۰۲۳ است.
۵- The Boy and the Heron (سال انتشار: ۲۰۲۳)– فروش جهانی: ۲۹۴ میلیون دلار
هایائو میازاکی با انیمه‌ی The Boy and the Heron بازگشت باشکوهی داشت و نشان داد که هنوز در ساخت انیمه‌های سینمایی بی‌رقیب است. داستان درباره پسری به اسم ماهیتو در دوران جنگ جهانی دوم است که مجبور می‌شود به خانه‌ نامادری‌اش نقل مکان کند و زندگی‌اش را سر و سامان دهد. در ادامه ماهیتو یک دنیای خارق‌العاده با موجودات مختلف در زیر زمین کشف می‌کند و که در آن حقایق جالبی را درباره زندگی خودش می‌فهمد.
این اثر میازاکی همانند دیگر آثار او چه از نظر امتیاز و چه از نظر فروش موفق ظاهر شد؛ البته تعجبی هم ندارد که بازگشت میازاکی پس از ده سال توانست طرفداران را به سالن سینماها بکشاند، البته که انیمه The Boy and the Heron از چیزی که انتظار می‌رفت بهتر بود. پس از کسب جایزه بهترین انیمیشن در جشنواره اسکار، فروش این انیمه سینمایی بیشتر شد و در چین حدود ۱۰۰ میلیون دلار فروخت.
۴- Suzume (سال انتشار: ۲۰۲۲)– فروش جهانی: ۳۱۶ میلیون دلار
انیمه سینمایی Suzume داستان دختر هفده ساله‌ای را روایت می‌کند که باید به مردی کمک کند که می‌خواهد دری را که به دنیای دیگری باز می‌شود را ببندد و ژاپن را از خطر نجات دهد.
فروش حدود ۳۱۶ میلیون دلاری این انیمه تنها نکته‌ی جذاب این انیمه نیست و باید به کیفیت خوب این انیمه اشاره کرد. درواقع در این انیمه ژانرهای عاشقانه، ماجراجویی و فانتزی را در خود دارد و در عین حال داستانی دارد که مخاطب را جذب می‌کند.
۳- Your Name (سال انتشار: ۲۰۱۶)– فروش جهانی: ۳۴۷ میلیون دلار
داستان انیمه‌ی دوست داشتنی Your Name درباره دو نوجوان است؛ یک دختر از یک شهر کوچک کوهستانی و یک پسر در توکیو که بصورت پاره وقت در یک رستوران ایتالیایی مشغول است. بین این دو ارتباطی شکل می‌گیرد و باعث می‌شود که بدن‌هایشان جا به جا شود. در ادامه این دو تصمیم می‌گیرند که همدیگر را حضوری ببینند.
شینکای به خوبی ژانر عاشقانه را با کمدی و اکشن ترکیب کرده و پرفروش‌ترین انیمه‌ی خودش را ساخته است. همچنین باید اشاره کرد که این انیمه همانند دیگر آثار شینکای بسیار چشم‌نواز است و به لحاظ بصری بسیار قوی است. انیمه Your Name به لحاظ احساسی بسیار ملموس و گیرا است که نشان‌دهنده‌ی نویسندگی خوب آن است.
۲- Spirited Away (سال انتشار: ۲۰۰۱)– فروش جهانی: ۳۸۳ میلیون دلار
برنده‌ی اسکار بهترین انیمیشن سال ۲۰۰۲ یعنی انیمه‌ی سینمایی Spirited Away همچنان به عنوان یکی از ارزشمندترین انیمه‌ها یاد می‌شود که به لحاظ فروش هم بسیار موفق بود. داستان درباره دختر ده ساله‌ای به اسم چیهیرو است که به محله‌ی جدیدی می‌رود و متوجه می‌شود که وارد دنیای کامی یا جهان ارواح فولکور آئین شینتوی ژاپن شده است.
انیمه سینمایی Spirited Away پس از این همه سال همچنان محبوب بسیاری از طرفدارهاست که به مضامینی همچون هویت، تنهایی و ترس از ناشناخته‌ها می‌پردازد. همچنین این انیمه در وبسایت IMDB بالاترین امتیاز را در بین آثار ژاپنی دارد.
۱- Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Movie: Mugen Train (سال انتشار: ۲۰۲۰)– فروش جهانی: ۵۰۷ میلیون دلار
پس از موفقیت فصل اول انیمه Demon Slayer، دور از انتظار نبود که اولین انیمه‌ی سینمایی این مجموعه مورد استقبال قرار بگیرد. این انیمه با ماجراجویی‌های تانجیرو به عنوان یک شیطان‌کش آغاز می‌شود و او به همراه همراهانش برای ماموریتی سوار قطار Mugen می‌شوند و اتفاقات غیرمنتظره‌ای برایشان می‌افتد.
با فروش شگفت‌آور ۵۰۷ میلیون دلاری، این انیمه تبدیل به پرفروش‌ترین انیمه سینمایی شد که مدیون فن بیس و همچنین دستاوردهای فنی باورنکردنی‌اش است. داستان و روایت جذاب و نفس‌گیر این انیمه حتی باعث شد که کسانی که طرفدار انیمه نیستند، به آن جذب شوند. این انیمه CGI را با سبک سنتی طراحی شخصیت ترکیب کرده که نتیجه‌اش رضایت‌بخش است.
 

منبع: گیمفا