در ادامه نگاهی میاندازیم به ۱۰ نقل قول برتر فیلم «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» که بر اساس توانایی آنها در بازتاباندن مضامین فیلم و به تصویر کشاندن روحیهی گوینده و یا تشریح کردن کسی که نقل قول دربارهی آن است دستهبندی شدهاند.
چارسو پرس: «فیورویوسا: حماسهی مکس دیوانه» (Furiosa: A Mad Max Saga) آخرین فیلم منتشر شده از مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه» و پیش درآمدی بر فیلم «مکس دیوانه: جادهی خشم» (Mad Max: Fury Road) است. آنیا تیلور-جوی در این فیلم نقش قهرمان اصلی یعنی فیوریوسا را بازی میکند؛ همان نقشی که در فیلم «مکس دیوانه: جادهی خشم» شارلیز ترون ایفا کنندهی آن بود. این فیلم که کارگردان آن مانند قسمتهای پیشین جرج میلر است، جستوجویی هیجانانگیز در باب بقا، انتقام و قدرت مقاومت زنانگی در دنیایی پساآخرالزمانی است. دیالوگهای قدرتمند این فیلم که بازیگرانی خارقالعاده از جمله آنیا تیلور-جوی و کریس همسورث آنها را ادا میکنند موفق میشوند در فضاسازی محتوایی و خلق احساسات عمیق و پرتنش موفق عمل کنند. هر نقل قول «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» میتواند شخصیت گویندهی آن را بیش از پیش با مخاطب آشنا کند و دنیای اطراف او را به مخاطب معرفی نماید.
این نقل قولها نه تنها ماهیت درگیریهای شخصیت را به خوبی نشان میدهند، بلکه مضامین پیچیدهی فیلم مانند امید، نفرت و مبارزهای پایانناپذیر در راستای هویت و رستگاری در دنیایی پساآخرالزمانی را هم به تصویر میکشانند. «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» برای نخستینبار در تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۴ در جشنوارهی فیلم کن فرانسه به اکران در آمد و سپس در تاریخ ۲۴ می، در ایالات متحدهی آمریکا اکران شد.
این فیلم بر خلاف فیلمهای قبلی این مجموعه در گیشه با موفقیت چشمگیری روبهرو نشد و تا به امروز با وجود بودجهی ۱۶۸ میلیون دلاریاش، تنها ۱۷۱.۵ میلیون دلار فروخته است. وبسایت اینترنتی راتن تومیتوز به این فیلم امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ را داد و وبسایت متاکریتیک ۷۹ از ۱۰۰. فیلمنامهی این قسمت از مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه»را جرج میلر با همراهی نیکو لاتوریس نوشت و تهیهکنندگی آن را با همراهی داگ میچل به انجام رساند. باید گفت که شخصیت مکس دیوانه و مجموعه فیلمهای او بیش از هر کسی متعلق به جرج میلر است. میلر خالقی موشکاف است که تمام قطعات پازل را به خوبی در کنار یکدیگر میچیند و فیلمهای اکشن و ماجراجویانهای خلق میکند که میتوانند مخاطبان را به هیجان بیاورند.
این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» مضمون ناامیدیای که این فیلم از ابتدا تا انتها در تلاش است تا آن را بازتاب دهد، به خوبی به مخاطب منتقل مینماید. به واسطهی این نقل قول مخاطب میتواند با دنیای پیرامونی تلخ و ترسناک شخصیتها که باعث میشود آنها از نظر روانشناختی بیمار شوند آشنا شود. این نقل قول به خوبی چرخهی طبیعی زجرکشیدن شخصیتها را به تصویر میکشاند. دنبال کردن احساسات در حالی که میخواهند به واسطهی آن برای مدتی کوتاه درد خود را فراموش کنند، در نهایت باعث میشود مخاطب بیش از پیش با ناتوانی و بدبختی شخصیتها همذاتپنداری کند. این نقل قول موفق میشود تصویری واضح و قابل لمس از چرخهی دردناک زندگی در دنیای پساآخرالزمانی سرزمینهای غربی ترسیم نماید.
