در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم نگاهی به بهترین آثار او بیاندازیم. فیلم‌های این لیست بر اساس کیفیت نقش‌افرینی‌های دانست در آن‌ها رتبه‌بندی شده‌اند و نه کیفیت فیلم‌ها.

چارسو پرس: کریستین دانست -یا کیرستن دانست- یکی از بهترین بازیگران نسل خودش است. دانست به عنوان یک بازیگر استعدادهای فراوانی دارد، اما یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های او توانایی‌اش در خونسرد بودن است. از روزهای اولیه‌ی او به عنوان یک ستاره‌ی نوجوان در فیلم‌هایی مانند «آن را روشن کنید» و «خودکشی باکره‌ها» گرفته تا به امروز و ماجراجویی‌های او به عنوان بازیگری بزرگسال در فیلم‌های جاه‌طلبانه مانند «قدرت سگ» و «جنگ داخلی». دانست همیشه نوعی کاریزما و آرامش را همراه خود دارد که باعث می‌شود به مخاطب هم احساس ارتباط‌پذیری دست بدهد و هم احساس در دسترس نبودن. بخشی از این احساسات به واسطه‌ی لبخند شبیه به گربه‌ی او در مخاطب ایجاد می‌شود؛ لبخندی که او را از سایر بازیگران متمایز می‌کند. بهترین فیلم‌های کریستین دانست می‌توانند شما را به یکی از طرفداران پر و پا قرص این بازیگر تبدیل کنند.


کریستین کارولاین دانست ۳۰ آپریل ۱۹۸۲ در نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد. پدر او آلمانی بود و مادرش آلمانی‌تبار. سال ۱۹۹۳ وقتی که والدین او از هم جدا شدند، دانست به همراه مادر و برادرانش به لس آنجلس نقل مکان کرد. او بازیگری را وقتی که یک دانش‌آموز در دبیرستان نوتردام بود آغاز کرد و بعدها وقتی که سال ۲۰۰۰ از مدرسه فارغ‌التحصیل شد به آن ادامه داد. به عنوان یک نوجوان دانست به سختی می‌توانست با شهرت روزافزون خود کنار بیاید و در بسیاری موارد او مادر خود را مقصر می‌دانست؛ چرا که باور داشت مادرش به اجبار او را در سنین پایین وارد بازیگری کرده است. بعدها اما دانست در مصاحبه‌ای گفت: «مادرم همیشه نیت‌های پاکی داشت.»


دانست در مصاحبه‌هایش همواره نشان داده که هنرمندی خاکی است. این بازیگر آمریکایی نقش‌های خود را همیشه با دقت فراوان انتخاب می‌کند. انتخاب‌های او همیشه نشان داده‌اند که او بازیگری بزرگ و جاه‌طلب است که علاقه‌ی خاصی به بازی در فیلم‌های عجیب و غریب دارد. دانست در بسیاری از فیلم‌های مخاطب‌پسند هم نقش‌آفرینی کرده است؛ از فیلم‌های کمدی مانند «آن را روشن کنید» گرفته تا فیلم‌های ابرقهرمانی مانند «مرد عنکبوتی» (Spider-Man). بعد از روزهای ابتدایی او به عنوان یک بازیگر کودک و بازی در فیلم‌های «مصاحبه با خون‌آشام» و «زنان کوچک» سال ۱۹۹۴، دانست همواره تلاش کرده است تا در انتخاب فیلم‌هایش دقت زیادی به خرج دهد. کارنامه‌ی هنری او به عنوان یک بازیگر جوان با فیلم‌های کمدی کلاسیک مانند «آخر خوشگل‌ها» و «دیک» ادامه پیدا کرد و کمی بعدتر او تبدیل به یکی از بازیگرهای ثابت آثار سوفیا کوپولا شد.


همکاری دانست با کوپولا از ۱۹۹۹ و «خودکشی باکره‌ها» آغاز شد و تا به امروز آخرین همکاری آن‌ها در «فریب‌خورده» سال ۲۰۱۷ بوده است و طرفداران این دو هنرمند امیدوار هستند که همکاری آن‌ها ادامه پیدا کند. در طی این مسیر، دانست در فیلم‌ها و سریال‌های دوست‌داشتنی دیگری هم نقش‌آفرینی کرده است؛ فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند «درخشش ابدی یک ذهن پاک»، «فارگو» و «درباره‌ی خدا شدن در مرکز فلوریدا». سلیقه‌ی هنری خاص دانست همیشه هم مورد قبول صنعت سینما نبوده است و همین ویژگی هنری خاص او باعث شد هالیوود برای مدت‌ها این بازیگر بااستعداد را کنار بگذارد و در خیلی مواقع او را درک نکند و نادیده بگیرد.


