مینا سادات آیت الهی کارگردان انیمیشن «در واپسین سال‌های عمر» بیان کرد که موضوع این اثر درباره دختر زالی است که در پیدا کردن دوست مشکل دارد.
چارسو پرس: مینا سادات آیت الهی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن «در واپسین سال‌های عمر» درباره شکل گیری ایده این انیمیشن بیان کرد: ایده این انیمیشن در یکی از کلاس‌های داستان نویسی دانشگاه به ذهنم رسید و به دنبال یک شخصیت منحصر به فرد و متفاوت بودم تا از دید آن به دنیا نگاه کنم و احساسات شخصی آن را موشکافی کرده و نمایش بدهم. ایده زال بودن شخصیت اصلی با الهام از شاهنامه و تغییر آن به جنسیت خانم برای من جالب شد. همچنین برای کامل کردن این ایده، نگاهی به تجربه شخصی خود انداختم و به این نتیجه رسیدم که فردی با تفاوت‌های ظاهری بارزی را به تصویر بکشم که به خاطر این تفاوت‌ها مورد تمسخر جامعه قرار گرفته و طرد می‌شود و حالا زندگی این شخصیت چگونه تحت الشعاع قضاوت‌های جامعه قرار می‌گیرد. برای این منظور دوره تاریخی قاجار را برای روایت داستان در نظر گرفتم تا بتوانم بسته بودن دید جامعه و مردم آن دوره را توجیه کنم.

آیت الهی درباره پروسه تولید این انیمیشن توضیح داد: پروسه تولید انیمیشن به خصوص مرحله ایده‌یابی و داستان‌نویسی در طول دوران تحصیلم پراکنده بود. بعد از اتمام مرحله داستان نویسی، طراحی کاراکتر و فضا و سپس مرحله تولید از جمله انیمیت، رنگ و کامپوزیت در یک سال به طور فشرده انجام شد و در این مسیر به دلیل کمبود زمان از انیماتورهای دیگر کمک گرفتم. کار به دلیل علاقه شخصی خود به صورت دوبعدی دیجیتال و فریم به فریم کشیده شد و از نرم افزارهای ساده‌ای مانند تی وی پینت، افتر افکت و پریمیر برای تدوین استفاده شد. در حال حاضر نیز در حال اصلاح کار در مرحله رنگ و کامپوزیت هستم که انشاالله تا شهریور امسال کار به شکل حرفه‌ای‌تری ارائه شود.

این کارگردان با اشاره به زمان هفت دقیقه‌ای این انیمیشن مطرح کرد: مدت زمان این انیمیشن ۷ دقیقه است و موضوع آن درباره دختر زالی است که در پیدا کردن دوست مشکل دارد، اما زمانی که با لیلی دوست می‌شود هم شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که این دو نمی‌توانند دوست بمانند و شخصیت زال مدت‌ها برای دیدار دوباره لیلی و دوستی با او منتظر می‌ماند و سختی‌های جامعه را تحمل می‌کند.

کارگردان انیمیشن «در واپسین سال‌های عمر» درباره همکاری خود با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بیان کرد: از طریق استاد خود آقای امیرمحمد دهستانی تشویق شدم که کار خود را برای مرکز گسترش ارسال کنم و از آنجایی که برای استخدام انیماتورهای دیگر به بودجه نیاز داشتم، کمک‌های مالی مرکز گسترش بسیار کمک کننده بودند. اگرچه این سازمان خود نیز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و گاهی هزینه‌ها را دیرتر به من می‌رساندند، اما باز هم معتقدم که برای شروع اولین تجربه‌های حرفه‌ای، می‌تواند دست کارگردان‌های تازه کار را بگیرد و همکاری با آن‌ها شروع خوبی است.

آیت الهی درباره برنامه خود برای پخش و نمایش این انیمیشن مطرح کرد: در نظر دارم تا این انیمیشن در جشنواره‌های متنوع داخلی و خارجی ارسال شود، اما این کار به واسطه مرکز گسترش انجام می‌گیرد و خود من به شخصه نمی‌توانم به طور مستقل برای جشنواره خاصی ارسال کنم یا در شبکه‌های آنلاین آپلود کنم.

مینا سادات آیت الهی در پایان گفت: بعد از این انیمیشن قصد دارم به صورت فریلنسر، پروژه‌های انیمیشنی انجام بدهم تا هم کمی تجربه کار گروهی را تمرین کنم، بتوانم رزومه خود را قوی‌تر کنم و کمی هم هزینه جمع کنم تا بتوانم در کنار آن انیمیشن‌های کوتاه تجربی خود را بسازم و شاید دوباره کارم را برای جشنواره‌ها ارسال کنم.
«در واپسین سال‌های عمر» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.