این نقل قول قابل توجه است چرا که تضاد مرکزی بین امید و نفرت درون فیوریوسا را به تصویر میکشاند. کلمات دمنتوس یکی از مضامین حیاتی در این فیلم را به گوش مخاطبان میرسانند؛ شکل تغییرپذیر قدرت انتقام. به واسطهی در آغوش کشیدن و پذیرفتن نفرت به عنوان یک نیروی پیشبرنده، فیوریوسا تبدیل به شخصیتی میشود که میتواند درد و رنج خود را تبدیل به قدرت کند. این نقل قول باعث میشود هم فیوریوسا و هم مخاطبان این فیلم نسبت به انگیزههای عمیق و درونی این شخصیت به آگاهی برسند. کریس همسورث در نقش دمنتوس در این فیلم توانسته است به خوبی از پس ایفا کردن نقش شخصیتی که دیوانگی و نوعی از خرد را در خود پرورانده است بر بیاید.
این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» بیانکنندهی قاطعیت فیوریوسا و ذات شخصی ماموریت او است. این دیالوگ نشان میدهد که او تا چه اندازه بر هدف خود متمرکز است. او تمام توان خود و تمام زندگی خود را برای رسیدن به این هدف، یعنی گرفتن انتقام و برقرار عدالت سرمایهگذاری کرده است. این نقل قول یکی از مضامین اصلی فیلم را در خودش جای داده است؛ مضمونی در رابطه با اهداف شخصی و مدت زمانی که یک شخص میتواند در جهت باز پسگیری آن چه از او ربوده شده است و یا گرفتن حق خودش صرف کند. فیوریوسا شخصیتی است که در کودکی از سرزمین مادریاش ربوده میشود و نمیخواهد پیش از گرفتن انتقام به بازگشتن به خانه فکر کند. او میخواهد دمنتوس تقاص کودکی ربوده شدهی او را پس دهد.
زندگی فیوریوسا به واسطهی ربودهشدن و انتقام تعریف میشود تا زمانی که بعدها در فیلم «مکس دیوانه: جادهی خشم» بالاخره موفق میشود به آزادی دست پیدا کند. این دیالوگ از آن جایی که ماهیت زندگی در دنیای پساآخرالزمانی این فیلم را به تصویر میکشاند و اجتنابناپذیر بودن درگیریها و تقابلها و نبردهای شخصی تمام شخصیتها را نشان میدهد، حائز اهمیت است. درگیریهای فیوریوسا نمادی هستند از شرایطی که انسانها در دنیایی ضدآرمانی با آن مواجه میشوند. این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» از نبرد پایانناپذیر او در جهت یافتن آرامش و پیدا کردن خانه نمادی میسازد که به خوبی تواناییهای این شخصیت در مقابله کردن با شانس اندک برای رسیدن به پیروزی را به تصویر میکشاند.
سکانس تعقیب و گریز فیلم «فیوریوسا» و بدلکاریهای رانندگی آن کمنظیر هستند و باعث میشوند که تمام فیلم احساسی شبیه به مسابقهی مرگ را به بیننده منتقل نماید. این نقل قول روحیهی آنارشیستی و رقابتیای که دنیای سرزمینهای غربی را فرا گرفته است به خوبی به نمایش میگذارد. این دیالوگ بیانکنندهی فرهنگ پیچیدگیها و احساساتی است که همواره در جهت درگیری انسانها با یکدیگر پیش میروند و رشد پیدا میکنند. در این دنیا، بقا معمولا به توانایی یک نفر در راستای رقابت کردن و تسخیر نمودن بستگی دارد. ندای دمنتوس در جهت وارد عمل شدن، همچنین بازتابدهندهی نقش او به عنوان یک رهبر کاریزماتیک و با این حال خطرناک است که با ورودش به یک منطقه باعث بروز هرج و مرج و آشوب میگردد.
از دست دادن اصلیارین مضمون پیشبرنده برای تمام شخصیتهای اصلی مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه» است. اصلیترین دلیل این محوریت کلی به نخستین فیلم این مجموعه بازمیگردد که یکی از فیلمهای جنبش موج نوی سینمای استرالیا بود. این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» نشاندهندهی ناتوانی و امید برای بازپسگیری است. این دیالوگ انسانیت فیوریوسا و هستهی احساسی شخصیت او را به تصویر میکشاند. انتظار او برای رسیدن به مادرش و کودکیاش به عمق انگیزههای او میافزاید و نشان میدهد که ماموریت او فقط در جهت بقا نیست، بلکه او میخواهد به واسهی گرفتن انتقام، احساس هویت و تعلقی را که به شکلی خشونتبار از او ربوده شده است، بار دیگر به دست آورد.