دانست در این باره احساس ناراحتی کرده و طی مصاحبه‌ای سال ۲۰۱۹ گفته است: «احساس می‌کنم بسیاری از آثاری که در آن‌ها نقش‌آفرینی می‌کنم، سال‌ها بعد تبدیل به فیلم‌هایی دوست داشتنی می‌شوند. گویا صنعتی که در آن فعالیت می‌کنم، هرگز من را به رسمیت نشناخته است. من هرگز نامزد دریافت هیچ‌چیز نمی‌شوم. شاید دوبار در کودکی نامزد دریافت جایزه‌ی گلدن گلوب شده باشم و یک‌بار هم برای سریال «فارگو». شاید آن‌ها هنوز فکر می‌کنند من همان دختر از فیلم «آن را روشن کنید» هستم.»


بهترین فیلم‌های کریستین دانست که باید تماشا کنید

اگرچه دانست در نهایت سال ۲۰۲۱ توانست برای نقش‌آفرینی‌اش در فیلم «قدرت سگ» نامزد دریافت چند جایزه‌ی سینمایی شود، اما برای بازیگری با توانایی‌های او و کارنامه‌ای به درخشانی کارنامه‌ی او، به نظر می‌رسد چند نامزدی برای یک فیلم کافی نباشد. دانست یکی از بهترین بازیگرهای نسل خودش است و نگاهی کوتاه انداختن به مجموعه آثار او می‌تواند به راحتی این نکته را به اثبات برساند. از آن جایی که دانست به تازگی در فیلم «جنگ داخلی» نقش‌آفرینی کرده و توانسته یک‌بار دیگر نگاه‌ها را مجذوب هنر خودش کند.


رتبه‌بندی همه‌ فیلم‌های اکشن کیانو ریوز


۱۵. زنان کوچک (Little Women)

  • سال تولید: ۱۹۹۴
  • کارگردان: گیلیان آرمسترانگ
  • بازیگران: وینونا رایدر، سوزان ساراندون، ترینی آلوارادو، کلیر دینز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

پیش از نامزد شدن فلورنس پیو در اسکار، ایمی مارش یک شخصیت ادبی تفرقه‌انداز بود. طرفداران رمان محبوب و به یاد ماندنی لوئیس می الکات به سختی می‌توانستند با کوچک‌ترین خواهر مارچ در این کتاب ارتباط برقرار کنند؛ او شخصیتی دمدمی‌مزاج بود و در نهایت به واسطه‌ی ازدواج کردن با یکی از خواستگارهای خواهرش خیلی از مخاطبان را عصبی کرد. یکی از نخستین قدم‌های این شخصیت برای پیدا کردن رستگاری در بین مخاطبان نسل جدید، حضور این شخصیت در اقتباس سینمایی گیلیان آرمسترانگ بود. در نیمه‌ی نخست این فیلم، کریستن دانست نقش این شخصیت را در ۱۲ سالگی ایفا می‌کند.

این بازیگر آمریکایی در یکی از بهترین فیلم‌های کریستین دانست توانست به خوبی تمام توجهات را به خودش جذب کند و پا به پای بازیگران دیگر این فیلم که همه از او باتجربه‌تر بودند پیش برود. دانست بدون این که به نظر بیاید یک کودک است، به خوبی شخصیت خود در این فیلم را درک کرده است. او موفق می‌شود با توانایی‌های خود به بهترین شکل ممکن نقش یک مامور دوست‌داشتنی هرج و مرج را در این خانه‌ی دوست‌داشتنی ایفا کند. سامانتا ماتیس در نقش ایمی بالغ نقش‌آفرینی قدرتمندی در این فیلم از خودش به نمایش می‌گذارد، اما در حالی که فیلم پیش‌تر می‌رود و سال‌ها می‌گذرد، بی‌شک دل تمام بینندگان برای دانست تنگ می‌شود. این فیلم در ۳ رشته نامزد اسکار شد، اما در نهایت این مراسم را دست خالی ترک کرد. «زنان کوچک» با بودجه‌ی ۱۸ میلیون دلاری در گیشه ۹۵ میلیون دلار فروخت. راجر ایبرت، منتقد معروف آمریکایی به این فیلم ۳.۵ ستاره از ۴ ستاره داد و آن را اقتباسی هوشمندانه و به طور غیرمنتظره‌ درخشان از رمان لوئیس می‌ الکات خواند. «زنان کوچک» یکی از بهترین فیلم‌های کریستین دانست است که او طی سال‌هایی که به عنوان یک کودک در سینما فعالیت می‌کرد در آن حضور یافت.


۱۴. جنگ داخلی (Civil War)

  • سال تولید: ۲۰۲۴
  • کارگردان: الکس گارلند
  • بازیگران: کیلی اسپینی، واگنر مورا، جسی پلمونز، نیک آفرمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰

«جنگ داخلی» فیلمی است که شما به عنوان مخاطب یا آن را دوست خواهید داشت و یا از آن متنفر خواهید بود. نکته‌ای که تمام بینندگان این فیلم در مورد آن با هم موافق هستند این است که کریستین دانست به عنوان بازیگر نقش اصلی این فیلم و کسی که داستان از دیدگاه او روایت می‌شود درخشان است. دانست در این فیلم نقش یک عکاس جنگی به نام لی را ایفا می‌کند. لی سرتاسر ایالات متحده را سفر می‌کند تا مستندی از جنگ بسازد و در مسیر خود با رئیس جمهور هم مصاحبه می‌کند. لی شخصیتی ساکت و عجیب است و دانست برای ایفا کردن آن جذابیت ذاتی خود را کنار گذاشته است تا بتواند نقش یک زن نترس، جسور و جدی را ایفا کند. این زن بیش از آن چه فکرش را بکنید خون و خون‌ریزی و صحنه‌های وحشتناک دیده است و دیگر هیچ‌چیز نمی‌تواند دل او را به لرزه در بیاورد.