قولی که فیوریوسا میدهد، انگیزهای مضاعف برای او در جهت پیش رفتن در مسیرش ایجاد میکند. این قول به او جهت میدهد و برای او تبدیل به یک هدف میشود. این قول همچنین به روابط بین فردی شخصی و ارتباطات احساسیای که باعث پیش رفتن این شخصیت در یک دنیای پساآخرالزمانی میشود اشاره میکند. این قول را مادر فیوریوسا پیش از این که برای نجات جان دخترش خودش را فدا کند، از او طلب میکند و این موقعیت روایی باعث میشود اهمیت این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» چندین برابر گردد. چارلی فریزر در نقش مری جاباسا اگرچه حضوری کوتاه در این فیلم دارد، اما موفق میشود نقشآفرینیای به یادماندنی از خودش به نمایش بگذارد.
این نقل قول از آن جایی که تضاد بین امید و ناامیدی را نشان میدهد، حائز اهمیت است؛ این دو واژه اصلیترین مضامین این فیلم هستند. بدبینی دمنتوس به عنوان نقطهی مقابل قاطعیت و مصمم بودن فیوریوسا کارکرد مناسبی دارد و به خوبی نشان میدهد که شخصیتهای مختلف چگونه راههای مختلفی را برای کنار آمدن با واقعیت تلخ زندگی انتخاب میکنند. این دیالوگ همچنین ناامیدیای که سرزمینهای غربی به ساکنین خود تزریق می کند را هم به خوبی به تصویر میکشاند. به واسطهی این دیالوگ و گویندهی آن، امید و قاطعیت فیوریوسا از همیشه با ارزشتر به نظر میرسد.
به واسطهی این دیالوگ مخاطب میتواند تهدید همیشگی خشونت و دست و پنجه نرم کردن همیگشی در جهت بقا در این دنیای پساآخرالزمانی را به بهترین شکل ممکن درک کند. اولتیماتوم جو جاودانه بازتابدهندهی واقعیت تلخ و زنندهی دنیایی است که این شخصیتها در آن زندگی میکنند؛ جایی که در آن فدرت معمولا از طریق اجبار و تهدید به آن چه میخواهد دست پیدا میکند. جو جاودانه در این قسمت مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه» نقش کمتری نسبت به فیلم قبلی یعنی «مکس دیوانه: جادهی خشم» دارد و با این حال این شخصیت باز هم موفق میشود تبدیل به یکی از نمادهای بازتابدهندهی چگونگی حیات در دنیای خشن و بیرحم سرزمینهای غربی باشد.
این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» همچنین به مضامین مهم این فیلم نظیر جستوجو در جهت رستگاری، انتقام و تلاش برای یافتن هویت در دنیایی که اخلاقیات در آن مرز نامعلومی دارند نیز اشاره میکند. «فیوریوسا» فیلمی است که در مقایسه با سایر فیلمهای هالیوودی مانند سایر آثار جرج میلر دیالوگهای کمتری دارد و با اینحال دیالوگهای آن باعث تأمل میشوند و مخاطب اگر کمی در آنها دقیق شود میتواند با تفکر بیشتر در آنها به ماهیت شخصیتها و دنیای اطراف آنها بیش از پیش پی ببرد. در دنیای مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه» آن چه بیش از دیالوگ و حرف به کار میآید، عمل است و فیوریوسا یکی از شخصیتهایی است که از عمل کردن هراسی ندارد.
منبع: دیجیمگ
این نقل قولها نه تنها ماهیت درگیریهای شخصیت را به خوبی نشان میدهند، بلکه مضامین پیچیدهی فیلم مانند امید، نفرت و مبارزهای پایانناپذیر در راستای هویت و رستگاری در دنیایی پساآخرالزمانی را هم به تصویر میکشانند. «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» برای نخستینبار در تاریخ ۱۵ می ۲۰۲۴ در جشنوارهی فیلم کن فرانسه به اکران در آمد و سپس در تاریخ ۲۴ می، در ایالات متحدهی آمریکا اکران شد.
این فیلم بر خلاف فیلمهای قبلی این مجموعه در گیشه با موفقیت چشمگیری روبهرو نشد و تا به امروز با وجود بودجهی ۱۶۸ میلیون دلاریاش، تنها ۱۷۱.۵ میلیون دلار فروخته است. وبسایت اینترنتی راتن تومیتوز به این فیلم امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ را داد و وبسایت متاکریتیک ۷۹ از ۱۰۰. فیلمنامهی این قسمت از مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه»را جرج میلر با همراهی نیکو لاتوریس نوشت و تهیهکنندگی آن را با همراهی داگ میچل به انجام رساند. باید گفت که شخصیت مکس دیوانه و مجموعه فیلمهای او بیش از هر کسی متعلق به جرج میلر است. میلر خالقی موشکاف است که تمام قطعات پازل را به خوبی در کنار یکدیگر میچیند و فیلمهای اکشن و ماجراجویانهای خلق میکند که میتوانند مخاطبان را به هیجان بیاورند.
۱۰.دمنتوس
«برای این که احساس زنده بودن بکنیم، دنبال احساسات میگردیم؛ هر احساساتی که بتونه غم و اندوه تیره و تارو از بین ببره.»این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» را شخصیت دمنتوس (کریس همسورث) به یاران خود میگوید در حالی که به تعقیب و گریز بیرحمانه و توقفناپذیرش در راستای شکار کردن بقا یافتگان در دنیای پساآخرالزمانی دنیای غرب میاندیشد و میخواهد به واسطهی آن اندوه خود را فراموش کند. شخصیتها در «فیوریوسا» همواره به صورت حداکثری عمل میکنند؛ چه این حداکثری بودن در رابطه با اعمال خشونت باشد و چه در قالب احساساتی متفاوت بروز پیدا کند. این شخصیتها برای فرار از واقعیت، هر کاری را به شدیدترین شکل ممکن انجام میدهند. این نکته را میتوان با توجه به عناصر وحشت بصریای که در فیلم گنجانده شدهاند به خوبی درک کرد؛ بیشتر شخصیتهای این فیلم دچار نوعی نقص عضو یا معلولیت جسمی هستند.
این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» مضمون ناامیدیای که این فیلم از ابتدا تا انتها در تلاش است تا آن را بازتاب دهد، به خوبی به مخاطب منتقل مینماید. به واسطهی این نقل قول مخاطب میتواند با دنیای پیرامونی تلخ و ترسناک شخصیتها که باعث میشود آنها از نظر روانشناختی بیمار شوند آشنا شود. این نقل قول به خوبی چرخهی طبیعی زجرکشیدن شخصیتها را به تصویر میکشاند. دنبال کردن احساسات در حالی که میخواهند به واسطهی آن برای مدتی کوتاه درد خود را فراموش کنند، در نهایت باعث میشود مخاطب بیش از پیش با ناتوانی و بدبختی شخصیتها همذاتپنداری کند. این نقل قول موفق میشود تصویری واضح و قابل لمس از چرخهی دردناک زندگی در دنیای پساآخرالزمانی سرزمینهای غربی ترسیم نماید.
۹. دمنتوس
«ای موجود خارقالعاده. تو از قبر مفلوک خودت که از جهنم هم عمیقتر بود بلند شدی. فقط یه چیز میتونه به دردت بخوره و اون امید نیست؛ نفرته. نفرت اصلا خجالتآور نیست. نفرت یکی از بزرگترین نیروهای طبیعته.»مخاطب دمنتوس هنگام ادا کردن این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه»، فیوریوسا است. او با این نقل قول نشان میدهد که از احساسات قدرتمندی که به این دختر انگیزه میدهند و باعث میشوند او از خودش مقاومت نشان دهد آگاه است. این صحنه نمایانگر آن است که ضد قهرمان از قدرت درونی فیوریوسا و نفرت شدیدی که او را به حرکت وا میدارد و باعث میشود او برای بقا و انتقام بجنگد آگاه است. میلر در راستای ناامیدانه نشان دادن سرزمینهای غربی توانسته است دست به کاری شگفتآور بزند، چرا که هر یک از شخصیتهای این فیلم با یک نوع از ناامیدی از روی گناه دست و پنجه نرم میکنند و این شرایط باعث میشود آنها نفرت را به عنوان انگیزهای برای بقا ستایش کنند.