این فیلم فیلمی نیست که بتوان آن را بازیگرمحور دانست، اما دانست بدون توجه به این نکته موفق می‌شود دست به خلق شخصیتی جالب بزند. انرژی مثبتی که او در این فیلم روانه‌ی خبرنگار تازه کار (کیلی اسپینی) می‌کند و نحوه‌ی برخورد دانست با او به همان اندازه که «جنگ داخلی» به احساسات نیاز دارد، این حس را به آن تزریق می‌نماید. این فیلم با بودجه‌ی ۵۰ میلیون دلاری تا به امروز توانسته است بیش از ۱۱۳ میلیون دلار بفروشد. نقش‌آفرینی دانست در این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های کریستین دانست است به اندازه‌ای درخشان بود که منتقدانی که فیلم را دوست نداشتند هم بازی او را ستایش کردند.


۱۳. مصاحبه با خون‌آشام (Interview with the Vampire)

  • سال تولید: ۱۹۹۴
  • کارگردان: نیل جوردن
  • بازیگران: برد پیت، تام کروز، آنتونیو باندراس، استیون ری
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۳ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

دانست پیش از این که تبدیل به یک بازیگر بالغ کهنه‌کار شود و پیش از این که الگویی برای جوان‌ها باشد، یک بازیگر ۱۲ ساله‌ی بسیار با استعداد بود که توانایی‌هایش در مقابله با تام کروز و برد پیت هنگام ساختن فیلم «مصاحبه با خون‌آشام» مورد توجه قرار گرفت. دانست در این فیلم که اقتباسی بود از رمان گوتیک و عاشقانه‌ی آن رایس درباره‌ی خون‌آشام‌ها کار سختی داشت. او در این فیلم نقش کلودیا را ایفا می‌کرد؛ دختر کوچکی که به واسطه‌ی تام کروز تبدیل به یک خون‌آشام شده بود.


دانست توانست این نقش را به بهترین شکل ممکن ایفا کند. او بلوغ را در پشت ظاهر کوچک‌اش و با وجود سن کمش به خوبی بازتاب می‌دهد. دانست موفق می‌شود حس غم و اندوه عظیمی که کلودیا به عنوان یک شخصیت تراژیک تجربه می‌کند را از طریق چشم‌ها و زبان بدنش به مخاطبان منتقل کند. این نقش‌آفرینی دانست به عقیده‌ی بسیاری یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ سینما است که توسط یک کودک انجام شده. این فیلم در دو رشته نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد و توانست دو جایزه‌ی بفتا به دست آورد. دانست برای بازی در این فیلم جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از حلقه‌ی منتقدان فیلم بوستون دریافت کرد. حلقه‌ی منتقدان فیلم شیکاگو جایزه‌ی آینده‌دارترین بازیگر را به او اهدا کردند و این بازیگر برای حضور در این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های کریستین دانست است توانست نامزد دریافت جایزه‌ی گلدن گلوب شود.


۱۲. دیک (Dick)

  • سال تولید: ۱۹۹۹
  • کارگردان: اندرو فلمینگ
  • بازیگران: میشل ویلیامز، ویل فرل، رایان رینولدز، دن هدایا
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰

میشل ویلیامز و کریستین دانست باید باز هم با یک‌دیگر همکاری کنند. رابطه‌ی هنری بین این دو بازیگر با استعداد در فیلم کمدی سیاسی سال ۱۹۹۹ درباره‌ی دو دانش‌آموز دبیرستان که کاخ سفید را پر از هرج و مرج می‌کنند به یادماندنی است. در این فیلم، دانست و ویلیامز می‌توانند در حالی که شما را به خنده می‌اندازند به تفکر هم وادار کنند. این دو دختر که از زندگی‌های تکراری خود خسته شده‌اند دل به دریا می‌زنند تا پرده از یک رسوایی بزرگ بردارند. این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های کریستین دانست است، داستانی سیاسی را در زیر لایه‌هایی از کمدی روایت می‌کند و موفق می‌شود مخاطبان خود را به شکلی جدید با دنیای عجیب سیاست آشنا گرداند.