این نقل قول قابل توجه است چرا که تضاد مرکزی بین امید و نفرت درون فیوریوسا را به تصویر میکشاند. کلمات دمنتوس یکی از مضامین حیاتی در این فیلم را به گوش مخاطبان میرسانند؛ شکل تغییرپذیر قدرت انتقام. به واسطهی در آغوش کشیدن و پذیرفتن نفرت به عنوان یک نیروی پیشبرنده، فیوریوسا تبدیل به شخصیتی میشود که میتواند درد و رنج خود را تبدیل به قدرت کند. این نقل قول باعث میشود هم فیوریوسا و هم مخاطبان این فیلم نسبت به انگیزههای عمیق و درونی این شخصیت به آگاهی برسند. کریس همسورث در نقش دمنتوس در این فیلم توانسته است به خوبی از پس ایفا کردن نقش شخصیتی که دیوانگی و نوعی از خرد را در خود پرورانده است بر بیاید.
۸. فیوریوسا
«اگه پیداش کردید، برای منه.»فیوریوسا این نقل قول را درست پیش از شروع به تعقیب کردن دمنتوس، با حس قدرتمندی از یک نوع کینهی شخصی به رهبران ارتش جوی جاودان میگوید. میلر برای نوشتن و استفاده کردن از دیالوگهای مینیمالیستی در آثارش شناخته شده است و این ویژگی او در مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه» به اوج خودش میرسد. این نقل قول نشاندهندهی لحظهای است که اشتیاق فیوریوسا برای گرفتن انتقام در مقابل همه به نمایش در میآید. در همین لحظه است که او با حقیقت درونی خودش روبهرو میشود. در این صحنه از فیلم است که مخاطب به وضوح دلیل همراهی و اتحاد فیوریوسا با جو جاودان را در مییابد؛ اتحادی که در تهایت به اهداف فیوریوسا در جهت گرفتن انتقامش از دمنتوس خدمت میکند.
این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» بیانکنندهی قاطعیت فیوریوسا و ذات شخصی ماموریت او است. این دیالوگ نشان میدهد که او تا چه اندازه بر هدف خود متمرکز است. او تمام توان خود و تمام زندگی خود را برای رسیدن به این هدف، یعنی گرفتن انتقام و برقرار عدالت سرمایهگذاری کرده است. این نقل قول یکی از مضامین اصلی فیلم را در خودش جای داده است؛ مضمونی در رابطه با اهداف شخصی و مدت زمانی که یک شخص میتواند در جهت باز پسگیری آن چه از او ربوده شده است و یا گرفتن حق خودش صرف کند. فیوریوسا شخصیتی است که در کودکی از سرزمین مادریاش ربوده میشود و نمیخواهد پیش از گرفتن انتقام به بازگشتن به خانه فکر کند. او میخواهد دمنتوس تقاص کودکی ربوده شدهی او را پس دهد.
۷. مرد تاریخدان
«جنگ همیشه وجود خواهد داشت، اما برای رفتن به خانه، فیوریوسا با تمام دنیا جنگید.»نقش مرد تاریخدان را در این فیلم، جرج شوتساو ایفا میکند. این شخصیت حالتی راویگونه دارد که برای روایت کردن داستان فیوریوسا به واسطهی صدایش که روی تصاویر فیلم شنیده میشود، دیوار چهارم را میشکند و مستقیما با بینندگان ارتباط برقرار میکند و آنها را مخاطب قرار میدهد؛ تمام اینها در حالی است که طی فیلم، او به عنوان یک تاریخدان برای دمنتوس کار میکند. این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» از تاریخدان، روایتی وسیعتر از ذات پیچیدگیها و تضادهای موجود در سرزمینهای غربی را برای مخاطبان فراهم میکند، در حالی که موفق میشود خاص بودن نبرد فیوریوسا و رویارویی او با تمام جهان را هم به خوبی به تصویر بکشاند. این دیالوگ ماجرای پیچیده و تلخ فیوریوسا و درگیریهایی که موجودیت او را تعریف میکنند، برجسته مینماید.
بیشتر بخوانید: فیلمهایی مثل «فیوریوسا» قرار نیست صنعت هالیوود را نجات دهند
زندگی فیوریوسا به واسطهی ربودهشدن و انتقام تعریف میشود تا زمانی که بعدها در فیلم «مکس دیوانه: جادهی خشم» بالاخره موفق میشود به آزادی دست پیدا کند. این دیالوگ از آن جایی که ماهیت زندگی در دنیای پساآخرالزمانی این فیلم را به تصویر میکشاند و اجتنابناپذیر بودن درگیریها و تقابلها و نبردهای شخصی تمام شخصیتها را نشان میدهد، حائز اهمیت است. درگیریهای فیوریوسا نمادی هستند از شرایطی که انسانها در دنیایی ضدآرمانی با آن مواجه میشوند. این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» از نبرد پایانناپذیر او در جهت یافتن آرامش و پیدا کردن خانه نمادی میسازد که به خوبی تواناییهای این شخصیت در مقابله کردن با شانس اندک برای رسیدن به پیروزی را به تصویر میکشاند.
۶. دمنتوس
«خانوم و آقایان، موتورهاتونو روشن کنید.»دمنتوس با همان حالت تئاتری و با عظمت خود رو به جمعیت همراهانش میکند و آنها را آمادهی اتفاقی بزرگ یا نبردی دیگر مینماید. این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» شخصیت با ابهت او و انرژی هرج و مرج گونهای که این شخصیت وارد داستان میکند را به خوبی به مخاطبان منتقل میکند. او مانند یک رهبر سیرک است و در تلاش است تا هر کسی که گوش میدهد را سرگرم کند. این دیالوگ که این شخصیت از آن به عنوان ندای آغازکنندهی جنگ استفاده میکند، همچنین میتواند در راستای آغاز یک مسابقهی ماشینسواری هم کاربرد داشته باشد؛ این نکته به جنون تئاتری دمنتوس میافزاید.
سکانس تعقیب و گریز فیلم «فیوریوسا» و بدلکاریهای رانندگی آن کمنظیر هستند و باعث میشوند که تمام فیلم احساسی شبیه به مسابقهی مرگ را به بیننده منتقل نماید. این نقل قول روحیهی آنارشیستی و رقابتیای که دنیای سرزمینهای غربی را فرا گرفته است به خوبی به نمایش میگذارد. این دیالوگ بیانکنندهی فرهنگ پیچیدگیها و احساساتی است که همواره در جهت درگیری انسانها با یکدیگر پیش میروند و رشد پیدا میکنند. در این دنیا، بقا معمولا به توانایی یک نفر در راستای رقابت کردن و تسخیر نمودن بستگی دارد. ندای دمنتوس در جهت وارد عمل شدن، همچنین بازتابدهندهی نقش او به عنوان یک رهبر کاریزماتیک و با این حال خطرناک است که با ورودش به یک منطقه باعث بروز هرج و مرج و آشوب میگردد.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم «فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه»؛ سریعتر بران!
۵. فیوریوسا
«مادرم. کودکیم. میخوام اونارو پس بگیرم. میخوام پسشون بگیرم.»فیوریوسا این دیالوگ را به پرایتوریان جک (تام بروک) میگوید، بعد از این که هر دوی آنها به سختی توانستهاند از مرگ بگریزند. این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» نشان دهندهی انتظار طولانیای است که این شخصیت برای انتقام میکشد و البته اندوه عمیقی که برای گذشتهی تلخ خود احساس میکند. این لحظهی آسیبپذیری نشان میدهد که گذشتهی دردناک فیوریوسا تا چه اندازه به او و روانش آسیب رسانده است. او با این دیالوگ نشان میدهد که با چه اشتیاقی منتظر است تا آن چه از او ربوده شده است را پس بگیرد. این دیالوگ هم نشاندهندهی معصومیتی است که فیوریوسا وقتی مادرش از او ربوده شد از دست داد و هم نشانهی سردرگمیای که وقتی مردان دمنتوس او را از خانهاش ربودند به آن دچار گشت.