بسیاری از منتقدان این فیلم را بسیار قدرتمند می‌دانستند و عقیده داشتند که این فیلم به جای نوجوان‌ها باید برای تمام سنین به نمایش در آید. ریتا کمپلی، منتقد واشنگتن پست، درباره‌ی این فیلم نوشت: «بسیار بامزه‌تر از چیزی که به نظر می‌آمد یک داستان مرتبط با ریچارد نیکسون می‌تواند باشد.» این فیلم با وجود تمام نقدهای مثبتی که دریافت کرد در گیشه شکست خورد و نتوانست بودجه‌ی خود را به شرکت‌های سازنده‌اش بازگرداند. فیلم‌نامه‌ی این فیلم را اندرو فلیمینگ با همراهی شریل لانگین نوشته است.


۱۱. درباره‌ی خدا شدن در مرکز فلوریدا (On Becoming a God in Central Florida)

  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • سازنده: رابرت فانک، مت لوتسکی
  • تعداد فصل: ۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۰
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: شوتایم
  • بازیگران: ند لواین، مل رودریگز، بث دیتو، تئودور پلرین
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

متاسفانه «درباره‌ی خدا شدن در مرکز فلوریدا» سریالی بود جلوتر از زمانه‌ی خودش و پیش از این که زمانش برسد پخش آن متوقف شد. این توقف پخش باعث شد این سریال تبدیل به یکی از الماس‌های یک فصلی شبکه‌ی شوتایم شود. اگر به این سریال فرصت کافی داده می‌شد و برای چند فصل دیگر به نمایش خود ادامه می‌داد، احتمالا شخصیت کریستال استابز می‌توانست تبدیل به یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های دانست شود و سبک شاخص او در بازیگری را به خوبی به نمایش بگذارد. دانست در نقش بیوه‌ی کلاه‌بردار اهل اورلاندو بی‌نظیر است.

شخصیت دانست در این سریال از هوش و ذکاوت خود استفاده می‌کند تا جایگاه خود را در بین یک گروه فرقه‌مانند بالا ببرد. هر پیشرفت او تاثیر متفاوتی بر او می‌گذارد و او در هر قسمت بیش از قسمت پیشین حق به جانب می‌شود. دانست بار دراماتیک این سریال را به خوبی به دوش می‌کشد و انسانیت و شوخ‌طبعی را به یک اندازه در شخصیت کریستال می‌گنجاند. دانست بعد از این که برای مدت‌ها طی سال‌های فعالیت هنری‌اش به عنوان یک بزرگسال، کمدی را فدای درام کرده بود، با این سریال یک‌بار دیگر به آغوش کمدی بازگشت و توانست نشان دهد که هنوز می‌تواند کمدی را هم به اندازه‌ی درام به بهترین شکل ممکن اجرا کند. دانست برای بازی در این سریال توانست نامزد دریافت گلدن گلوب بهترین بازیگر زن در یک سریال تلویزیونی کمدی یا موزیکال شود.


۱۰. آن را روشن کنید (Bring It On)

  • سال تولید: ۲۰۰۰
  • کارگردان: پیتون رید
  • بازیگران: الیزا دوشکو، جس بردفورد، گبریل یونیون، رایان دروموند
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۵ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۵۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰

هیچ لیستی که بخواهد بهترین نقش‌آفرینی‌های دانست را رتبه‌بندی کند و یا بخواهد از او به عنوان یک بازیگر توانا تقدیر نماید، نمی‌تواند بدون اشاره کردن به فیلم «آن را روشن کنید» این کار را انجام دهد. در این فیلم کلاسیک پیتون رید درباره‌ی تشویق‌کننده‌ها که یکی از بهترین فیلم‌های کریستین دانست است، او نقش نقش رهبر پرانرژی و با روحیه‌ی یک گروه از تشویق‌کنندگان را ایفا می‌کند که در می‌یابند برنامه‌ی روزانه‌ی آن‌ها دزدیده شده است. دانست از آن جایی که در دنیای واقعی یکی از تشویق‌کننده‌های مدرسه‌اش بود توانست به خوبی از عهده‌ی ایفای این نقش بر بیاید و مهارت‌های خود را در این فیلم به نمایش بگذارد.

در «درباره‌ی خدا شدن در مرکز فلوریدا»، دانست مخاطبان را گاهی به یاد صحنه‌های به یاد ماندنی این فیلم می‌اندازد. این فیلم با وجود بودجه‌ی ۱۱ میلیون دلاری‌اش در گیشه بیش از ۹۰ میلیون دلار فروخت و این نکته به خوبی اثبات می‌کند، که علاوه بر منتقدان، مخاطبان هم از دانست و نقش‌آفرینی او در این فیلم راضی بوده‌اند. این فیلم در لیست ۵۰ فیلم دبیرستانی برتر تاریخ که مجله‌ی اینترتینمنت ویکلی آن را منتشر کرده بود، رتبه‌ی سی‌ام را به دست آورد. طی سال‌های بعد، ۶ فیلم تلویزیونی به عنوان دنباله‌هایی برای این فیلم منتشر شدند، اما هیچ‌کدام آن‌ها نتوانستند به اندازه‌ی فیلم نخست مخاطبان و منتقدان را تحت تاثیر قرار دهند. به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان این فیلم به خوبی توانایی‌های مختلف دانست به عنوان یک بازیگر را به نمایش درآورد و توانست تبدیل به نقطه‌ی عطفی در کارنامه‌ی هنری او شود.


۲۰ فیلم برتر کارنامه هنری رابرت دنیرو


۹. فریب‌خورده (The Beguiled)

  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • کارگردان: سوفیا کوپولا
  • بازیگران: نیکول کیدمن، ال فانینگ، کالین فارل، انگوری رایس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰

همکاری‌های کریستین دانست و سوفیا کوپولا همواره تبدیل به همکاری‌هایی ماندگار می‌شوند و بازسازی کوپولا از فیلم گوتیک سال ۱۹۷۱ که ایستوود ستاره‌ی آن بود هم از این قاعده مستثنی نیست. طی سال‌های جنگ داخلی، یک سرباز بی نام و نشان، به دنبال آسیب جنگی جدی‌ای که دیده است مسیر خود را گم می‌کند و چند تن از دخترهایی که در یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی دخترانه روزگار می‌گذرانند او را پیدا می‌کنند. جامعه‌ی دخترهایی که در ابتدا به نظر دوستانه و آرام می‌رسند به تدریج تبدیل به جهنمی می‌شوند که سرباز را در خودش غرق می‌کند.

دانست در این فلم نقش یکی از معلم‌های مدرسه را ایفا می‌کند. معلمی که چشم‌های تیزبین نیکول کیدمن همیشه او را زیر نظر دارند. تمام بازیگران این فیلم نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی‌ای از خودشان به نمایش می‌گذارند، اما دانست بهتر از سایرین موفق می‌شود نقش زنی پا به سن گذاشته که سال ها خودش را سرکوب کرده است را ایفا کند. این فیلم توانست جایزه‌ی بهترین کارگردانی را از جشنواره‌ی فیلم کن فرانسه برای کوپولا به ارمغان بیاورد و او را تبدیل به دومین کارگردان زن تاریخ گرداند که توانسته به این جایزه دست پیدا کند. فیلم‌نامه‌ی این فیلم را سوفیا کوپولا بر اساس رمانی به همین نام از توماس پی. کولینان نوشته است. این فیلم نخستین‌بار ۲۴ می ۲۰۱۷ در جشنواره‌ی فیلم کن فرانسه به نمایش در آمد.


۸. درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)

  • سال تولید: ۲۰۰۴
  • کارگردان: میشل گوندری
  • بازیگران: جیم کری، کیت وینسلت، مارک رافلو، الایجا وود
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰

داستان عاشقانه‌ی چارلی کافمن به واسطه‌ی حضور درخشان بازیگران قدرتمند و نقش‌آفرینی‌های درخشان آن‌ها تبدیل به فیلمی ماندگار شده است. یکی از این بازیگران که بسیاری از مخاطبان به دنبال ذات غمگین‌اش می‌توانند به راحتی با او ارتباط برقرار کنند، کریستین دانست است. دانست در این فیلم نقش مری را ایفا می‌کند؛ زنی که در جریان عشقی یک‌طرفه قرار گرفته است و اندوه او را رها نمی‌کند. این زن به طور ناامیدانه‌ای دل‌باخته‌ی رئیس خود (تام ویلکینسون) شده است. مری هر روز به لاکونا، مرکز جراحی خاطرات، می‌رود تا ذهن خودش را پاک کند.


به دنبال جراحی‌های مداوم، مری تبدیل به شخصیتی سرخوش و عجیب و غریب شده است. شخصیت دانست در این فیلم نقل قول‌هایی از الکساندر پاپ را بازگو می‌کند، پات می‌کشد و به طرز ناامیدانه‌ای لباس‌های خود را به بهترین شکل ممکن انتخاب می‌کند. دانست در این فیلم نوعی سردرگمی و گمگشتگی را وارد شخصیت خود می‌کند و موفق می‌شود او را برای مخاطبان قابل درک کند. در دنیای عجیبی که چارلی کافمن خلق کرده است، شخصیت مری با بازی کریستین دانست به خوبی می‌تواند نماینده‌ای از دنیای عادی باشد؛ دنیایی که عشق‌های یک طرفه در آن هر روزه بیش تر از ذات‌الریه آدم می‌کشند.


۷. خودکشی باکره‌ها (The Virgin Suicides)

  • سال تولید: ۱۹۹۹
  • کارگردان: سوفیا کوپولا
  • بازیگران: جیمز وودز، کاتلین ترنر، جاش هارتنت، ای. جی. کوک
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

اقتباس رویاگونه‌ی سوفیا کوپولا از رمان جفری اجنیدیس نه تنها کوپولا را که نخستین تجربه‌ی کارگردانی خود را از سر می‌گذراند به عنوان هنرمندی نترس و جسور به اثبات رساند، بلکه توانایی‌های کریستین دانست به عنوان یک بازیگر درام را هم به تمام مخاطبان و منتقدان نشان داد. دانست در این فیلم نقش نوجوانی سردرگم را ایفا می‌کند که در خانواده‌ای ناکارآمد گیر افتاده است و نمی‌تواند از میله‌های قفسی که خانواده‌ی عجیبش برایش ساخته‌اند فراتر رود. وقتی که کاتلین ترنر مادر شما باشد، شما یک کودک شاد نخواهید بود.