از دست دادن اصلیارین مضمون پیشبرنده برای تمام شخصیتهای اصلی مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه» است. اصلیترین دلیل این محوریت کلی به نخستین فیلم این مجموعه بازمیگردد که یکی از فیلمهای جنبش موج نوی سینمای استرالیا بود. این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» نشاندهندهی ناتوانی و امید برای بازپسگیری است. این دیالوگ انسانیت فیوریوسا و هستهی احساسی شخصیت او را به تصویر میکشاند. انتظار او برای رسیدن به مادرش و کودکیاش به عمق انگیزههای او میافزاید و نشان میدهد که ماموریت او فقط در جهت بقا نیست، بلکه او میخواهد به واسهی گرفتن انتقام، احساس هویت و تعلقی را که به شکلی خشونتبار از او ربوده شده است، بار دیگر به دست آورد.
۴. مری جاباسا
«هر کاری که مجبور بشی انجام بدی، هر چقدر که طول بکشه، بهم قول بده که راه خودت به خونرو پیدا میکنی. فیوریوسا. بهم قول بده.»مری جاباسا (چارلی فریزر) در این فیلم ایفاکنندهی نقش مادر سرسخت فیوریوسا است. این نقل قول را او با قلبی آکنده از اندوه ادا میکند و این نکته باعث میشود که این دیالوگ اهمیت پیدا کند و نشان دهد که پیدا کردن خانه و دست نکشیدن از جستوجو برای آن تا چه اندازه حیاتی است. وقتی که مری این دیالوگ را ادا میکند، شاهد لحظهای مهم هستیم که پیوند بین این مادر و دختر را به خوبی به تصویر میکشاند و دلیلی قانعکننده برای مصممبودن همیشگی فیوریوسا در جهت بازگشتن به خانه فراهم میکند. این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» مهم است چرا که مضامینی مانند خانه و احساس تعلق را که از مضامین اصلی فیلم «فیوریوسا» هستند، برجسته مینماید.
قولی که فیوریوسا میدهد، انگیزهای مضاعف برای او در جهت پیش رفتن در مسیرش ایجاد میکند. این قول به او جهت میدهد و برای او تبدیل به یک هدف میشود. این قول همچنین به روابط بین فردی شخصی و ارتباطات احساسیای که باعث پیش رفتن این شخصیت در یک دنیای پساآخرالزمانی میشود اشاره میکند. این قول را مادر فیوریوسا پیش از این که برای نجات جان دخترش خودش را فدا کند، از او طلب میکند و این موقعیت روایی باعث میشود اهمیت این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» چندین برابر گردد. چارلی فریزر در نقش مری جاباسا اگرچه حضوری کوتاه در این فیلم دارد، اما موفق میشود نقشآفرینیای به یادماندنی از خودش به نمایش بگذارد.
۳. دمنتوس
«با این همه امید کجا میری؟ امیدی وجود نداره.»دمنتوس با این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» مثبتنگری فیوریوسا را به چالش میکشد و نقطهنظر بدبینانهی خود را به نمایش میگذارد. این نقل قول بیانکنندهی دیدگاه بدبینانه و نهلیستیای است که بسیاری از انسانهای بقا یافته در سرزمینهای غربی بعد از تحمل سالها مشقت و سختی تصمیم گرفتهاند آن را بپذیرند. علاوه بر این، این دیالوگ نشاندهندهی ناامیدی دمنتوس از خودش و تواناییاش در رهبری کردن گروهش هم هست؛ چرا که او نتوانسته است ارتش جو جاودان را شکست دهد. با این نقل قول عدم اطمینان دمنتوس به خودش و یارانش هم به خوبی به تصویر کشانده میشود؛ عدم اطمینانی که برای فراموش کردن آن ناامیدی بهترین راه است.
بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان
این نقل قول از آن جایی که تضاد بین امید و ناامیدی را نشان میدهد، حائز اهمیت است؛ این دو واژه اصلیترین مضامین این فیلم هستند. بدبینی دمنتوس به عنوان نقطهی مقابل قاطعیت و مصمم بودن فیوریوسا کارکرد مناسبی دارد و به خوبی نشان میدهد که شخصیتهای مختلف چگونه راههای مختلفی را برای کنار آمدن با واقعیت تلخ زندگی انتخاب میکنند. این دیالوگ همچنین ناامیدیای که سرزمینهای غربی به ساکنین خود تزریق می کند را هم به خوبی به تصویر میکشاند. به واسطهی این دیالوگ و گویندهی آن، امید و قاطعیت فیوریوسا از همیشه با ارزشتر به نظر میرسد.