شخصیت دانست در این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های کریستین دانست است، هم جذابیت دارد و هم معصومیت کودکانه؛ او همان دختر نوجوانی است که با دیدنش در خیابان به آن چه در ذهنش می‌گذرد فکر می‌کنید. دختری دست‌نیافتنی که خیلی زود با جهان مادی خداحافظی کرد. نویسنده‌ی رمان که این کتاب نخستین رمان چاپ‌شده‌اش بود اگرچه چند نقد به فیلم وارد آورد، اما در مجموع از آن حمایت کرد و آن را فیلمی درخشان خواند. این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره‌ی کن سال ۱۹۹۹ به نمایش در آمد. بعد از تماشای این فیلم شاید یک‌بار دیگر از خود بپرسید که یک نوجوان تا چه اندازه می‌تواند شکننده باشد و شکستن یک نوجوان می‌تواند چه تبعاتی ایجاد کند. دانست در این فیلم تاثیرگذار است و بعد از تماشای او تا مدت‌ها نمی‌توانید چهره‌ی غم‌زده‌اش را که تلاش می‌کند سرخوش به نظر برسد از ذهن خود بیرون کنید.


۶. قدرت سگ (The Power of the Dog)

  • سال تولید: ۲۰۲۱
  • کارگردان: جین کمپیون
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، کدی اسمیت-مک‌فی، جسی پلمونز، توماسین مکنزی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰

به یاد آوردن این نکته که دانست طی سی سال فعالیت هنری خود به عنوان یک بازیگر و همکاری با کارگردان‌های بزرگ، حتی یک‌بار هم نامزد دریافت اسکار نشده دردناک است؛ به نظر می‌رسد دانست از آن بازیگرهایی است که تا به امروز باید سه یا چهار بار نامزد اسکار شده باشد. نخستین نامزدی دانست در جشنواره‌ی جوایز اسکار، سال ۲۰۲۲ رخ داد. دانست سال ۲۰۲۲ با فیلم «قدرت سگ» در این جشنواره حاضر شد و توانست برای نخستین‌بار نامزد دریافت اسکار بازیگری شود. این فیلم دلهره‌آور روانشناختی که یکی از بهترین فیلم‌های کریستین دانست است به این بازیگر اجازه داد توانایی‌های گوناگون خود را به نمایش بگذارد.

دانست در این فیلم موفق می‌شود هم نقش زنی آسیب‌دیده و غرق در مشکلات را به خوبی ایفا کند و هم نقش یک زن شاد که امید فراوانی به آینده دارد. او در نقش رز، زنی که طی دهه‌ی ۱۹۲۰ در مونتانا به تازگی ازدواج کرده است و زندگی‌اش تحت سایه‌ی برادرشوهر ترسناک و بی‌رحمش (بندیکت کامبربچ) قرار گرفته، بی‌نقص است. دانست نوعی حس خستگی را به خوبی به این شخصیت اضافه می‌کند و با اضافه شدن این حس، به نظر می‌رسد رز وارد جهنم شده است و از آن بازگشته. صحنه‌ی بزرگی که رز در آن منفجر می‌شود و ناگهان زیر گریه می‌زند بی‌شک به یادماندنی‌ترین صحنه‌ی این فیلم است و می‌توان به این صحنه به تنهایی اسکار اهدا کرد. این اما همه‌ی ماجرا نیست. درخشش واقعی دانست زمانی است که او در مقابل همسر واقعی‌اش، جسی پلمونز، قرار می‌گیرد و با گرما، آرامش و سکوتش نقش زنی که به تازگی ازدواج کرده است را به بهترین شکل ممکن ایفا می‌کند. «قدرت سگ» در ۱۲ رشته نامزد اسکار شد و در نهایت اسکار بهترین کارگردانی را برای جین کمپیون به ارمغان آورد.


۵. آخر خوشگل‌ها (Drop Dead Gorgeous)

  • سال تولید: ۱۹۹۹
  • کارگردان: مایکل پاتریک جان
  • بازیگران: کریستی آلی، آلن بارکین، دنیس ریچاردز، آلیسون جنی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۲۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰

«آخر خوشگل ها» وقتی که سال ۱۹۹۹ منتشر شد، بلافاصله تبدیل به یک کمدی کلاسیک شد و تا به امروز توانسته است در ذهن طرفداران خود جایگاهی محکم به دست آورد. شخصیت امبر اتکینز که کریستین دانست در این فیلم نقش او را ایفا می‌کند، مدلی جوان‌شده است از شخصیت دیانا سایر، مجری آمریکایی. امبر اتکینز یک خبرنگار الهام‌بخش است که می‌داند تنها راه پیشرفت‌اش در این صنعت، آن است که روحش را بفروشد. او بدون ذره‌ای پشیمانی دست به چنین اقدامی می‌زند وسعی می‌کند پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری در شهر کوچک و زیبای مینه‌سوتا طی کند.