۲. جو جاودان
«من این دخترو برمیدارم. در غیر اینصورت میجنگیم.»جو جاودان (هیو کیز-بیرن) این خواستهاش را در اوج تنش اعلام میکند، هنگامی که در حال انجام دادن مذاکرات صلح با دمنتوس است. این اعلام، قدرت او و اوج تنشها را به تصویر میکشاند. با این دیالوگ میتوان به ذات بیرحم جو حاودان و تواناییاش در جهت استفاده از خشونت برای رسیدن به خواستههایش پی برد. جو جاودان حاضر است شرایط صلحآمیز خود در جهت آتشبس با دمنتوس را برای به دست آوردن چیزی که بیش از همه میخواهد به کلی دور بریزد؛ یک دختر سالم برای بارداری. این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» ذات خشن و جنسیتزدهی روابط در سرزمینهای غربی را به خوبی به نمایش میگذارد.
به واسطهی این دیالوگ مخاطب میتواند تهدید همیشگی خشونت و دست و پنجه نرم کردن همیگشی در جهت بقا در این دنیای پساآخرالزمانی را به بهترین شکل ممکن درک کند. اولتیماتوم جو جاودانه بازتابدهندهی واقعیت تلخ و زنندهی دنیایی است که این شخصیتها در آن زندگی میکنند؛ جایی که در آن فدرت معمولا از طریق اجبار و تهدید به آن چه میخواهد دست پیدا میکند. جو جاودانه در این قسمت مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه» نقش کمتری نسبت به فیلم قبلی یعنی «مکس دیوانه: جادهی خشم» دارد و با این حال این شخصیت باز هم موفق میشود تبدیل به یکی از نمادهای بازتابدهندهی چگونگی حیات در دنیای خشن و بیرحم سرزمینهای غربی باشد.
۱. مرد تاریخدان
«اون چی بود؟ اون تاریکترین فرشته بود.»مرد تاریخدان از این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» به عنوان توصیفی نمادین و با این حال هیجانانگیز استفاده میکند تا فیوریوسا و سفر قهرمانانهی او و تبدیل شدنش از یک قربانی به یک فرشتهی انتقامجو را به تصویر بکشاند. این دیالوگ لایهای با کیفیت افسانهای به خط روایی داستان اضافه میکند و شخصیتهای این فیلم را تبدیل به شخصیتهایی حماسی در یک داستان حماسی میکند. این دیالوگ از آن جایی که به لحن افسانهای و حماسی فیلم میافزاید حائز اهمیت است. با اشاره کردن به یک شخصیت به عنوان تاریکترین فرشته، این دیالوگ به کیفیت ذات آن شخصیت اشاره میکند؛ شخصیتی که هم میتواند باعث نابودیهای عظیم شود و هم میتواند با یک تصمیم تغییر کند.
این نقل قول برتر «فیوریوسا: حماسهی مکس دیوانه» همچنین به مضامین مهم این فیلم نظیر جستوجو در جهت رستگاری، انتقام و تلاش برای یافتن هویت در دنیایی که اخلاقیات در آن مرز نامعلومی دارند نیز اشاره میکند. «فیوریوسا» فیلمی است که در مقایسه با سایر فیلمهای هالیوودی مانند سایر آثار جرج میلر دیالوگهای کمتری دارد و با اینحال دیالوگهای آن باعث تأمل میشوند و مخاطب اگر کمی در آنها دقیق شود میتواند با تفکر بیشتر در آنها به ماهیت شخصیتها و دنیای اطراف آنها بیش از پیش پی ببرد. در دنیای مجموعه فیلمهای «مکس دیوانه» آن چه بیش از دیالوگ و حرف به کار میآید، عمل است و فیوریوسا یکی از شخصیتهایی است که از عمل کردن هراسی ندارد.
منبع: دیجیمگ
https://teater.ir/news/63037