راجر ایبرت، منتقد نام‌آشنای آمریکایی، از ایده‌ی اصلی این فیلم استقبال کرد، اما به عقیده‌ی او فیلم‌نامه‌ی فیلم نتوانسته بود به خوبی به این ایده سر و شکل بدهد و به اندازه‌ی کافی بامزه نبود، اگرچه نقش‌آفرینی‌ها به یادماندنی بودند. این فیلم کمدی با گذشت زمان تبدیل به یک فیلم کالت شده است که طرفداران پر و پا قرص خودش را پیدا کرده. این فیلم در گیشه شکست خورد و با بودجه ی ۱۵ میلیون دلاری، تنها ۱۰.۵ میلیون دلار فروخت. نقش‌آفرینی دانست در این فیلم کمدی به خوبی به همه اثبات کرد که این بازیگر جوان می‌تواند هم از عهده‌ی کمدی بر بیاید و هم از عهده‌ی درام. توجه کردن به این نکته که دانست در همان سالی که در «آخر خوشگل‌ها» نقش‌آفرینی کرد در «خودکشی باکره‌ها» از کوپولا هم حضور یافت، یک‌بار دیگر توانایی‌های او به عنوان یک بازیگر را به اثبات می‌رساند.


۱۰ بازیگر مشهور و محبوبی که در جوانی به کام مرگ رفتند



۴. زنان ازدواج‌نکرده (Bachelorette)

  • سال تولید: ۲۰۱۲
  • کارگردان: لزلی هدلند
  • بازیگران: آیلا فیشر، لیزی کاپلان، جیمز مارسدن، کایل بورنهایمر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۶ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۴۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۳ از ۱۰

هیچ‌چیز نمی‌تواند به اندازه‌ی تماشا کردن کریستین دانست که از روی حسادت می‌خواهد عروسی دوستش را خراب کند، نمی‌تواند باعث بالا رفتن روحیه‌ی مخاطبان شود. دانست در این فیلم یک‌بار دیگر توانایی‌های خود به عنوان یک بازیگر کمدی را به تصویر کشانده است. همیشه وقتی که پای کنترل کردن محیط اطراف و به بازی گرفتن افراد دیگر در میان باشد، دانست یکی از بهترین‌ها است. در این فیلم یک لباس عروسی با لکه‌ای از خون باعث به وجود آمدن مجموعه‌ای از وقایع عجیب و دیوانه‌کننده می‌شود.

این فیلم اقتباسی است از نمایشنامه‌ای به همین نام از لزلی هدلند؛ کسی که خالق سریال «عروسک روسی» (Russian Doll)‌ است. بعضی از منتقدان به شدت به این فیلم تاختند؛ جیمز براردینلی این فیلم را یکی از آن فیلم‌های بدی خواند که بعد از دیدنشان تا مدت‌ها نخواهد توانست فیلم دیگری ببیند. در عوض بعضی دیگر از منتقدها نسبت به این فیلم مهربان‌تر بودند؛ استفن هولدن از نیویورک‌تایمز، «زنان ازدواج‌نکرده» را فیلمی دانست که نسبت به نسخه‌های مردانه‌ای مانند «خماری» (The Hangover) از نظر بازیگری و فیلم‌نامه عملکرد بهتری داشته است. این فیلم در نهایت با بودجه‌ی ۳ میلیون دلاری، توانست بیش از ۱۲ میلیون دلار بفروشد.


۳. فارگو (Fargo)

  • سال تولید: ۲۰۱۵
  • سازنده: نوا هاولی
  • تعداد فصل: ۵
  • تعداد قسمت‌ها: ۵۱
  • شبکه‌ی پخش‌کننده: اف ایکس
  • بازیگران: جسی پلمونز، پاتریک ویلسون، تد دنسن، جین اسمارت
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

سریال آنتولوژی نوا هاولی که هر فصل آن روایت‌گر داستانی متفاوت است، در فصل دوم به سراغ داستانی دیوانه‌کننده رفت. دانست در این فصل نقش یک آرایش‌گر مو به نام پگی بلومکوئیست را ایفا کرد؛ کسی که در شهر کوچک خودش در مینه‌سوتا کار زیادی برای انجام دادن ندارد و با عشق دوران دبیرستان خود ازدواج کرده است. پگی سعی می‌کند با کمک تکنیک‌های روانشناسی زرد، خستگی‌های خود را از بین ببرد و به زندگی علاقه‌ی بیش‌تری پیدا کند. بعد از یک تصادف مرگبار، دانست تماما تبدیل به یک شخصیت بانو مکبث‌گونه می‌شود و در هر صحنه‌ای که حضور می‌یابد این سریال را زیر سلطه‌ی خودش در می‌آورد. نقش‌آفرینی دانست در فصل دوم «فارگو» را باید یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تلویزیونی سال ۲۰۱۵ به شمار آورد.

دانست برای حضور درخشانش در فصل دوم سریال «فارگو» توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را از جشنواره‌ی انتخاب جوایز تلویزیونی توسط منتقدان به دست آورد. او هم‌چنین نامزد دریافت جایزه‌ی تلویزیونی امی و گلدن گلوب شد. «فارگو» سریالی است که داستان هر فصل آن می‌تواند مخاطب را به دل دنیایی جدید ببرد. دانست طی فصل دوم این سریال از قسمت نخست تا قسمت آخر پرتره‌ای کامل ترسیم می‌کند از شخصیت زنی تنها که دیگر نمی‌تواند چنین زندگی‌ای را تحمل کند و می‌خواهد در زندگی چیزهای جدیدی را تجربه نماید.


۲. ماری آنتوانت (Marie Antoinette)

  • سال تولید: ۲۰۰۶
  • کارگردان: سوفیا کوپولا
  • بازیگران: جیسون شوارتزمن، جودی دیویس، ریپ تورن، رز بیرن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۷ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

از آن جایی که همه منتظر فیلمی شبیه به «گمشده در ترجمه» (Lost in Translation) بودند، وقتی که این فیلم متفاوت سوفیا کوپولا سال ۲۰۰۶ منتشر شد، خیلی مورد استقبال منتقدان قرار نگرفت. کوپولا با استفاده از قطعه‌های موسیقی‌ای که تا به آن روز در کنار تصاویری در رابطه با انقلاب فرانسه قرار نگرفته بودند، تمام تماشاگران سینمایی را شگفت‌زده کرد. این فیلم یک درام تاریخی است که نگاهی دقیق می‌اندازد به انقلاب فرانسه و در همان حال فرصت‌های زیادی برای کریستین دانست فراهم می‌کند تا این بازیگر بتواند نقش شاهزاده‌ی اتریشی‌ای که سرنوشتش نامشخص است و می‌خواهد از زندگی لذت ببرد را به خوبی ایفا نماید. دانست در این فیلم که دومین همکاری‌اش با کوپولا محسوب می‌شود، از دل یک شخصیت تاریخی، شخصیتی قابل لمس و باورپذیر را بیرون کشیده است که هر مخاطبی می‌تواند به سادگی با او ارتباط برقرار کند و درد و اندوه او را درک نماید.

این فیلم از آن جایی که ماری مجبور می‌شود مادر شود، اندوه فراوانی را در خود جای داده است و نمایی که در آن دانست با پاهای برهنه به تنهایی وسط برف ایستاده است تا مدت‌ها در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند. این فیلم برای نخستین‌بار ۲۴ می ۲۰۰۶ در حشنواره‌ی فیلم کن اکران شد و کوپولا به واسطه‌ی آن یک‌بار دیگر نامزد دریافت نخل طلا گردید. «ماری آنتوانت» توانست اسکار بهترین طراحی لباس را هم به دست آورد. بازی درخشان دانست در این درام تاریخی باز هم به طور ناباورانه‌ای مورد توجه قرار نگرفت.


۱. مالیخولیا (Melancholia)

  • سال تولید: ۲۰۱۱
  • کارگردان: لارس فون تریر
  • بازیگران: شارلوت گنزبور، کیفر ساترلند، شارلوت رمپلینگ، الکساندر اسکاشگورد
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

دانست در نقش جاستین در درام آخرالزمانی و شاهکار لارس فون تریر، به خوبی موفق می‌شود شخصیت پیچیده‌ای که در اختیارش قرار گرفته است را بپروراند. او به خوبی با وحشت تخریب‌کننده و بی پایان رویارویی با روز قیامت روبه‌رو می‌شود چرا که به عقیده‌ی خودش او چیزهایی را می‌داند که دیگران نمی‌دانند. به همین دلیل است که وقتی خواهرش کلیر (شارلوت گنزبور) پیشنهاد می‌کند در آخرین شاعت‌هایشان روی کره‌ی زمین در بالکن دور هم جمع شوند و در حال گوش دادن به موسیقی، نوشیدنی بنوشند، چشم‌های خالی و دردکشیده‌ی دانست نگاهی به او می اندازند و گویا می‌گویند: «چرا تو سرویس بهداشتی این کارو نکنیم؟»

احساسی کاملا شجاعانه پشت تصمیم‌های جاستین وجود دارد؛ او همسر بی‌نقص خود را در شب عروسی رها کرده است، شغل خود در زمینه‌ی تبلیغات را کنار گذاشته و با مردی دیگر وارد رابطه می‌شود که هیچ شناختی از او ندارد. به هر حال چرا چنین نکند؟ زندگی همه در حال تمام شدن است. دانست برای بازی در این فیلم توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را از جشنواره‌ی فیلم کن دریافت کند. جامعه‌ی ملی منتقدان آمریکا علاوه بر این که جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را به کریستین دانست اهدا کردند، جایزه‌ی بهترین فیلم را هم به «مالیخولیا» دادند.


منبع: دیجی‌مگ